DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Sense of Humor by Instructors and Learning Motivation upon Major Satisfaction Among Nursing students

간호대학생이 인지하는 교수자의 유머감각과 학습동기가 전공만족도에 미치는 영향

  • Received : 2018.11.13
  • Accepted : 2019.01.03
  • Published : 2019.01.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the influence of sense of humor by instructors and learning motivation in major satisfaction in nursing students. Data were collected from 160 nursing students of D university in Gyoungsaingbuk-do using structured questionnaires. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Scheffe test, Pearson's correlation analysis, and multiple regression, conducted using IBM SPSS Statistics 22. The results showed that a sense of humor by instructors and learning motivation were the factors affecting major satisfaction of nursing students. Therefore, it is necessary to have programs to develop the sense of humor of the instructors and to increase the capacity of the instructor in order to increase the satisfaction of the nursing college students. In addition, a concrete strategy to improve learning motivation of nursing college students should be established.

본 연구의 목적은 간호대학생이 인지하는 교수자의 유머감각과 학습동기가 전공만족도에 미치는 영향을 알아보고자 시도되었다. 본 연구의 자료는 경상북도 소재의 G대학교의 간호대학생 160명을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 수집하였다. 자료 분석방법은 기술통계, t-test, ANOVA, Scheffe test, Pearson's 상관관계 분석, 다중회귀분석을 이용하였다. 결과는 다음과 같다. 전공만족도는 간호대학생이 인지하는 교수자의 유머감각과 학습동기에 유의한 양의 상관을 보여 주었다. 다중회귀분석의 결과에서 간호대학생의 전공만족도에 영향을 미치는 요인은 간호대학생이 인지하는 교수자의 유머감각과 학습동기로 밝혀졌다. 그러므로 간호대학생의 전공만족을 높이기 위해 교수자의 유머사용, 그리고 유머감각을 향상시키는 교수학습 프로그램을 개발하고 교수자로서의 역량을 키우기 위한 프로그램의 개발이 필요하다. 또한, 간호대학생의 학습동기를 향상시킬수 있는 구체적인 전략이 수립되어야 할 것이다.

Keywords

Table 1. Differences in Sense of Humor, Learning Motivation, and Major Satisfaction by General Characteristics of participant

