DOI QR코드

DOI QR Code

How to Utilize Critical Thinking in Engineering Education

공학 교육에서의 비판적 사고의 활용 방안

  • 박상태 (성균관대학교 학부대학)
  • Received : 2020.09.28
  • Accepted : 2020.11.01
  • Published : 2020.11.30

Abstract

The aim of this paper is to explore various ways to utilize critical thinking in engineering education. To this end, this paper, in the light of the relationship between critical thinking and the program learning performance of ABEEK, reviews engineering design education, engineering ethics education, and engineering communication education, which are major areas where critical thinking can be utilized in engineering education. As a result, it was confirmed that critical thinking skills, especially the elements and criteria of critical thinking, can contribute to the creative problem-solving process in engineering design education, the rational decision-making process in engineering ethics education, and the effective communication process in engineering communication education.

Keywords

References

  1. 김명숙(2002). 공교육에서의 비판적 사고 교육의 방향과 쟁점. 철학연구, 제58집, 107-144.
  2. 김영정(2004). 비판적 사고와 공학 교육 (1회). 공학 교육, 11(1), 88-93.
  3. 노상도 외(2018). 과학기술 글쓰기 -이론과 실제-. 성균관대학교출판부.
  4. 럼스데인, Edward.·럼스데인, Monika.·쉘넛, James W.(2002). 창의적 문제해결과 공학설계. 명지대학교 창의공학 연구회 역. 파워북.
  5. 박은진.김희정(2013). 비판적 사고. 아카넷.
  6. 성균관대학교 공학교육혁신센터 편(2005). 공학교육인증을 위한 교강사 워크숍. 성균관대학교 공학교육혁신센터.
  7. 한국공학교육인증원(2014). 공학교육인증기준2015(KEC2015). ABEEK-2014-ABE-010.
  8. 한상기(2007). 비판적 사고와 논술. 범한철학, 제46집, 289-315.
  9. 해리스 Jr., Charles E.프리챠드, Michael S..라빈스, Michael J.(2013). 공학 윤리. 김유신 외 역. 북스힐.
  10. Ennis, R. H.(1989). Critical Thinking and Subject Specificity: Clarification and needed Research. Educational Researcher, 18(3), 4-10. https://doi.org/10.3102/0013189X018003004
  11. McPeck, J. E.(1990). Critical Thinking and Subject Specificity: A Reply to Ennis. Educational Researcher, 19(4), 10-12. https://doi.org/10.3102/0013189X019004010

Cited by

  1. 공학교육에서 비판적 사고와 창의적 문제해결력의 관계 vol.24, pp.2, 2020, https://doi.org/10.18108/jeer.2021.24.2.61
  2. 비판(-창의)적 사고의 문제 해결 과정과 기량을 활용한 창의 공학 설계 교육 vol.24, pp.2, 2020, https://doi.org/10.18108/jeer.2021.24.2.68