DOI QR코드

DOI QR Code

Hermeneutic Phenomenological Study on Beginning Science Teachers' First Three Months Teaching Experience

초임 과학교사들의 교직 첫 3개월간의 경험에 대한 해석학적 현상학 연구

  • Received : 2019.12.02
  • Accepted : 2019.12.22
  • Published : 2019.12.31

Abstract

This study is a hermeneutic phenomenological study on the experiences of 10 beginning science teachers who have been building positive or negative identity as teachers for the first 3 months. This study was conducted by four steps of the phenomenological qualitative research process suggested by Yeu (2015) based on the study of hermeneutic phenomenology suggested by van Manen (1990). The main data of this study is the transcription data of the telephone interviews collected in consideration of the working area of the research subjects. The main theme is found by categorizing and conceptualizing the meaning of the phenomenon revealed in the data and the process of confirming the legitimacy of the main theme. The results of this study show that the experiences of beginning science teachers that could affect their positive identity as teachers have common moments when they realize that 'I am a necessary person for someone'. On the other hand, the teachers create negative teacher identity when they doubt their teaching competency, particularly when they are not confident about their attitudes toward students or when they are unable to engage students actively in lessons. The results of this study provide important implications for pre-service science teacher preparation program in Korea.

본 연구는 10명의 초임 과학교사들이 첫 3개월간 교사로서의 긍정적 또는 부정적 정체성을 찾아가는 경험에 대한 해석학적 현상학 연구이다. 본 연구는 van Manen(1990)이 제시한 해석학적 현상학 연구 근거하여 유혜령(2015)이 제시한 현상학적 질적 연구 수행절차 4단계에 따라 진행되었다. 본 연구의 주요 데이터는 연구 대상들의 근무 지역 등의 여건을 고려하여 수집된 전화 인터뷰의 전사 자료이며 해석학적 현상학 방법에 따라 자료에서 드러난 현상이 가지는 의미를 범주화하고 개념화 하는 과정을 거처 주제를 찾아내고 그 정당성을 확인하는 과정으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 초임과학 교사들이 교사로서의 긍정적인 정체성을 갖게 되는 경험들이 공통적으로 '내가 누군가에게 필요한 존재'라는 것을 인식하게 되는 순간들임을 보여준다. 반대로 초임 과학교사들은 생활지도에서 학생들을 태하는 태도에 대한 확신이 없거나 수업에서 학생들의 적극적인 수업 참여를 이끌어 내지 못할 때 자신의 교직 역량을 의심하는 부정적인 교사 정체성을 만들게 된다. 본 연구의 결과는 현재 한국의 예비과학교사 양성 과정의 개선점에 대한 중요한 시사점을 제공한다.

Keywords

References

  1. 김민희(2008). 외국교사의 양성 사례와 시사점. 교원교육, 24(3), 30-64.
  2. 김병찬(2005). 예비교사들은 교육실습을 통해 무엇을 경험하는가? 교육행정학연구, 23(4), 49-76.
  3. 백순근, 함은혜(2007). 중등 예비교사의 교육실습이 '교육적 가치'에 미치는 영향. 교육평가연구, 20(4), 1-29
  4. 엄미리, 엄준용(2009). 교육실습 전.후 예비교사의 역량변화 연구. 한국교원교육연구, 26(3), 491-508. https://doi.org/10.24211/TJKTE.2009.26.3.491
  5. 유혜령(2015)현상학적 질적 연구의 논리와 방법: Max van Manen의 연구방법론을 중심으로. 가족과 상담, 5(1), 1-20.
  6. 이윤식, 김광범(2007). 중등학교 초임교사의 교직갈등 요인 탐색. 교육행정학연구, 25(2), 145-164.
  7. 이재성(2018). 현상학과 해석학의 방법론. 최종렬.김성경.김귀옥.김은정(편) 문화사회학의 관점에서 본질적 연구 방법론. 서울: 휴머니스트.
  8. 임웅(2008). 교실친화적 교원양성. 교원교육, 24(1), 5-18.
  9. 차우규(2008). 교실친화적(classroom friendly) 교원양성체제의 구축 방안 연구: 초등 도덕과를 중심으로. 교원교육, 24(3), 96-104.
  10. Farina, G. (2014) Some reflections on the phenomenological method. Dialogues in Philosophy. Mental and Neuro Sciences, 7(2), 50-62.
  11. Scherer, M. (1999). A better beginning: Supporting and mentoring new teachers. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  12. Van Manen, M. (1990). Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. Ontario; The Althouse Press.
  13. Van Manen, M. (1994). 체험연구. 신경림.안규남 역. 서울: 도서출판 동녘 (원본출판 1990).
  14. Weinstein, C. S. (1988). Preservice teachers' expectations about the first year of teaching. Teaching and Teacher Education, 4(1), 31-40. https://doi.org/10.1016/0742-051X(88)90022-4