CCTHCV_2019_v19n1_350_t0001.png 이미지

Table 2. Level of Sense of Humor, Learning motivation, and Major satisfaction

CCTHCV_2019_v19n1_350_t0002.png 이미지

Table 3. Correlational Relationships among the Variables

CCTHCV_2019_v19n1_350_t0003.png 이미지

Table 4. Multiple Regression on Major Satisfaction

CCTHCV_2019_v19n1_350_t0004.png 이미지

References

  1. 오은진, 공정현, "간호대학생의 감성지능, 진로성숙태도, 전공만족도 간의 관계," 인문사회 21, 제8권, 제3호, pp.245-259, 2017.
  2. 문인오, 이경완, "간호대학생의 전공만족도, 진로탐색효능감이 진로탐색행동에 미치는 영향," 한국간호교육학회지, 제16권, 제1호, pp.83-91 2010. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.1.083
  3. 어윤경, "진로상담 : 전공-직무 일치와 직업 가치관에 따른 직무 만족도 변화추이," 상담학연구, 제11권, 제2호, pp.721-738, 2010.
  4. 조영미, 김혜련, 김은정, "간호대학생의 투지와 감성지능이 전공만족도에 미치는 영향," 의료경영학연구, 제12권, 제3호, pp.23-30, 2018.
  5. 김영순, 오은주, "간호대학생의 감성지능, 비판적 사고성향, 전공만족도와의 관계," 한국산학기술학회눈문지, 제17권, 제7호, pp.103-111, 2016.
  6. 정미라, 정은, "E-book 기반 플립드 러닝(Flipped Learning) 수업이 간호대학생의 비판적 사고성향, 학업적 자기효능감 전공만족도에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제18권, 제2호, pp.490-501, 2018. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.02.490
  7. 신미아, "간호대학생의 봉사활동 자아 존중감 및 직업존중감이 전공만족도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제3권, 제1호, pp.1024-1035, 2013.
  8. 박필남, "간호대학생의 봉사활동, 감성지능, 전공만족도 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제11호, pp.264-273, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.11.264
  9. 민순, 정영주, 김혜숙, "간호사의 유머감각과 업무성과와의 관계," 대한경영학회지, 제17권, 제4호, pp.1427-1444, 2004.
  10. 구남웅, 최태산, "부하가지각하는직속상관의유머감각및유머스타일과부하의군생활적응과의관계," 상담학연구, 제10권, 제3호, pp.1757-1768, 2009.
  11. 허영주, "교사유머의 주요 유형과 유머의 목적․ 소재․표현방식에 따른 성공과 실패의 차이분석," 교육방법연구, 제21권, 제1호, pp.115-139, 2009. https://doi.org/10.17927/TKJEMS.2009.21.1.115
  12. 박옥순, 초등학교 아동이 지각한 교사 유머수준이 학급풍토에 미치는 영향, 한국교원대학교, 석사학위논문, 2004.
  13. D. Stuart and B. Rosenfield, "Student perceptions of teacher humor and classroom climate," Communication Research Reports, Vol.11, No.1, pp.87-97, 1994. https://doi.org/10.1080/08824099409359944
  14. 오효숙, "간호학생의 학습동기, 의사소통능력, 학업적 자기효능감이 자기주도학습능력에 미치는 영향," 디지털융복합연구, 제15권, 제8호, pp.311-321, 2017. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.8.311
  15. 서남숙, 우상준, 하윤주, "융복합 블렌디드 러닝환경에서 간호대학생의 자기주도학습력, 학습동기가 학습만족도에 미치는 영향," 디지털융복합연구, 제13권, 제9호, pp.11-19, 2015. https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.9.11
  16. 이재선, 조아미, "청소년의 유머감각과 유머스타일이 스트레스 대처 방식 및 건강에 미치는 영향," 청소년학연구, 제13권, 제6호, pp.79-100, 2006.
  17. A. Thorson and C. Powell, "Development and validation of a multidimensional sense of humor scale," Psychodynamics and Psychopathology, Vol.49, No.1, pp.13-23, 1993.
  18. 이재선, 청소년의 유머감각과 유머스타일이 스트레스 대처방식 및 건강에 미치는 영향, 명지대학교 대학원, 박사학위 논문, 2005.
  19. M. Amabile, G. Hill, A. Hennessey, and M. Tighe, "The Work Preference Inventory: Assessing intrinsic and extrinsic motivational orientation," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.66, No.5, pp.950-967, 1994. https://doi.org/10.1037/0022-3514.66.5.950
  20. 윤미선, 사고양식에 따른 학습동기 및 교과흥미가 학업성취에 미치는 영향, 고려대학교 교육대학원, 박사학위논문, 2003.
  21. 김계현, 하혜숙, "대학생의학과만족의요인에 관한 연구," 상담학연구, 제1권, 제1호, pp.7-20, 2000.
  22. 하혜숙, 대학생의 학과(학부)만족과 학교만족에 관한 연구, 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 2000.
  23. 김덕진, 이정섭, "간호대학생의 자아탄력성과 자기효능감이 전공만족도에 미치는 영향," 한국간호교육학회지, 제20권, 제2호, pp.244-254, 2014. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2014.20.2.244
  24. 양경미, "간호대학생의 전문직 자아개념, 학업적 자기효능감 및 전공만족도 간의 관계," 디지털융복합연구, 제15권, 제12호, pp.445-453, 2017. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.12.445
  25. 임정혜, "간호대학생의 학습동기, 자아탄력성과 전공만족도에 관한 경로모형," 한국자료분석학회, 제16권, 제4B호, pp.2273-2284, 2014.
  26. 김춘광, 유봉호, "대학 강의유머가 재수강의도에 미치는 영향," 한국경영교육학회, 제33권, 제1호, pp.143-160, 2018.
  27. A. Banas, N. Dunbar, D. Rodriguez, and S. Liu, "A review of humor in educational settings: Four decades of research," Communication Education, Vol.60, No.1, pp.115-144, 2011. https://doi.org/10.1080/03634523.2010.496867
  28. 심미정, 오효숙, "간호학생의 학업적 자기효능감, 학습동기 및 자기주도적 학습태도가 문제해결능력에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, pp.328-337, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.06.328