DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Expected Consistency, Cognitive Attitude, and Emotional Attitude on Reuse Intention to Use YouTube Learning

유튜브 활용 학습에 대한 기대일치, 인지적 태도, 정서적 태도가 유튜브 재이용 의향에 미치는 영향

  • 차승봉 (호서대학교 유아교육과) ;
  • 박혜진 (건국대학교 교수학습지원센터)
  • Received : 2020.03.07
  • Accepted : 2020.04.16
  • Published : 2020.06.30

Abstract

The purpose of this study was to verify the effect on learning using YouTube. The relationship between expectations, cognitive attitudes, emotional attitudes, and reuse intentions was explored. The results are as follows. First, the factors affecting the intention to reuse YouTube were emotional attitude and expectation. cognitive attitude did not show any significant effect. Second, cognitive attitude and expectation agreement were significant variables in emotional attitude. cognitive attitude was identified as a major factor affecting emotional attitude. Third, expectation agreement was found to have a significant influence on cognitive attitude. Therefore, expectancy is an important factor in identifying cognitive attitudes. In particular, the satisfaction of expectations after experiencing a new technology or system, such as YouTube, affects the cognitive attitude. Finally, the main findings of this study were that cognitive attitude was not a variable affecting the intention to reuse YouTube. The reason for this is that YouTube is used as a medium of interest, and it is not used as a medium for searching the main data source for learning. Therefore, in order to activate YouTube learning, it is necessary to convert recognition into YouTube for learning rather than YouTube for play.

Keywords

References

  1. 이종만.강환수.박종학, "이러닝에서의 재이용의향 결정요인: 태도와 몰입의 통합적 접근," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제3호, 2010, pp.472-479 https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.3.472
  2. 김용영.오상조.안중호.장정주, "정보기술 수용 후 주관적 지각 형성: 사용 경험에서 형성된 습관, 기대일치, 자기효능감의 역할," 경영정보학연구, 제18권, 제1호, 2008, pp.25-51.
  3. 박혜진, "대학 교수자의 전자출결시스템에 대한 지속적 사용의도 관련 구조관계분석," 한국기술교육학회지, 제18권 제2호, 2018, pp.148-168.
  4. 박혜진.차승봉, "대학생의 MOOC 사용의도에 대한 개인 혁신성, 학업적 자기효능감, MOOC 학업 관련성, 지각된 유용성 간의 구조적 관계 탐색," 충남대학교 교육연구소, 교육연구논총, 제39권, 제3호, 2018, pp.55-81.
  5. 정한호, "대학수업에 적용된 플립드 러닝의 만족도에 영향을 미치는 요인 간의 구조적 관계 탐색," 교육정보미디어연구, 제24권, 제4호, 2017, pp.833-864.
  6. 박성열.차승봉.문승태, 2015, "농업 마이스터대학 재학생들의 사이버교육 이용의도 영향요인 분석," 농업교육과인적자원개발, 제47권, 제1호, 2015, pp.1-25.
  7. 주영주.김동심, "K-MOOC의 만족도와 사용의도영향변인 규명 연구," 평생학습사회, 제13권, 제1호, 2017, pp.185-207
  8. Venkatesh, V. and Davis, F. D., "A Model of the Antecedents of Perceived Ease of Use Development and Test," Decision Sciences, Vol. 27, 1996. pp.451-481. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1996.tb01822.x
  9. Oliver, R. L., and Bearden, W. O., "Disconfirmation Process and Consumer Evaluations in Product Usage," Journal of Business Research, Vol.13, No.3, 1985, pp.235-246. https://doi.org/10.1016/0148-2963(85)90029-3
  10. Engel, J. F, and Blackwell, R. D., Consumer Behavior. New York: Holt, 1982.
  11. Ashforth, B.E. and Humphrey, R. H., "Emotion in the Workplace A Reappraisal," Human Relations, Vol.48, 1995, pp.97-124. https://doi.org/10.1177/001872679504800201
  12. Lazarus, R. S, Emotion and adaptation, Oxford University Press, 1991.
  13. McAllister, D. J., "Affet-and Cognition-based Trust as Foundations for Interpersonal Cooperation in Organizations," Academy of Management Journal, Vol.38, No.1, 1995, pp.24-59. https://doi.org/10.2307/256727
  14. Seddon, P. B., "A Respecification and Extension of the DeLone and McLean Model of IS Success," Information Systems Research, Vol.8, No.3, 1997, pp.240-253. https://doi.org/10.1287/isre.8.3.240
  15. Yang, H. and Yoo, Y., "It's All Attitude: Revisiting the Technology Acceptance Model," Decision Support Systems, Vol.38, No.1, 2004, pp.19-31. https://doi.org/10.1016/S0167-9236(03)00062-9
  16. 이종은, "광고태도에 관한 이론적 연구," 경기대학교 대학원 논문집 학술저널, 제13권, 1994, pp.251-271.
  17. 이제원, 오태현, "광고속성이 광고태도, 브랜드인지, 브랜드태도에 미치는 영향 연구," 상업교육연구, 제23권 제4호, 2009, pp.361-384.
  18. Plutchik, R., "A general psychoevolutionary theory of emotion," Theories of Emotion. 1980, pp.3-33.
  19. 최지혜, "플립드 러닝에서 온라인 사전학습 기대 일치가 유용성과 학습몰입을 매개로 학습지속의향에 미치는 영향," 중앙대학교 석사학위논문, 2019.
  20. 황보충.정경수.노미진, "모바일 간편 결제 서비스 특성과 기대일치, 만족, 지속적 의용의도 간의 관계 분석," 경영교육연구, 제31권, 제4호, 2016, pp.591-615.
  21. 서필수.이용기.정남호, "기대일치모형을 이용한 항공예약시스템의 지속사용의도 영향요인 고찰," 호텔경영학연구, 제22권, 제3호, 2013, pp.249-264.
  22. Bhattacherjee, A., "Understanding Information Systems Continuance: An Expectation-Confirmation Model," MIS Quarterly, Vol.25, No.3, 2001, pp.351-370. https://doi.org/10.2307/3250921
  23. 배병렬, 구조방정식모델 이해와 활용, 2006, 서울: 청람.

Cited by

  1. 모바일 엔터테인먼트의 신뢰에 영향을 미치는 고객가치 요인에 관한 실증적 연구 vol.16, pp.3, 2020, https://doi.org/10.17662/ksdim.2020.16.3.059