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The Effect of Emission Trading System on Air Transport Industry and Airlines' Strategic Responses in Korea

온실가스 배출권거래제(ETS)가 국내 항공사에 미치는 영향 및 항공사들의 전략적 대응방안 연구

  • Yoon, Han-Young (Division of Comprehensive Aviation Studies, Hanseo University) ;
  • Lim, Jong-Bin (Graduate School of Global Convergence, Korea National University of Transportation) ;
  • Park, Kang-Sung (Graduate School of Global Convergence, Korea National University of Transportation) ;
  • Park, Wan-Kyu (Graduate School of Global Convergence, Korea National University of Transportation) ;
  • Park, Sung-Sik (Department of Flight Operation, Korea National University of Transportation)
  • 윤한영 (한서대학교 항공융합학부) ;
  • 임종빈 (한국교통대학교 글로벌융합대학원) ;
  • 박강성 (한국교통대학교 글로벌융합대학원) ;
  • 박완규 (한국교통대학교 글로벌융합대학원) ;
  • 박성식 (한국교통대학교 항공운항학과)
  • Received : 2019.02.08
  • Accepted : 2019.03.08
  • Published : 2019.03.31

Abstract

Airlines need to reduce their greenhouse gas (GHG) emissions because of the Paris Climate Agreement and ICAO CORSIA. This examined the degree of the strategic responses to which the airlines have made and the problems in the emission trading system (ETS). According to the analysis, the total amount of emission all the airlines made in the last three years was 116% more than the emission allowance imposed by the central government resulting in 10.7 billion KRW additional emission expense. Airlines would also face an increased carbon cost due to the implementation of ICAO CORSIA by purchasing an additional paid-in emission allowance in international routes. Although it is effective to retire the old aircraft early and induce the brand-new fuel-efficient aircraft to reduce GHG emissions, it is impractical in the short-term due to the tremendous amount of investment. To reduce the emission, airlines are washing engines, using ultra-light ULD and carts in the cabin, increasing the use of flaps and preventing the use of APU. On the other hand, these are very limited measures for reducing emissions according to the ICAO's mandatory emission target.

파리협정 및 ICAO CORSIA 시행으로 우리나라의 온실가스 의무감축목표가 강화된 만큼 국내선과 국제선의 항공기에서 배출되는 배출량 감축을 위한 항공사들의 전략적 대응은 절실해 보인다. 본 논문은 국내 항공운송산업에서 항공사들이 온실가스 배출량 감축을 위하여 다양한 노력을 기울임에도 불구하고 어떠한 제도적 문제점을 갖고 있는지 살펴보고, 향후 어떠한 방향으로 나아가야 하는지에 대해 논의하였다. 분석결과 첫째, 국내항공사들은 지난 3년간 배출량은 약 551만 KAU였던 반면 할당량은 약 485만 KAU에 불과하여 실제 할당량 대비 약 116% 온실가스가 배출되었고 이로 인해 국내 항공사들에는 약 107억 원의 추가 비용 부담이 발생하는 결과가 초래되었다. 둘째, 항공사들은 국내선뿐만 아니라 국제선 노선에서도 할당량 과부족에 따라 초과 배출량을 상쇄시키기 위해 초과할당량 유상 구매가 증가하게 되어 항공사의 추가비용 부담이 불가피한 전망이다. 셋째, 항공사들은 배출권거래제에 따른 전략적 대응으로 대규모 투자를 통한 친환경 고효율 항공기의 조기도입을 검토 중이나 천문학적인 비용이 투입되기 때문에 장기투자의 관점에서 점진적으로 추진할 수밖에 없다. 또한 항공사들은 엔진 세척, ULD 및 카트 경량화, 플랩 사용 확대 및 APU 사용 억제 등의 전략적 대응방안들을 적극 시행하고 있지만 단기적으로는 감축 여력이 극히 제한적인 것으로 나타났다.

Keywords

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Fig. 1. Top 10 CO2 Emission per Country (data from UNFCC, 2017)

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Fig. 2. ICAO CORSIA 2010-2040

Table 1. GHG Emission per year (Unit : Million ton CO2eq)

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Table 2. GHG Emission per industry (Unit : Million ton CO2eq)

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Table 3. Emission Allowance of Airlines (Unit : Ton CO2eq)

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Table 4. Overview of Air Transport Industry (Unit : ton CO2eq)

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Table 5. Fuel efficiency per type of long-haul aircraft

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Table 6. Overview of airline’s strategic responses

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