DOI QR코드

DOI QR Code

Usefulness of Color Contrast Class Using Entry Software

앤트리를 활용한 색채대비 수업의 효용성

  • Received : 2020.02.10
  • Accepted : 2020.04.20
  • Published : 2020.04.28

Abstract

The purpose of this study is to find out the usefulness of color contrast program for 50 high school students through comparing the traditional class and the class using the entry software : understanding, utilization, satisfaction, and interest. The results of the study were as follows: First, in the case of the class results, there were no limitations on colors due to materials in the class using the entry software, so students used various colors that match the theory. Second, the activity class using the entry software showed a positive response in terms of utilization, satisfaction, and interest except for the comprehension area, compared to the traditional class using the paper activity. Therefore, this study proved the effectiveness of the practice activity using the entry software in the color management class.

본 연구는 특성화 고등학교 50명을 대상으로 색채대비에 관련된 실습 수업을 종이 활동지를 활용한 전통적인 방식과 엔트리 소프트웨어를 활용한 활동지 수업을 진행한 후 학습자들의 수업 결과물과 설문지를 통해 미디어 프로그램인 엔트리 소프트웨어를 활용한 수업의 효용가치를 이해도, 활용도, 만족도, 흥미도 면에서 알아보고자 하였다. 연구 결과 첫째, 수업 결과물 경우 엔트리 소프트웨어를 활용한 수업에서 재료로 인한 색채의 제한이 없어 학생들이 이론에 부합하는 다양한 색채를 사용했다. 둘째, 엔트리 소프트웨어를 활용한 활동지 수업은 종이 활동지를 활용한 전통적인 수업에 비해 이해도 영역을 제외한 활용도, 만족도, 흥미도 면에서 긍정적인 답변이 나왔다. 이에 본 연구는 색채 관리 수업에서 엔트리 소프트웨어를 활용한 실습 활동의 효용성을 증명하였다.

Keywords

References

  1. M. R. Choi. (2012). A Study on Development of Art Education Program Using Computer Painter Tools. M. A. thesis. Kyung Hee University, Seoul.
  2. N. Y. Hong. (2019). Development of Creative and Convergence Art Education Program Using Coding. M. A. thesis. Seoul National University of Education, Seoul.
  3. S. J. Kim. (2008). A Study on the Color Education Program through Intuitive Reminiscent. M. A. thesis. Kookmin University, Seoul.
  4. S. Y. Park. (2003). A Study on Color Theory and Design Curriculum of Secondary Education. M. A. thesis. Chosun University, Gwangju.
  5. Y. H. Choi. (2009). Introduction to Colorism. Seoul : Mijinsa.
  6. K. H. Han. (2009). Understanding Colorism. Seoul : Kimun-dang.
  7. S. J. Shin. (2019.10). Color Contrast and Various Effects. https://soojishin.com/archives/color-contrast-effects/
  8. Y. S. Park. (2007). Color Color Dictionary. Seoul : Yelim.
  9. Ministry of Education. (2019.9). Munsell 20 Colors. http://blog.naver.com/designmaeg/221093732186
  10. Naver. (2019.9). Entry. https://www.playentry.org
  11. Naver. (2019.9). Entry official blog. https://blog.naver.com/entrylabs
  12. Naver. (2019.9). Entry official post. http://naver.me/GbTkEOnm
  13. Y. S. Park. (2016). Design and Application of Elementary School SW Educational Model Using Entry. M. A. thesis. Daegu National University of Education, Daegu.
  14. K. J. Lim, H. K. Han & H. Y. Yoon. (revised 2015). High School Color Management. Seoul : Seoul Textbook.
  15. Naver. (2019.10). Entry for Color Management. Assistant-Creating Complementary and Saturation Contrast. http://naver.me/5aF0MOOF