DOI QR코드

DOI QR Code

4 산업혁명 시대의 한국영화기술 발전방안에 관한 연구

A Study on the Development of Korean Film Technology in the Era of the 4th Industrial Revolution

  • 투고 : 2019.02.27
  • 심사 : 2019.07.11
  • 발행 : 2019.08.31

초록

This study aims to establish the direction of development of Korean cinematography technology in the era of the 4th Industrial Revolution and present future development plan. First, in order to diagnose the current status, supporting policies of various countries and film technology research trends were analyzed. Each country is expanding the support for film technology including tax credits. Through the analysis of patents and research papers, recent issues have shown that Virtual Reality, HMD, Artificial Intelligence, and Big Data are applied to film technology. Next, the survey results of Korean film technology level for filmmakers were 70% for production, 47.5% for distribution, and 60.3% for screening comparing to the level of the leading country. The gap was caused by the lack of funds for research and development and insufficient government support policies. In addition, interviews with film makers revealed the need to support filmmaking that combines technologies such as localized film technology, artificial intelligence, and deep learning. Finally, it is suggested that technology sharing platform should be developed in the future through the discussions of technology, science and academic experts', and technology development should be carried out in the field. As a result, film technology R&D should be promoted in order to develop technologies specific to movies. Advanced technology foundation for the growth of film technology should be developed to systematically equip the infrastructures such as education and human resources. In addition, technology development that links standardization should be carried out. In this study, we propose the development of Korean film technology to prepare for the 4th Industrial Revolution, and it is expected that the 2022 film technology power nation will be realized.

키워드

참고문헌

  1. 금영정, "기술로드맵의 연구 동향 : 기술과 시장을 어떻게 연계할 것인가?", IE매거진, 제24권, 제2호(2017), pp.37-43.
  2. 김상국, "국가 전략기술분야 육성을 위한 통합기술로드맵 수립", IE매거진, 제22권, 제1호(2015), pp.50-56.
  3. 김윤명, 유화선, "중소기업 기술혁신 지원을 위한 맞춤형 기술로드맵 수립 방법론에 관한 연구", 한국정책연구, 제15권, 제4호(2015), pp.255-283.
  4. 김준호, "Science Technology영화 기술", TTA저널, 제114호(2007), pp.27-28.
  5. 문화기술(CT) 로드맵 2020 수립 연구, 한국콘텐츠진흥원, 2017.
  6. 박병윤, "디지털기술 발전에 따른 영화 부가시장의 다변화-디지털 온라인 시장을 중심으로-", 현대영화연구, 제19권(2014), pp.207-237.
  7. 박소은, 이성혜, 지대범, 최정일, "O2O 서비스의 지속이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제16권, 제4호(2017), pp.197-212. https://doi.org/10.9716/KITS.2017.16.4.197
  8. 송낙원, "영화기술, 역사를 만나다", 한국영화학회, 학술발표대회논문집, 2008, pp.3-10.
  9. 여등승, 임규건, "온라인 매체와 댓글에 따른 영화 구전의도 및 관람의도에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제14권, 제2호(2015), pp.177-193. https://doi.org/10.9716/KITS.2015.14.2.177
  10. 영화진흥위원회, 2018년 한국 영화산업 결산, 2019.
  11. 영화진흥위원회, 디지털시네마 기술개발 로드맵 및 산업화 방안 연구, 2008.
  12. 영화진흥위원회, 영화산업의 경쟁력과 경제적 파급효과 연구, 2016.
  13. 윤수향, 김윤명, 임경환, 이은효, 정민하, "중소기업을 위한 맞춤형 기술로드맵 수립 방법론 연구", 한국기술혁신학회, 학술대회발표논문집, 2014, pp.291-302.
  14. 이기녕, "미래 산업 육성을 위한 R&D 핵심 전략 '산업기술로드맵'-지식경제 R&D 기술개발 전략 수립", IE매거진, 제19권, 제3호(2012), pp. 29-33.
  15. 이재우, "입체영화 시대의 한국영화 기술경쟁력 제고방안", 한국콘텐츠학회지, 제8권, 제1호(2010), pp.31-37. https://doi.org/10.20924/CCTHBL.2010.8.1.031
  16. 전희국, 현근수, 임경빈, 이우현, 김형주, "영화 흥행 실적 예측을 위한 빅데이터 전처리", 정보과학회 컴퓨팅의 실제 논문지, 제20권, 제12호(2014), pp.615-622. https://doi.org/10.5626/KTCP.2014.20.12.615
  17. 정보통신기술진흥센터, 최근 정보통신(ICT) 국가 기술경쟁력 수준 분석, 2017.
  18. 정찬철, "영화역사학의 기술적 전환 : 테크노-시네마 그리고 테크노-시네마-아트", 영화연구, 제72호(2017), pp.5-34.
  19. 조대하, 김희진, 옥정우, 주현수, 이석원, 최영준, "영화 메타데이터를 이용한 영화 관객수 및 손익분기달성 예측 웹 서비스 구현", 한국통신학회, 2018년도 동계종합학술발표회 논문집, 2018, pp.920-921.
  20. 지일용, 고영욱, 서은영, 정재용, "한국 영화산업의 기술혁신체제 분석", 기술혁신학회지, 제14권, 제2호(2011), pp.343-372.
  21. 현승헌, 백용재, "4차 산업혁명 시대의 미디어 서비스의 변화 : 5G 이동통신과 인공지능이 변화시키는 모바일 미디어 서비스", 정보와 통신 열린강좌, 제34권, 제2호(2017), pp.22-31.
  22. Danieau, F., A. Guillo, and R. Dore, "Attention Guidance for Immersive Video Content in Head-Mounted Displays", 2017 IEEE Virtual Reality (VR), 2017, pp.205-206.
  23. Lee, G.A., J. Chen, M. Billinghurst, and R. Lindeman, "Enhancing Immersive Cinematic Experience with Augmented Virtuality", 2016 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR-Adjunct) , 2016, pp.115-116.