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Numerical Study of Impact for Particulate Matter Reduction Device According to Installation of Perforated Plate and Mixer on Marine Diesel Engine

선박용 디젤엔진의 미세먼지저감 장치에 다공판과 믹서의 장착이 미치는 영향에 대한 수치해석적 연구

  • Yun, Byoungkyu (Powertrain R&D Center, Jeonbuk Institute of Automotive convergence Technology) ;
  • Cho, Sanghyun (Powertrain R&D Center, Jeonbuk Institute of Automotive convergence Technology) ;
  • Ryu, Younghyun (Division of Marine Mechatronics, Mokpo National Maritime University)
  • 윤병규 (자동차융합기술원 파워트레인 연구센터) ;
  • 조상현 (자동차융합기술원 파워트레인 연구센터) ;
  • 류영현 (목포해양대학교 해양메카트로닉스학부)
  • Received : 2019.11.21
  • Accepted : 2019.12.27
  • Published : 2019.12.31

Abstract

This study presents the characteristics of a pressure drop and uniformity index for a particulate matter reduction device with a perforated plate and mixer for marine diesel engines. The perforated plate and mixer equipped on the particulate matter reduction device induce an increase of exhaust gas reduction performance by increasing the uniformity index. Whereas, the perforated plate induces pressure drop increases in the particulate matter reduction device. Therefore to calculate the effect of the uniformity index and pressure drop of the perforated plates and mixer, this study combines several cases using five types of perforated plates and one type of mixer. Consequently, these results were analyzed to determine the optimized type and position of the perforated plate and mixer.

본 논문에서는 선박용 디젤엔진의 미세먼지저감 장치에 장착된 다공판 및 믹서의 형상과 배치에 따른 압력강하와 유동균일도 특성에 대한 연구를 진행하였다. 미세먼지저감 장치에 장착된 다공판 및 믹서는 미세먼지저감 장치 내의 배출가스 및 산화/환원제의 유동균일도를 높여 배출가스 저감 성능을 높이는 긍정적인 효과와 함께 시스템의 배압을 상승시키는 부정적인 효과도 동시에 지니고 있다. 본 연구에서는 5개의 다공판, 1개의 믹서를 Case 별로 조합하여 6개의 사양에 대해서 유동해석을 통해 각각 유동균일도 및 압력 강하를 계산하였으며, 최적의 다공판 및 믹서의 형상과 배치를 선정하였다.

Keywords

References

  1. An, Y. M., D. S. Park, J. G. Nam, and Y. H. Ryu(2018), Preliminary study of reducing nitrogen oxide emissions according to vanadia precursor of Urea-SCR catalyst in diesel engines, Journal of the Korean Society of Marine Engineering, Vol. 42, No. 9, pp. 697-701.
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  3. Lee, S. H., G. B. Cho, H. S. Kim, S. Y. Lee, W. B. Choi, Y. M. An, E. S. Lee, and K. Y. Lee(2018), Study on DPF regeneration using a fuel-borne catalyst in diesel engine with high sulfur fuel, Journal of the Korean Society of Marine Engineering, Vol 42, No. 9, pp. 690-696.
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