Abstract
The IISS(Integrated Interface Storage System) software uses communication methods such as DSS(Data Sharing Service), UDP to perform the function of sending all messages from the Combat Management System to the analytical computer. Because IISS software handles all message used in the Combat Management System, the source code is large and has a highly dependent feature on message changes. Modification of software is a task that requires a lot of labor, such as series of software reliability test. so research has been conducted to reduce software development costs, including minimizing software modifications. In this paper, We study the method of messages receiving and architectural structure improvement to minimize reliance on message changes in the Combat Management System and improve the modifiability. Reduced message dependency by changing the way DSS and UDP protocols are communicated to Packet Sniffing. In addition, Factory Method Pattern were applied to improve the software design. Test comparing existing software and development elements have confirmed that the software has improved its modifiability and reuse.
정보저장 소프트웨어는 DSS(Data Sharing Service), UDP와 같은 통신 방식을 사용하여 전투관리체계에서 송/수신되는 모든 메시지를 분석컴퓨터로 전송하는 기능을 수행한다. 정보저장 소프트웨어는 전투 관리체계에서 사용되는 모든 메시지를 처리하기 때문에 소스코드의 규모가 크며 메시지 변화에 의존성이 강한 특성을 가진다. 소프트웨어의 수정은 연쇄적으로 소프트웨어 신뢰성 시험과 같은 많은 노동력을 요구하는 작업이 발생하기 때문에, 소프트웨어 수정 최소화를 비롯한 소프트웨어 개발 비용 절감을 위한 연구가 지속적으로 이루어지고 있다. 본 논문에서는 전투관리체계 정보저장 소프트웨어의 메시지 변화에 대한 의존성을 최소화하고 수정 용이성의 향상을 위한 메시지 수신 방식 및 아키텍처 구조 개선 방안을 연구하였다. DSS와 UDP 프로토콜을 통하여 메시지를 송/수신하던 기존의 방식을 Packet Sniffing으로 변경함으로써 메시지에 대한 의존성을 줄였으며 팩토리 메소드 패턴(Factory Method Pattern)을 적용하여 소프트웨어 설계를 개선하였다. 기존 소프트웨어와 개발 요소를 비교하는 시험을 통해 소프트웨어의 수정 용이성과 재사용성이 향상 된 것을 확인하였다.