DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Middle School Students' Perception on Intelligent Robots as companions.

지능형 로봇과의 공존에 대한 중학생들의 인식 조사

  • 김양은 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 김현철 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과)
  • Received : 2019.07.16
  • Accepted : 2019.07.31
  • Published : 2019.07.31

Abstract

How future generations perceive coexistence with intelligent robots is an important element of how SW and artificial intelligence education should be designed and conducted. This study conducted a survey of 214 first graders in middle school and looked at differences in understanding and perception of coexistence through empathy and expected problem situations depending on the type of intelligent robot. As a result of the analysis, Firstly, if the form was not explicit, it was recognized as a top-down relationship, and Second, in the case of human form, it was ready to recognize intelligent robots and communicate with them. Third, Many people were feeling Emotion in the Robot shape AI. Fourth, there was a vague sense of uneasiness about simple mechanical robots. The study is meaningful as a case study to confirm awareness of intelligent robots and needs to consider and establish awareness of whether they can coexist and live together with robots by age group as well as middle school students.

미래 세대들은 지능형 로봇과 공존에 대해 어떻게 인식하고 있는지는 SW와 인공지능 교육을 어떻게 설계하고 진행해야 하는지에 중요한 요소가 된다. 본 연구는 중학생 1학년 214명을 대상으로 설문 조사를 진행하였으며 인식의 차이를 확인하기 위해 예상되는 문제 상황에 대해 문제를 해결하는 과정과 대상에 대한 감정이입 여부를 통해 살펴보았다. 분석 결과, 첫째, 형태가 명시적이지 않은 경우에는 상하관계로 인식하고 있었고 둘째, 인간 형태의 경우에는 지능형 로봇을 대상으로 인식하고 대상과 의사소통 할 준비가 되어있었다. 셋째, 다수가 지능형 로봇에 감정을 느끼고 있었다. 넷째, 단순 기계 형태의 로봇에 대해서는 막연한 불안함을 느끼고 있었다. 본 연구는 지능형 로봇에 관한 인식을 확인한 사례 연구로서의 의의를 지니며 향후 중학생뿐만 아니라 다양한 연령층을 대상으로 로봇과 공존하며 살아갈 수 있는가에 대한 인식에 대해 고민하고 정립하는 것이 필요하다.

Keywords

References

  1. 유은순.조미라 (2018). 포스트휴먼 시대의 로봇과 인간의 윤리. 한국콘텐츠학회논문지, 18(3), 592-600. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.03.592
  2. 신세인.하민수.이준기 (2017). 고등학생들의 인공지능 (AI) 에 대한 개념인식과 정서 구조 탐색. 학습자중심교과교육연구, 17, 289-312.
  3. 한국교육학술정보원 (2017). 4차 산업혁명시대 지능정보사회의 '디지털 시민성(Digital Citizenship)에 대한 탐색. 2017 KERIS 이슈리포트 연구자료 RM 2017-6
  4. 교육부 (2015). 실과(기술.가정)/정보과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호. 별책10.
  5. 교육부 (2015). 소프트웨어 교육 운영 지침. 교육부
  6. 신현우 (2010). 진화론적 지능형 서비스 로봇에 대한 실천윤리학적 고찰. 윤리연구. 79, 1-20.
  7. Darling, K. (2015). 'Who's Johnny?' Anthropomorphic Framing in Human-Robot Interaction, Integration, and Policy. Anthropomorphic Framing in Human-Robot Interaction, Integration, and Policy (March 23, 2015). ROBOT ETHICS, 2.s
  8. 원종우.이명현.정지훈.이창무.권복규.홍성욱.이필렬.이정모 (2015). 호모사피엔스씨의 위험한 고민. 메디치미디어.
  9. 권수현 (2015.09.09). 인간형 로봇 페퍼, '감성 노동'하다가 취객에 봉변. 연합뉴스. 출처: https://www.yna.co.kr/view/AKR20150909099400009
  10. 양지원 (2015.11.24). 사람은 로봇의 형태 통해 감정이입. 로봇신문. 출처 : http://www.irobotnews.com/news/articleView.html?idxno=6197
  11. 박주현.이태송.한정혜 (2017). 초등 로봇윤리 가이드라인개발을 위한 파일럿 조사. 한국정보기술학회, 218-219.
  12. 이은주 (2018.06.06). 애완동물$\rightarrow$반려동물, 변화하는 인식. 더퍼블릭, 출처: https://www.thepublic.kr/news/articleView.html?idxno=20376
  13. 국립국어원 표준국어대사전. 출처: https://stdict.korean.go.kr/search/searchView.do?word_no=131505&searchKeywordTo=3
  14. 국립국어원 표준국어대사전. 출처: https://stdict.korean.go.kr/search/searchView.do?pageSize=10&searchKeyword=%EC%A1%B4%EB%8C%93%EB%A7%90
  15. Pepper the humanoid robot knows how you feel. 출처: https://www.cnet.com/videos/pepper-the-humanoid-robot-knows-how-you-feel/
  16. BigDog Overview. 출처 : https://youtu.be/cNZPRsrwumQ
  17. 송선영 (2017). 인공지능 로봇과 인간의 관계에 대한 윤리적 성찰과 전망. 영어권문화연구, 10, 1-24.

Cited by

  1. 중학생의 인공지능에 대한 태도 검사 도구 개발 vol.23, pp.3, 2019, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.3.003