DOI QR코드

DOI QR Code

도덕성의 4구성요소를 활용한 초등학교 청렴교육 콘텐츠

Contents for Integrity Education at the Elementary School in South Korea using 4 Components Theory of Morality made by J. Rest

  • 박균열 (경상대학교 윤리교육과)
  • 투고 : 2019.10.24
  • 심사 : 2019.11.06
  • 발행 : 2019.11.28

초록

이 연구는 도덕성의 4구성요소를 활용하여 초등학교 수업에서 청렴교육을 구현하는 것에 주안을 둔다. 이 연구를 위한 수업은 도덕적 감수성, 도덕적 판단력, 도덕적 동기화, 도덕적 실천력의 다양한 도덕성의 개념들을 모두 동원했다. 이 연구를 위한 수업은 서울 소재 한 초등학교 6학년을 대상으로 교사경력 30년 이상의 수석교사에 의해 실시되었다. 연구결과, 교사와 학생들은 대체로 새롭게 도입되어 진행되는 수업방식에 대해 흥미롭다는 관심을 표명했고, 적극적으로 참여했다. 향후 이 수업방식은 보다 다양한 양적, 질적인 연구에 의해 더 검증되어야 하는 과제를 안고 있다.

This study focuses on the integrity education at the elementary school by the four components as follows: moral sensitivity, moral judgment, moral motivation, and moral practice. This class was conducted by senior teachers of 30 years of teaching experience in Seoul. As a result, teachers and students were very interested and involved in the new program. In the future, this study waits for more diverse quantitative and qualitative research to verify the effectiveness.

키워드

참고문헌

  1. L. Kohlberg, A. Colby, J. Gibbs, and B. Speicher-Dubin, Assessing moral stages: A manual. Cambridge, MA: Harvard University press, 1978.
  2. L. Kohlberg, The meaning and measurement of moral development, Worchester, MA: Clark University Press, 1981.
  3. L. Kohlberg, The psychology of moral development, NY: Harper & Row, 1984.
  4. C. Power, A. Higgins, and L. Kohlberg, Lawrence Kohlberg's approach to moral education, NY: Columbia University Press, 1989.
  5. J. R. Rest, "New Approaches in the Assessment of Moral Judgment," in T. Lickona, ed., Moral Development and Behavior, NY: Holt, Rinehart & Winston, 1976.
  6. J. R. Rest, D. Cooper, R. Coder, J. Masanz, and D. Anderson, "Judging the Important Issues in Moral Dilemmas: An Objective Measure of Development," Developmental Psychology, Vol.10, 1974.
  7. J. R. Rest, Development in judging moral issues, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1979a.
  8. J. R. Rest, Moral Development: Advances in research and theory, NY: Praeger, 1986.
  9. J. R. Rest, Revised Manual for the Defining Issues Test, Minneapolis: University of Minnesota, 1979b.
  10. D. Narvaez and J. Rest, "The Four Component of Acting Morally," In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz, eds., Moral Development: An Introduction, Allyn & Bacon, 1995.
  11. 정창우, 도덕교육의 새로운 해법, 교육과학사, pp.63-65, 2004.