DOI QR코드

DOI QR Code

Denied Boarding and Compensation for Passengers in the EU Air Transport Legal Framework and Cases

항공여객운송에서의 탑승거부와 여객보상기준

  • Sur, Ji-Min (Department of International Trade in Pusan National University)
  • Received : 2019.06.15
  • Accepted : 2019.06.28
  • Published : 2019.06.30

Abstract

The concept of denied boarding is defined in Article 2(j) of Regulation 261/2004 thus: "denied boarding means a refusal to carry passengers on a flight, although they have presented themselves for boarding under the conditions laid down in Article 3(2), except where there are reasonable grounds to deny them boarding, such as reasons of health, safety or security, or inadequate travel documentation." So far as relevant to this case, to be entitled to compensation, if denied boarding, Article 3(2) provides a passenger must first come within the scope of the protection of the Regulation, which applies under the following conditions: "${\cdots}$.that passengers (a) have a confirmed reservation on the flight concerned and, except in the case of cancellation referred to in Article 5, present themselves for check-in, as stipulated and at the time indicated in advance and in writing (including by electronic means) by the air carrier, the tour operator or an authorised travel agent, or, if no time is indicated, not later than 45 minutes before the published departure time." This paper reviews the EU Cases such as Rodríguez Cachafeiro v. Iberia [2012] Case C-321/11; Finnair Oyj v. Timy Lassooy [2012] Case C-22/11; Caldwell v. easyJet Airline Co. Ltd. [2015] ScotSC 64. ECJ and Sheriff court of Scotland held that the concept of denied boarding, within the meaning of Articles 2(j) and 4 of Regulation No 261/2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealing Regulation No 295/91, must be interpreted as relating not only to cases where boarding is denied because of overbooking but also to those where boarding is denied on other grounds, such as operational reasons. Also, ECJ ruled that Articles 2(j) and 4(3) must be interpreted as meaning that the occurrence of extraordinary circumstances resulting in an air carrier rescheduling flights after those circumstances arose cannot give grounds for denying boarding on those later flights or for exempting that carrier from its obligation, under Article 4(3) of that regulation, to compensate a passenger to whom it denies boarding on such a flight.

본 논문에서는 탑승거부와 관련한 EC 261/2004 규칙의 규정 및 그에 관한 판결들을 검토해 보았다. 항공여객운송 분쟁과 관련하여 빈번히 발생하는 탑승거부는 그 의미가 EC 261/2004 규칙상으로 그리 명확한 것은 아니지만, 앞서 살펴본 EU 판결들에서 어느 정도 그 범위에 관한 해석기준을 제시되어 있다. 일반적으로 탑승거부는 초과예약으로 인해 발생한 경우를 상정하는 것이 기존의 관점이었지만, 일련의 EU 판례에 따라 EC 261/2004 규칙상의 탑승거부에 다양한 경우의 탑승거부 사례들이 포함되게 되었다. 즉, 탑승거부의 개념과 범위가 포괄적으로 확대되고 보다 적극적인 항공소비자 보호가 실현될 수 있을 것으로 보인다. 이와 같은 관점에서 논문의 결론으로서 몇 가지 시사점들을 제시해 보고자 한다. 첫째, EC 261/2004 규칙상 탑승거부의 개념에는 초과예약으로 인해 발생한 탑승거부만이 아닌 다양한 경우의 탑승거부 사례들이 포함될 필요가 있다. 이는 EC규칙이 항공소비자의 권리보호를 제정목적으로 하고 있다는 점, 초과예약에 의한 탑승거부만을 규칙에서 의미하는 탑승거부만으로 볼 경우 항공여객의 권리구제가 훼손될 수 있다는 점, EC항공여객보상규칙 제2조 j호의 문면상 초과예약에 의한 탑승거부만으로는 결코 한정시킬 수 없다는 점 등의 이유 때문이다. 둘째, 탑승거부와 관련하여, 항공사의 초과예약도 없었고 항공사의 별도 과실이나 귀책사유도 발견되지 않은 경우, 여기서 그 원인의 본질에 EC 261/2004 규칙상의 특별한 사정이 존재하고 있는 경우에는 그 특별한 사정의 판단을 적절하게 고려할 필요가 있다. Finnair 판결에서는 파업과 같은 특별한 사정으로 인해 결항이 발생하였고, 연결항공편의 일정 조정은 불가피한 것이었음에도, 그러한 과정에서 탑승거부가 발생하였다. 여기서 항공운송인의 과실 내지는 귀책을 명확하게 찾을 수 없었다는 점이 중요하다. 법원은 이 경우에도 운송인의 보상책임을 인정하고 있는데, 결항의 원인이 항공운송인이 모든 합리적인 조치를 취했어도 피할 수 없었던 파업에 의해 발생한 것이라면 특별한 사정의 판단이 적용되어야 할 필요성이 있다. 셋째, EC 261/2004 규칙상 탑승거부와 결항의 경우에는 여객에게 금전보상이 이루어지고, 항공지연의 경우에는 금전보상이 아니라 대체항공편과 같은 항공사의 적절한 지원책만이 제공되고 있다. 만약 제1항공편과 제2항공편으로 연결항공에 의한 환승이 포함되어 있는 항공일정이 있을 때, 천재지변에 의해 제1항공편이 지연되었다. 지연은 되었으나 가까스로 여객은 제2항공편에 탑승게이트에 도착하였다. 이 경우의 문제는 어떻게 해결하여야 하는지가 문제이다. 제1항공편의 지연은 천재지변으로 특별한 사정에 해당하여 항공사는 면책을 주장할 수 있지만, 제2항공편의 탑승거부도 그렇게 주장할 수 있는지 명확하지 않다. Finnair 판결의 취지를 따르면, 제2항공편의 탑승거부에 대한 항공운송인의 보상의무가 가능할 수 있는데, 항공운송인이 아무런 과실과 귀책이 없는 경우에도 보상이 가능한 것인지 의문이다. 또한 동일한 원인으로 발생한 지연과 탑승거부에 대해 이처럼 다른 보상기준이 적용될 수 있는지도 문제이다. 향후의 EU사법재판소 판례가 EC 261/2004 규칙의 해석과 적용상 이러한 문제를 어떠한 방식으로 접근할 것인지 기대된다.

