DOI QR코드

DOI QR Code

Improvement of Evaluation of Programming Practice in Secondary Informatics· Computer Teacher Appointment Test

정보· 컴퓨터 중등교사 임용시험에서 프로그래밍 실기 평가의 개선 방안

  • Received : 2019.08.19
  • Accepted : 2019.11.05
  • Published : 2019.11.30

Abstract

As the 2015 revised curriculum is implemented and the software education is emphasized, the education field demands more informatics teachers with computational thinking and programming skills. In this thesis, we have studied ways to improve the practical evaluation of informatics·computer teacher-appointment test so that a preliminary teacher can be selected through the evaluation of programming skills. We analyzed existing informatics·computer appointment tests and conducted questionnaires for professors and teachers to suggest improvement and expansion of practical skill evaluation. According to the results from the questionnaire, 88% of the respondents answered that expanding the evaluation of programming practice is necessary. In the questionnaires regarding the programming language, the number of questions, and the test time, the highest response rate was C language(51%), 5 questions(66%) and 2 hours(56%).

2015 개정 교육과정이 적용되고 소프트웨어 교육이 강화됨으로써 교육 현장에서는 컴퓨팅 사고력과 함께 프로그래밍 능력을 갖춘 정보과 교사를 요구하고 있다. 본 논문에서는 프로그래밍 능력 평가를 통해 전문성 있는 예비교사가 선발될 수 있도록 정보·컴퓨터 2차 임용시험에서 실시되는 실기 평가의 개선 방안을 연구하였다. 기존 정보·컴퓨터 임용시험을 분석하고, 교수와 교사 대상의 설문조사를 실시하여 실기 평가의 개선 및 확대 방안을 제안하였다. 설문 결과에 따르면, 프로그래밍 실기 평가의 확대가 필요하다는 응답자는 88%로 나타났다. 그리고 프로그래밍 언어, 문항 수, 시험 시간에 대한 설문에서 응답율이 가장 높은 것은 각각 C언어(51%), 5문항(66%), 2시간(56%)인 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2015). 실과(기술.가정)/정보과 교육과정. 교육부고시 제2015-74호, 별책10. 교육부.
  2. 김경훈 외10 (2015). 2015 개정 교과 교육과정 시안 개발 연구 I-정보과 교육과정. 한국교육과정평가원 연구보고 CRC 2015-17.
  3. 이은경 (2018). 정보교육의 전망과 과제: 미래 정보과 교육과정 개발 방향. 컴퓨터교육학회논문지. 21(2), 3-10.
  4. 교육부 (2018). 2018년도 교원자격검정 실무편람. 교육부.
  5. 교육부 (2016). 교육부고시 제2016-106호. 교육부.
  6. 한국교육과정평가원. 2019.07.16 검색: http://www.kice.re.kr/boardCnts/list.do?boardID=10011&m=040108&s=kice&searchStr=.
  7. 최현종 (2008). 2009년도 중등 임용고사 정보.컴퓨터 과목 출제 표준화 연구. 컴퓨터교육학회 논문지. 2(1), 43-49.
  8. 이인제.김영식 (2008). 2009학년도 개편 중등교사임용후보자선정경쟁시험 표시과목 정보.컴퓨터의 교사 자격 기준 개발과 평가 영역 상세화 및 수업능력 평가 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRE 2008-6-34.
  9. 이양락 (2016). 표시과목별 중등교사 자격기준과 평가 영역 및 평가 내용 요소 개발.보완 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRO 2016-3-1.
  10. 윤성희 (2004). 중등 정보.컴퓨터교사 임용시험의 출제 문항 분석과 개선방안. 교원교육, 20(1), 386-397.
  11. 양혜지.이원규.김자미 (2018). 정보.컴퓨터교사 임용시험과목 출제경향 분석. 컴퓨터교육학회 논문지. 21(2), 11-19.
  12. 강오한 (2018). 정보.컴퓨터 중등교사 임용시험 기출문항 분석. 컴퓨터교육학회 논문지. 21(4), 29-37.
  13. 김한일 (2016). 중등 정보교사의 역량모델 및 교육요구도 연구. 제주대학교 좋은컴퓨터 교육연구센터. IGCE 2015-2.
  14. 김자미.이원규 (2016). 한일간 교사양성제도의 비교 및 현황 분석을 통한 중등 정보교사 양성제도 개선방안. 컴퓨터교육학회 논문지. 19(3), 35-53.
  15. TIOBE. 2019.07.16. 검색: https://tiobe.com/tiobe-index/.