DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Affecting the Capabilities and Performance of Industry-Academic Cooperation: A Firm-Centered Approach

산학협력 성과에 미치는 영향요인 분석: 기업의 관점을 중심으로

  • Kong, Jae-Hyung (Institute for University-Industry Collaboration Policy, Gyeongsang National University) ;
  • Kim, Kyoum-Sup (Department of German Language and Literature, Gyeongsang National University, Institute for University-Industry Cooperation Policy, Gyeongsang National University) ;
  • Jang, Hoo-Eun (LINC+ Project Organization and Institute for University-Industry Collaboration Policy, Gyeongsang National University) ;
  • Heo, Sun-Young (Institute for University-Industry Collaboration Policy, Gyeongsang National University) ;
  • Lee, Jong-Ho (Department of Geography Education, Institute for University-Industry Collaboration Policy, Gyeongsang National University)
  • 공재형 (경상대학교 산학협력정책연구소) ;
  • 김겸섭 (경상대학교 독어독문학과/산학협력정책연구소) ;
  • 장후은 (경상대학교 LINC+사업단 및 산학협력정책연구소) ;
  • 허선영 (경상대학교 산학협력정책연구소) ;
  • 이종호 (경상대학교 지리교육과/산학협력정책연구소)
  • Received : 2020.03.27
  • Published : 2020.03.31

Abstract

This study attempts to explore the activities and performance of industry-academic cooperation with the perspective of the firm that has not been systematically addressed in the previous research. To do this, a survey of university family companies across the country was conducted to draw factors that influence the competencies of firms and universities on the performance of industry-academic cooperation and to compare differences by region. The main results of the study are as follows. First, it was found that the knowledge and technologies that universities retain and the active participation of companies in the activities of university-academic cooperation were the most important contributors to the corporate achievements in industry-academic cooperation. Second, when divided into the Seoul metropolitan area and non-capital area, it was found that there was a difference in the capabilities and performance of industry-academic cooperation between the two regions. Third, it was found that there were significant differences in the capabilities and performance of industry-academic cooperation in five areas. These findings suggest that industry-academic cooperation projects specialized for each region is necessary to enhance the effectiveness of industry-academic cooperation.

본 연구는 산학협력을 구성하는 핵심 주체이나 그간 국내의 관련 연구에서 체계적으로 다루지 않았던 기업의 관점을 중심으로 산학협력의 활동과 성과를 분석하는데 초점을 둔다. 이를 위해 전국의 대학 가족회사를 대상으로 한 설문조사를 실시하여, 산학협력 성과에 영향을 미치는 대학과 기업의 역량을 도출하고, 지역별 차이를 비교분석하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업의 산학협력 성과에는 대학의 지식과 기술 보유, 기업의 참여 적극성 변인이 가장 크게 작용하는 것으로 나타났다. 둘째, 수도권과 비수도권으로 구분해 보았을 때, 두 권역 간에 산학협력 역량과 성과의 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 5개 권역별(수도권, 충청권, 대경·강원권, 호남·제주권, 동남권)로도 산학협력 역량 및 성과에 있어서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 산학협력 사업의 실효성 제고를 위해서는 각 지역별로 특화된 산학협력 사업의 추진이 필요함을 시사한다.

Keywords

References

  1. 김경진, 2010, 대학기술이전 성과에 미치는 영향요인에 관한 실증연구, 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 김대중, 2018, "산학협력 선도대학(LINC) 육성사업의 정책효과 실증분석: LINC 2단계 사업이 지역에 미친 영향을 중심으로," 정책분석평가학회보 28(3), pp.27-47.
  3. 김봉문, 2013, 대학과 기업 간 산학협력 성과에 미치는 영향 요인 분석, 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  4. 김은영.정우성, 2013, "대학의 기술이전 및 성과 확산의 영향 요인 분석," 산업경제연구 26(2), pp.983-1008.
  5. 김창호.이승철, 2016, "산학협력지원정책의 성과요인에 관한 연구," GRI 연구논총 18(2), pp.77-102.
  6. 김철회.이상돈, 2007, "산학협력성과와 대학의 역량요인의 관계에 관한 연구," 기술혁신학회지 10(2), pp. 629-653.
  7. 나상민.김창완.이희상, 2014, "기술이전사업화 및 창업 성과에 미치는 대학의 역량 요인 비교연구," 대한산업공학회 춘계학술대회 논문집, pp.1307-1337.
  8. 문형진.이희상, 2016, "정부 재정지원이 산학협력 성과에 미치는 영향 분석: 산학협력 선도대학 육성사업을 중심으로," 기술혁신연구 24(3), pp.29-52. https://doi.org/10.14383/SIME.2016.24.3.29
  9. 변창률, 2004, 산학협력 연구 성과의 영향요인 분석: 대학의 연구기능을 중심으로, 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 안영진, 2015, "대학과 기업 간의 협력: 기술이전을 중심으로한 전남대학교의 사례 분석," 한국경제지리학회지 18(2), pp.190-205.
  11. 임의주.김창완.조근태, 2013, "대학 산학협력단의 기술사업화 인적구성과 산학협력 성과," 기술혁신연구 21(2), pp.115-136.
  12. 윤용중.박대식, 2015. "대학의 산학협력 역량이 기술사업화 성과에 미치는 영향에 관한 연구," 사회과학연구 26(3), pp.157-177.
  13. 조현정.전병훈, 2011, "대학의 특성에 따른 산학협력역량과 산학협력성과의 관계에 대한 연구," 실천공학교육논문지 3(1), pp.120-127.
  14. 조현정, 2015, "대학의 산학협력성과의 영향요인에 대한 실증 연구 특허, 기술이전, 창업성과를 중심으로," 산업재산권 47, pp.255-290.
  15. 한승환.권기석, 2009, "대학의 특성 및 연구비 구조와 산학 성과와의 관계," 한국행정학보 43(3), pp.307-325.
  16. Di Gregorio, D. and Shane, S., 2003, "Why do some universities generate more start-ups than others?," Research Policy 32, pp.209-227. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(02)00097-5
  17. Perkmann, M., King, Z. and Pavelin, S., 2011, "Engaging excellence? Effects of faculty quality on university engagement with industry," Research Policy 40(4), pp.539-552. https://doi.org/10.1016/j.respol.2011.01.007
  18. Powers, J. B., 2003, "Commercializing academic research; resource effects on performance of university technology transfer," The Journal of Higher Education 74(1), pp.26-50.
  19. Rothaermel, F. T., Agung, S. D. and Jiang, L., 2007, "University entrepreneurship: a taxonomy of the literature," Industrial and Corporate Change 16(4), pp.691-791. https://doi.org/10.1093/icc/dtm023
  20. Siegel, D. S., Waldman, D. and Link, A., 2003, "Assessing the impact of organizational practices on the relative productivity of university technology transfer offices: an exploratory study," Research Policy 32(1), pp.27-48. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(01)00196-2