DOI QR코드

DOI QR Code

인터랙티브 의식 체인 이론을 바탕으로 전자상거래 생방송 연구

Research on E-commerce Live Broadcast Based on Interaction Ritual Chain Theory

  • 탕샤오셰 (국민대학교 테크노디자인전문대학원) ;
  • 반영환 (국민대학교 테크노디자인전문대학원)
  • 투고 : 2020.04.27
  • 심사 : 2020.06.20
  • 발행 : 2020.06.28

초록

전자상거래 생방송은 최근 몇 년 동안 중국에서 점차 유행하고 있는 새로운 온라인 쇼핑 방식이다. 생방송 기술에 의해 탄생한 전자상거래 생방송에서 수많은 사람들이 생방송을 보고 온라인 인터랙티브에 참여함으로써 구매 집단으로 응집되어 인터랙티브에서 안정적인 감정 에너지를 얻게 된다. 미시적 사회학적 시각에 기초하여 정서적 에너지 개념을 결합하고 인터랙티브 의식 체인 모델에 의해 전자상거래 생방송의 의식 구성요소를 볼 수 있으며, 어떻게 개인이 사회적 인터랙티브에서 구매 집단으로 뭉칠 수 있는지를 보여줄 수 있다. 인터랙티브 의식 이론에 대해 학계는 심도 있는 탐구를 하여 인터랙티브 의식 이론을 현실에 적용하려 하였다. 하지만 전자상거래 생방송의 인터렉티브 의식 이론에 대한 해석이 아직 문헌자료가 되지 않았는데, 저는 생방송 상황 중의 인터랙티브를 연구 대상으로 하고 인터랙티브 의식 이론으로 이 현상을 관찰한 다음에 전자 상거래 생방송 그룹의 인터렉티브 의식 체인 모델을 제시한다.

E-commerce live broadcast is a new online shopping model that has gradually emerged in China in recent years. In the e-commerce live broadcast, the audience gathered into a buying group by watching and participating in virtual interaction, and obtained stable emotional energy from it. Closely following the concept of emotional energy, with the help of the interaction ritual chain model, the components of e-commerce live broadcast can be clarified. And the paper shows how individuals can form a buying group in social interaction. I will take the interaction behavior in e-commerce live broadcast as the research object and observe the phenomenon based on the theory of interaction ritual, then come up with the interaction ritual chain model of E-commerce live broadcast group.

키워드

참고문헌

  1. Cao Jing. (2017). An Analysis of the New Live Broadcast Mode of TV Shopping in the New Media Era. Media Observer, (12), 111-112.
  2. Qiu Shijia. (2020). Analysis of interaction ritual of e-commerce live broadcasting-taking Li Jiaqi's live broadcasting room as an example. Radio&TV Journal, 154(2), 167-168. DOI : 10.19395/j.cnki.1674-246x.2020.02.087
  3. Randall Collins. (2004). Interaction Ritual Chains. Princeton: Princeton University Press.
  4. Huang Ying. (2017). Symbolic capital and emotional energy: Interactive analysis of web cast from the perspective of interactive ritual chain. Theoretical Exploration, 8(4), 80-83.
  5. Jia Yi. (2016). "Prosperity" and "Sadness" Live Broadcasted on the Online Show. Editorial Friend, (11), 42-48. DOI:10.13786/j.cnki.cn14-1066/g2.2016.11.009
  6. Feng Yaying. (2017). Shouting Mai Live: A Subcultural Study Based on Interactive Ritual Chain Theory. Journal of Hunan Mass Media Vocational and Technical College, 17(5), 20-24. DOI:10.16261/j.cnki.cn43-1370/z.2017.05.005
  7. Zhang Shuo. (2019). The development status and improvement strategies of the e-commerce live marketing model. Guangxi Quality Supervision Guide Periodical, (09), 104+81.
  8. Kang Yingqing. (2016). Live broadcast + e-commerce outlet is now available: shopping experience optimization retests. Business Management Review, (9), 105-107.
  9. Blau. (2008). Exchange and rights in social life. Li Guobin, translated. Beijing: Commercial Press.
  10. Xie Yanjun. (2019). Interactive Ritual in Tourism Field: A Dynamic Analysis of Emotional Energy of Tourism Experience. Tourism Science, 30(1), 1-15. DOI:10.16323/j.cnki.lykx.2016.01.001
  11. Tian Gaojie. (2018). Research on Short Music Videos from the Perspective of Interactive Ritual Chains-Taking the Douyin App as an Example, New Media Research, (4), 22-23. DOI:10.16604/j.cnki.issn2096-0360.2018.04.009
  12. Xun Yao. (2018). Analysis of the interactive ritual on the web cast. Academic Exchange, 290(5), 140-146.
  13. Zhang Jing. (2012). Chinese people have the highest pressure in the world. Life Times, (16) .
  14. Zhou Rui. (2018). Interactive analysis of web cast based on the theory of interactive ceremony chain. The Point, 9(17), 27-28.
  15. Yu Quan & Zhang Ping. (2018). Changes in the Internet of Things in the 5G era, short video dividends and smart communication penetration. Journal of Communication University of Zhejiang, 25(6), 1-9. DOI:10.13628/j.cnki.zjcmxb.2018.06.001