참고문헌
- 장선영.노석준 (2009). 학습자의 측면에서 본 대학 e-러닝 콘텐츠의 질에 영향을 미치는 요인 분석. 인터넷정보학회논문지, 10(3), 159-172.
- 노진아.이석재.윤종현.조현우.강석빈 (2014). 이러닝 신기술 동향. 한국전자통신연구원 차세대 콘텐츠기술 특집, 41-49.
- Clark, R.E., & Craig, T.G. (1992). Research and theory on multi-media learning effects. In M. Giardina (Ed.), Interactive multimedia learning environments. Human factors and technical considerations on design issues (pp 19-30). Heidelberg: Springer.
- Paivio, A. (1986). Mental representations: A dual-coding approach. New York: Oxford University Press.
- 김회수 (1995). 멀티미디어 설계와 개발. 서울교육과학사
- 최수정.강경준.고일상 (2007). 이러닝시스템의 매체풍부성, 매체유용성, 매체경험이 학습자 만족에 미치는 영향. Journal of Information Technology Applications & Management 14 (2), 27-47
- Daft, R. L. & Lengel, R. J. (1986). Organizational information requirements, media richness and structural design. Management Science, 32 , 554-571. https://doi.org/10.1287/mnsc.32.5.554
- Daft, R. L., Lengel, R. H., and Trevino, L.K.. (1987) Message Equivocality, Media Selection, and Manager Performance : Implications for Information Systems, MIS Quarterly, Sep, 355-366.
- Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem sloving: Effect on learning. Cognitive Science, 12, 257-285. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1202_4
- 김지심 (2009). 기업 이러닝에서 실재감과 학습효과의 구조적 관계 규명. 이화여자대학교 대학원. 박사학위논문.
- Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in higher education. The internet and higher education. 2 (2-3). 87-105. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(00)00016-6
- Heeter, C. (1992). Being There: The subjective experience of presence. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 1 (2), 262-271. https://doi.org/10.1162/pres.1992.1.2.262
- Witmer, B. G., & Singer, M. J. (1998). Measuring presence in virtual environments: A presence questionnaire. Presence, 7 (3), 225-240. https://doi.org/10.1162/105474698565686
- 고은현 (2007). e-러닝 환경에서의 교수 실재감 측정도구 개발 연구. 고려대학교 대학원. 박사학위논문.
- Anderson, T., Rourke, L., Garrison, R., & Archer, W. (2001). Assessing teaching presence in a computer conferencing context. Journal of Asynchronous Learning, 5, 1-17.
- Baker, C. (2010). The impact of instructor immediacy and presence for online student affective learning, cognition, and motivation. Journal of Educators Online, 7 (1), 1-30. https://doi.org/10.9743/JEO.2010.1.2
- Richardson, J. C., Swan, K. (2003). Examining social presence in online courses in relation to students' perceived learning and satisfaction. Journal of Asynchronous Learning Networks, 7 (1), 68-88.
- Shea, P. J., Fredericksen, E. E., Pickett, A. M. & Pelz, W. E. (2003). A preliminary investigation of "teaching presence" in the SUNY learning network. Elements of quality online education: Practice and direction, 4, 279-312.
- 남정현 (2005). 이러닝 학습자료 제시유형이 학습에 미치는 영향. 이화여자대학교 정보과학대학원. 석사학위논문.
- Arbaugh, J. B. (2008). Does the community of inquiry framework predict outcomes in online MBA courses? The International Review of Research in Open and Distance Learning, 9 (2), 1-21.
- 김정화 (2010). 이러닝 환경에서 e-튜터의 학습지원이 교수실재감과 학습실재감의 하위 변인에 미치는 영향과 구조적 관계 분석. 이화여자대학교 대학원. 박사학위논문.
- 심혜정 (2012). 사이버가정학습에서 교수실재감, 자기효능감과 자기결정성 동기의 관계. 한국교원대학교 대학원. 석사학위논문.
- Morris, T. A. (2011). Exploring community college student perceptions of online learning. International Journal of Instructional Technology & Distance Learning, 8 (6), 31-44.
- Kanuka, H. (2011). Interaction and the online distance classroom: Do instructional methods effect the quality of interaction? Journal of Computing in Higher Education, 23, 143-156. https://doi.org/10.1007/s12528-011-9049-4
- Shea, P., Li, C. S., & Pickett, A. (2006). A study of teaching presence and student sense of learning community in fully online and web-enhanced college courses. The Internet and Higher Education, 9 (3), 175-190. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2006.06.005
- 김나연 (2011). 사이버대학생의 교수실재감, 학습실재감, 학습성과의 구조적 관계 규명. 이화여자대학교 대학원. 석사학위논문.
- 이재은.유병민.박혜진 (2015). 원격교육에서 성인학습자의 교육참여동기와 실재감이 학습 만족도에 미치는 영향. 농촌지도와 개발, 22(2). 233-243.
- Akyol, Z., & Garrison, D. R. (2008). The development of a community of inquiry over time in an online course: Understanding the progression and integration of social, cognitive and teaching presence. Journal of Asynchronous Learning Networks, 12 (3), 3-22.
- 최정원 (2012). 이러닝 콘텐츠 제시유형에 따른 교수실재감과 학습실재감에 관한 연구. 건국대학교 대학원. 석사학위논문.
- 이은주 (2017). 시각적 단서 제시 여부에 따른 동영상 유형이 학습 성과 및 교수실재감에 미치는 영향. 고려대학교 대학원. 박사학위논문.
- 유평준 (2003). 원격대학원 온라인 수업의 학습참여도, 학업성취도, 및 학습만족도에 미치는 학습자 관련 변인. 교육정보미디어연구, 9(4), 229-267.
- 배성무 (2015). 대학 이러닝 동영상 강의에서 자기조절학습능력과 전면자막 유형이 학업성취도 및 학습몰입도에 미치는 효과. 인천대학교 교육대학원. 석사학위논문.
- Swan, K., Shea, P., Richarddson, J. C. Ice, P., Garrison, D. R., Cleveland-Innes, M., & Arbaugh, J. B. (2008). Validating a measurement tool of presence in online communities of inquiry. E-mentor, 2 (24), 1-12.
- 구한나 (2006). 온라인 강의에서 강사 제시 유형에 따른 인지적 실재감, 성취도, 학습 만족도 차이 규명. 이화여자대학교 대학원. 석사학위논문.