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Implementation of Low-priced Bicycle Black Box Using 6-axis Sensor

6축 센서를 이용한 저가형 자전거 블랙박스 구현

  • Received : 2019.08.30
  • Accepted : 2019.10.02
  • Published : 2019.10.31

Abstract

Bicycles are a pollution-free means of transportation. In addition to leisure, the use of bicycles is increasing as alternative eco-friendly transportation. Accordingly, bicycle accidents are also increasing. The purpose of this study is to implement bicycle black box technology to identify situation when a bicycle accident occurs. Currently, bicycle black box products are mainly based on video cameras, and are commercially available by adding various functions mainly on high resolution cameras and are sold at high prices. If a bicycle accident occurs, quantitative data on the accident location at the time of the accident and the state of the bicycle at the time of the accident is required. In this study, IMU sensor used to obtain acceleration and slope, and time and coordinates are obtained. In addition, real-time acceleration and tilt data while is stored in memory card and by using Bluetooth transmit to the smart phone owned by the in real time to prevent accidents and to monitor status.

자전거는 무공해 교통수단으로서 레저용 외에도 친환경 대체 교통수단으로 사용량이 증가하고 있다. 이에 따라 자전거에 따른 사고 또한 증가하는 추세이다. 본 연구는 자전거 사고발생시 사고 상황을 파악할 수 있도록 자전거 블랙박스 기술을 구현하는 것을 목적으로 한다. 현재 자전거 블랙박스 제품들은 주로 영상카메라에 의한 것으로 고해상도 카메라를 중심으로 여러 가지 기능을 추가하여 시판되고 있으며 고가로 판매되고 있다. 자전거 사고가 발생하면 사고 당시의 사고 위치와 사고 당시 자전거 상태에 대한 정량적인 데이터가 필요하다. 본 연구에서는 GPS(Global Positioning System: 위성항법장치)에 의하여 시간, 좌표 데이터를 확보하고, IMU(Inertial Measuring Unit : 관성측정장치)센서를 통해 사고 당시의 자전거 가속도와 기울기의 정량적인 데이터를 취득하여, 이를 블랙박스 내부의 메모리 카드에 저장하며, 동시에 블루투스를 이용하여 자전거 운전자의 스마트 폰으로 실시간 전송하여 사고예방 및 운전 상태를 감시하도록 하였다.

Keywords

References

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