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A Comparative Study of the Idol Systems in Korea and Japan Focusing on IZ*ONE

한·일 아이돌 시스템 비교연구

  • 조은하 (강원대학교 영상문화학과)
  • Received : 2019.07.01
  • Accepted : 2019.09.17
  • Published : 2019.09.28

Abstract

The uniqueness of the K-Pop 'idol' culture, which is a key area of its success, can be found not only through the acceptance of diverse cultures and the strengthening of the performance capacity, but also by the effective utilization of new technological environment. As a result, the Korean idol system, which is distinguished from the Japanese idol system, is established. And these systems are evolving with new technological environments. This paper examines the process of evolution of the Korean idol system that adapts to the technical environment through the case of the idol girl group 'IZ*ONE'. 'IZ*ONE' not only achieved rapid success by actively utilizing SNS and new media and producing interactive narratives, but also establishing stable expansion and homogeneity of fandom through interactive rituals. By comparing the evolution and achievement of such a system with the Japanese idol system, we will be able to present the factors of K-Pop success more clearly.

K-Pop 성공의 핵심적 영역인 '아이돌' 문화가 가지는 고유성은, 다양한 문화의 수용과 퍼포먼스 역량의 강화 만이 아니라, 새로운 기술적 환경을 효율적인 활용한 데서 찾을 수 있다. 이에 따라 일본 아이돌 시스템과 구별되는 한국의 아이돌 시스템이 정립된다. 그리고 이런 시스템은 새로운 기술적 환경과 함께 더욱 진화하고 있다. 본 논문은 기술적 환경에 대한 한국 아이돌 시스템의 진화 과정을, 아이돌 걸그룹 '아이즈원'의 사례를 통해 살펴보고자 한다. '아이즈원'은, SNS와 뉴 미디어를 적극적으로 활용하고, 상호작용적 서사를 생산해 냄으로써, 빠른 성공을 달성했을 뿐만 아니라, 상호작용적 의례를 통한 팬덤의 안정적인 확장과 내정 동질성을 구축하고 있다. 이런 시스템의 진화와 성취를 일본 아이돌 시스템과 비교함으로써, K-Pop 성공의 요인들을 더욱 분명하게 제시할 수 있을 것이다.

Keywords

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