DOI QR코드

DOI QR Code

Internet Personal Broadcasting Service Quality Impact on Continuous Use Intention : Focused on YouTube

1인 미디어 서비스품질이 사용자 만족과 지속사용의도에 미치는 영향 : YouTube를 중심으로

  • 이윤선 (서강대학교 경영전문대학원 글로벌 서비스 경영학과) ;
  • 서창적 (서강대학교 경영대학.경영전문대학원) ;
  • 이혜정 (서강대학교 경영전문대학원 글로벌 서비스 경영학과)
  • Received : 2019.07.29
  • Accepted : 2019.12.06
  • Published : 2019.12.31

Abstract

In recent years, the one-person media has increasingly gained popularity. The purpose of this study is to investigate the relationship among the service quality, satisfaction and intention of continuous use of one-person media service and to further examine the mediating effect of satisfaction operating on the relationship between the service quality and intention of continuous use. Based on the literature review, hypotheses were developed and the research model was built for testing. The sample of 358 users was selected to achieve these objectives. From the analysis of PLS(Partial Lease Square Path Analysis), key research findings are summarized as follows. First, relationships among the service quality, satisfaction, and intention of continuous use were all positively correlated each other. Second, the effect of service quality on intention of continuous use was mediated by satisfaction. Third, the content quality of one-person media has the higher effectiveness than platform quality to satisfaction and intention of continuous use. Results of this paper are expected not only to emphasize the importance of satisfaction based on the service quality, but also to provide multifaceted implications and directions for the management of one-person media service effectively.