Keywords

References

  1. 권창영, "항공권의 초과예약(Overbooking)에 관한 항공사의 민사책임", 항공우주정책․법학회지 제31권 제1호, 한국항공우주정책․법학회, 2016.
  2. 김영주, "EC 항공여객보상규칙상 특별한 사정의 의미와 판단기준", 항공우주정책․법학회지 제29권 제2호, 한국항공우주정책․법학회, 2014.
  3. 서지민, "EU항공운송여객보상규칙상 탑승거부의 의미", 유럽연구 제37권 2호, 한국유럽학회, 2019.
  4. 서지민, "항공여객운송에서의 탑승거부와 특별한 사정", 상사판례연구 제32권 제2호, 한국상사판례학회, 2019(6.30 발간예정).
  5. 서지민, "항공권 초과예약과 몬트리올 협약상 사고의 의미 - 2014년 제11순회항소법원의 Campbell v. Air Jamaica Ltd. 사건을 중심으로", 상사판례연구, 제29권 제3호, 한국상사판례학회, 2016.
  6. 이창재, "운항지연에 따른 승객의 보상청구권: EU 및 프랑스 판례를 중심으로", 항공우주정책․법학회지 제30권 제2호, 한국항공우주정책․법학회, 2014.
  7. 桑原康行, "航空運送旅客補償規則における 搭乗拒否および 相当な事由の概念", 国際商事法務 Vol. 46, No. 3, 2018.
  8. Ieva Deviatnikovaite, "The Montreal Convention of 1999 and Regulation No 261/2004 in the EUCJ and National Case Law," Baltic Journal of Law & Politics, Vol. 11, No. 1, 2018.
  9. Arnold Kinga, "Application of Regulation (EC) No 261/2004 on Denied Boarding, Cancellation and Long Delay of Flights," Air & Space Law, Vol. 32, 2007.
  10. Alessandra Laconi, "Compensation for Denied Boarding Applies Also to Cases relating to Operational Problems," the Aviation & Space Journal, January/March 2013 Year XII $N^{\circ}$ 1, 2013.
  11. J.A. Luzak, "Airlines Liable for Denying Boarding even as a Result of Extraordinary Circumstances-AG's Bot opinion in Finnair (C-22/11)", Recent Development in European Consumer Law, 2012.
  12. Judith R. Nemsick, "2012 Developments in Aviation Law and What's on the Horizon in 2013," Aviation Law & Insurance Symposium, Jacksonville, Florida, Jan. 2013.
  13. Francesco Rossi Dal Pozzo, EU Legal Framework for Safeguarding Air Passenger Rights, Springer, 2015.
  14. Steven Truxal, "Consumer Protections and Limited Liability: Global Order for Air Transport?", Journal of International and Comparative Law, Vol. 1, 2014.
  15. Kathryn Ward & Lauren Payne, "Denied Boarding and Extraordinary Circumstances", DLA Piper, Oct. 12, 2012.