DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Changam, Lee Samman's a course of learning calligraphy and calligraphy theory

창암(蒼巖) 이삼만(李三晩)의 학서(學書) 연마와 서예론(書藝論) 고찰

  • Kim, Doyoung (Dept. of the faculty of liberal arts, Yewon Arts Univ)
  • Received : 2019.12.06
  • Accepted : 2019.12.31
  • Published : 2020.02.29

Abstract

Changam, Lee Samman(1770~1845), who created his own handwriiting to be referred to as the three great writers of the late Joseon Dynasty, the valued 'beobgo'. Based on the calligraphy of the Han-Wi era, Lee Kwangsa who completed DonggugJinche was regarded as the teacher of the heart. In his later years, he wrote 『ChangamSeogyeol』 to teach how to use the right brush, revealing the basic principles of universal calligraphy and his own calligraphy. The typeface of Changam is completed by choseo through the establishment of haeseo geungol. For this, I valued Han-Wi's haeseo training, OnhuGanwon Han-Wi geungol shows a state without natural law. This shows that nature is the core and ultimate goal of Changam calligraphy theory. This is a return to the state of 'No law' at the height of the law, where eum-yang is created and bizarreness occurs when form, power and energy are promoted. On the other hand, he emphasized that jangbeob and pochi form IlunMujeog DeugpilCheonyeon when expressing naturalness as it is, without being bound by the old law. His typeface constantly tried to combine the beauty of Joseon's own calligraphy while sublimating nature into art. Thus, he acquired IlunMujeog, a body rich in geungol and full of vitality and dynamism. And DeugpilCheonyeon achieved aesthetics with the highest level of excellence, embodied as the original 'Haengunyusu Typeface', and further developed handwriiting and Calligraphy spirit of DonggugJinche in Honam province.

조선 후기 3대 명필로 지칭될 만큼 독자적 서풍을 창안한 창암(蒼巖) 이삼만(李三晩)(1770~1845)은 '법고(法古)'를 중시하였는데, 한위대(漢魏代) 서예를 근본으로 하고, 동국진체(東國眞體)를 완성한 원교(圓嶠) 이광사(李匡師)를 마음의 스승으로 삼아 수련하였다. 만년에는 올바른 필법 전수를 위해 『창암서결(蒼巖書訣)』을 저술하여 보편적 서예의 기본원리와 자신의 서예관을 피력하였다. 창암(蒼巖)이 지향하는 서체는 해서(楷書) 근골(筋骨)의 확립을 통한 초서(草書)로 완결된다. 이를 위해 한위(漢魏)의 서체를 전범(典範)으로 제안하였는데, 온후간원(穩厚簡遠)한 한위근골(漢魏筋骨)은 무위자연적(無爲自然的) 무법(無法)의 경지를 보여준다. 이로 보아 창암(蒼巖) 서예론의 핵심이자 궁극적 지향점은 '자연(自然)'임을 알 수 있다. 이는 법의 극치에 이르러 다시 무법(無法)으로 돌아가는 것으로, 여기에서 음양(陰陽)이 생성되고 형(形)·세(勢)·기(氣)가 부드러움을 도모하면 기괴(奇怪)함이 생겨난다고 보았던 것이다. 한편, 고법(古法)에 얽매이지 않고 우졸(愚拙)한 자연천성(自然天成)을 발현하면 장법과 포치가 일운무적(逸韻無跡)한 득필천연(得筆天然)을 이룬다고 강조하였다. 우리는 이 연구에서 그의 서체가 자연을 예술로 승화하면서, 조선 고유의 서예미를 끊임없이 접목·시도하였음을 살펴볼 수 있다. 그리하여 근골이 풍부하고 생명력과 역동감이 넘치는 형세를 이룬 일운무적(逸韻無跡)을 체화(體化)하였고, 득필천연(得筆天然)한 극공(極工)의 심미경지를 이루어 독창적인 '행운유수체(行雲流水體)'로 구현하였고 마침내 호남지방에 동국진체(東國眞體)의 서풍과 서예정신을 더욱 창달시켰다.

Keywords

References

  1. SamMan Lee, ChangamSeogyeol(蒼巖書訣)
  2. Jeosulyang, Nonseo(論書)
  3. Sechang O, Compilation, Oriental Classical Society Translation(1998), Translated into Korean Geunyeogseohwajing (國譯槿域書畵徵), Sigong Publisher.
  4. Junho Choe(2005), Be crazy about calligraphy of Wongyo and Changam, Haneol Media.
  5. Do young Kim(2018), A Study on the Calligraphy aesthetic of Sojeon, Son Jaehyung, The Journal of Honam Area Studies Vol. 64, Institute of Honam Studies in Chonnam National University.
  6. Jindon Kim(2007), 3 major writes of Late Joseon Dynasty, Changam Lee SamMan, Calligraphy and painting, the Mental world flowing at the Tip of one's hand, Jeonju History Museum.
  7. Eunhyuk Lee(2018), A source of Study and Calligraphy and The spirit of learning the old of Changam Lee SamMan, The Toegye Hak Nonchong Vol. 30. A Toegye Studies Busan Institute.
  8. Jae Keun Koo(2007), A Study Changam, Lee SamMan's Education View of Calligraphy, A master's thesis of Wonkwang University.