Keywords

References

  1. 고훈석, 김제숭, 정문영, 오영진, 이성호, "소셜네트워크서비스(SNS) 품질요인이 사용자 만족과 지속적인 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 품질경영학회지, 제39권, 제4호, 2011, 543-555. https://doi.org/10.7469/JKSQM.2011.39.4.543
  2. 권순동, 윤숙자, "이러닝의 특성과 유용성이 지속적 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구", Journal of Information Technology Applications and Management, 제17권, 제1호, 2010, 35-54.
  3. 김근형, 윤상훈, "SNS 사용자 만족도의 영향요인 도출 및 서비스 형태별 비교 분석", 인터넷전자상거래연구, 제12권, 제1호, 2012, 125-143.
  4. 김설예, 유 은, 정재민, "인터넷 개인방송의 이용동기와 사회적 시청 요인이 지속이용과 지불의사에 미치는 영향", 문화경제연구, 제19권, 제3호, 2016, 57-84.
  5. 김영환, 최수일, "지각된 서비스 품질, 유용성, 용이성이 IPTV 사용자 만족 및 지속적 사용의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제10호, 2009, 314-327. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.10.314
  6. 박종철, 전수정, 이한준, "소셜 네트워크 서비스 (SNS) 활동이 소비자의 지식창출 및 지속적 사용의도에 미치는 영향", 서비스경영학회지, 제12권, 제4호, 2011, 201-226. https://doi.org/10.15706/JKSMS.2011.12.4.010010
  7. 박지혜, "국내 1인 미디어시장 현황 및 발전 가능성", KIET 산업경제분석, 제4호, 2017, 15-20.
  8. 박현지, 최정순, 정해욱, 김영하, "소셜네트워크서비스 품질이 관광객의 사용의도에 미치는 영향 : 신뢰와 만족을 매개로 하여", 호텔관광연구, 제44권, 2012, 82-98.
  9. 반옥숙, 박주연, "인터넷 개인 방송 지속 이용의 구조적 관계에 대한 연구", 언론과학연구, 제16호, 제1권, 2016, 59-95.
  10. 방송통신진흥본부, "온라인 개인방송 서비스 이용행태 조사", 제76권, 2014, 91-103.
  11. 배병렬, "SPSS/Amos, LISREL/Smart PLS에 의한 조절효과 및 매개효과분석", 서울, 청람, 2015.
  12. 산업경제, "국내 1인 미디어시장 현황 및 발전 가능성", 2017, 44-53.
  13. 서우종, 원욱연, 홍진원, "SNS 웹 사이트의 품질요인이 사용자 만족, 지속적 사용의도 및 구전의도에 미치는 영향에 대한 실증 연구", 산업혁신연구, 제26호, 제1권, 2010, 99-132.
  14. 서창적, 김진한, 이세영, "비대면 서비스품질 측정모형에 관한 연구", 서비스경영학회지, 제8권, 제1호, 2007, 111-135.
  15. 안 진, 최 영, "인터넷 개인방송 시청공동체 특성에 관한 탐색적 연구", 한국방송학보, 제30권, 제2호, 2016, 5-53.
  16. 양재훈, "모바일 SNS의 서비스 품질이 지속적 이용 및 추천의도에 미치는 영향에 관한 연구", e-비즈니스연구, 제13권, 제4호, 2012, 313-337. https://doi.org/10.15719/GEBA.13.4.201211.313
  17. 이문규, 이기동, 김해룡, "인터넷 방송의 서비스 품질에 관한 시청자 평가 측정 도구", 광고학연구, 제12권, 제3호, 2001, 105-123.
  18. 이상호, 김재범, "개인의 가치, 특성, 품질이 IPTV 양방향서비스 수용에 미치는 영향 연구", 경영학연구, 제36권, 제7호, 2007, 1751-1783.
  19. 이유재, 김주영, 김재일, "서비스 산업의 현황에 대한 실증연구", 소비자학연구, 제7권, 제2호, 1996, 129-157.
  20. 이지원, 강인원, 정성운, "SNS 상의 콘텐츠품질이 사용자의 수용태도와 구전활동에 미치는 영향", 지식경영연구, 제12권, 제5호, 2011, 1-10.
  21. 장활식, 오창규, 정찬우, 김영순, "물리적 제품과 디지털 제품 판매 웹사이트 특성의 비교 분석", 한국정보시스템학회 춘계 학술발표논문집, 2000, 153-163.
  22. 조철호, "개인형 홈페이지의 지각된 서비스가치가 신뢰와 고객만족에 미치는 영향", 서비스경영학회지, 제8권, 제2호, 2007, 49-77.
  23. 최재홍, "1인 미디어 열풍과 그 이유", Power Review, KISA Report, 2016, 12-16.
  24. 최형우, "국내외 MCN산업 동향 및 기업 실태 조사 보고서", 한국전파진흥협회, 2016.
  25. 한국언론진흥재단, "10대 청소년 미디어 이용 조사", 2016.
  26. Bhattacherjee, A., "Understanding information systems continuance : an expectation-confirmation model", MIS Quarterly, Vol.25, No.3, 2001, 351-370. https://doi.org/10.2307/3250921
  27. Cardozo, R.N., "An experimental study of customer effort, expectation, and satisfaction", Journal of Marketing Research, Vol.2, 1965, 244-249. https://doi.org/10.1177/002224376500200303
  28. Cohen, J., "Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences", 2nd ed., Lawrence Erlbaum, 1988.
  29. Davis, F.D., "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, Vol.30, No.3, 1989, 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  30. DeLone, W.H. and E.R. McLean, "Information systems success : The quest for the dependent variable", Information Systems Research, Vol.3, No.4, 1992, 60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  31. Delone, W.H. and E.R. McLean, "The DeLone and McLean model of information systems success : a ten-year update", Journal of Management Information Systems, Vol.19, No.4, 2003, 9-30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  32. DMC Media, "1인 미디어 산업의 현황 및 전망", 2016.
  33. Fornell, C. and Bookstein, F.L., "Two Structural Equation Models : LISREL and PLS Applied to Consumer Exit-Voice Theory", Journal of Marketing Research, Vol.XIX, 1981, 440-452.
  34. Fornell, C. and J. Cha, Advanced Methods of Marketing Research, ed. RP Bagozzi, 1994, 52-78.
  35. Golob, T.F., "Structural equation modeling for travel behavior research", Transportation Research Part B : Methodological, Vol.37, No.1, 2003, 1-25. https://doi.org/10.1016/S0191-2615(01)00046-7
  36. Gronroos, C., "A service quality model and its marketing implications", European Journal of Marketing, Vol.18, No.4, 1984, 36-44. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004784
  37. Huang, K.-T.. Y.W. Lee, and R.Y. Wang, "Quality information and knowledge", Prentice Hall PTR, 1998.
  38. Hunt, S.D., "The nature and scope of marketing revisited : The three dichotomies model", In Contemporary Marketing Thought, Proceedings of 1977 Educators Conference, Chicago : American Marketing Association, 1977.
  39. Jarvenpaa, S.L. and P.A. Todd, "Consumer reactions to electronic shopping on the World Wide Web", International Journal of Electronic Commerce, Vol.1, No.2, 1996, 59-88. https://doi.org/10.1080/10864415.1996.11518283
  40. McKinney, V., K. Yoon, and F.M. Zahedi, "The measurement of web-customer satisfaction : An expectation and disconfirmation approach", Information Systems Research, Vol.13, No.3, 2002, 296-315. https://doi.org/10.1287/isre.13.3.296.76
  41. Nelson, R.R., P.A. Todd, and B.H. Wixom, "Antecedents of information and system quality : an empirical examination within the context of data warehousing", Journal of Management Information Systems, Vol.21, No.4, 2005, 199-235. https://doi.org/10.1080/07421222.2005.11045823
  42. Nunnally, J.C. and I.H. Bernstein, "Psychological theory", New York, NY : Mac Graw-Hill, 1994.
  43. Oliver, R.L., "A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions", Journal of Marketing Research, Vol.17, 1980, 460-469. https://doi.org/10.1177/002224378001700405
  44. Parasuraman, A., V.A. Zeithaml, and L.L. Berry, "A conceptual model of service quality and its implications for future research", Journal of Marketing, Vol.49, 1985, 41-50. https://doi.org/10.1177/002224298504900403
  45. Parasuraman, A., V.A. Zeithaml, and L.L. Berry, "SERVQUAL-A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality", Journal of Retailing, Vol.64, No.1, 1988, 12-40.
  46. Reichheld, F.F. and J.W. Sasser, "Zero defections : Quality comes to services", Harvard Business Review, Vol.68, No.5, 1990, 105-111.
  47. Tenenhaus, M., V.E. Vinzi, Y.M. Chatelin, and C. Lauro, "PLS path modeling", Computational Statistics and Data Analysis, Vol.48, No.1, 2005, 159-205. https://doi.org/10.1016/j.csda.2004.03.005
  48. Zhou, T., H. Li, and Y. Liu, "The effect of flow experience on mobile SNS users' loyalty", Industrial Management and Data Systems, Vol.110, No.6, 2010, 930-946. https://doi.org/10.1108/02635571011055126