Abstract
Purpose: To compare differences and changes in the parents' awareness regarding influenza and influenza vaccination for their children according to educational intervention. Methods: This study involved 1,034 parents with children aged 6-59 months, who lived in five areas in northern Seoul and Gyeonggi Province in 2015; the study was conducted using the questionnaire survey method. Survey items included awareness regarding influenza and influenza vaccination for children and future intentions of influenza vaccination and the underlying reasons. The participants were divided into 3 groups and differences according to education (group A: no education, group B: provided education) and the changes before and after education (group C) were analyzed. Results: Differences according to education between groups A and B were seen in the recognition of high-risk of influenza in their children, effectiveness of influenza vaccination, and cost of the influenza vaccine. Changes before and after education in group C were seen in the recognition of high-risk of influenza in their children, safety of influenza vaccination, cost of the influenza vaccine, and negativity toward the influenza vaccine. Conclusions: Educated parents were more aware regarding influenza and influenza vaccination for their children aged 6-59 months.
목적: 부모의 소아 자녀에 대한 인플루엔자 및 인플루엔자 백신 관련한 인식도 차이 및 변화를 홍보물 교육 유무에 따라 비교 분석하였다. 방법: 2015년 서울, 경기 북부 5개 지역 거주자 중 생후 6개월부터 59개월까지의 자녀가 있는 보호자 1,034명을 대상으로, 설문지 조사를 시행하였다. 설문내용은 인플루엔자 및 인플루엔자 백신에 대한 인식 및 변화 및 인플루엔자 예방접종 의향 및 이유 등을 포함하였다. 부모는 3군으로 나누어 교육 유무(A군: 교육받지 않음, B군: 교육받음)에 따른 인식도 차이와 교육 전후(C군)의 인식도 변화를 분석하였다. 결과: A군과 B군 간 교육에 따른 인식도 차이 중 의미 있는 항목은 '자녀가 고위험군임을 인식함', '독감 예방접종은 효과적', '독감 예방접종은 비쌈' 등이었다. C군에서 교육 전후에 따른 인식도 변화 중 의미 있는 항목은 '자녀가 고위험군임을 인식함', '독감 예방접종은 안전함', '독감 예방접종은 비쌈', '독감 예방접종을 부정적으로 인식함' 등이었다. 결론: 인플루엔자와 인플루엔자 예방접종에 대한 부모의 인식은 홍보물 교육 이후 긍정적인 효과를 보였다.