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Factors Affecting Intention to Experience of 6th Industry

6차 산업 체험 의향에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  • Received : 2020.04.15
  • Accepted : 2020.06.17
  • Published : 2020.06.30

Abstract

The purpose of this study is to explore the factors affecting the 6th industry experience by Schmitt experience model. The newly introduced variables are the cognitive experience, emotional experience, and social experience that are reconstructed based on Schmitt's experience theory and gender, family as a moderrating variable and trust as a mediation variable. In addition to experience intention. The hypothesis was set as follows. the experience factors that are the cognitive factor, the emotional factor, and the social factor will have a positive(+) influence on the intention to experience. Mooring factors will have a negative(-) effect on intention to experience. For statistical analysis, SPSS 24 and AMOS 23 statistical packages were used to test the research hypothesis. The research was based on 320 questionnaire data and tested by 314 valid responses were analyzed. As a result of the research, First, cognitive, emotional, and social factors had positive(+) effects on experience intention. Among the factors that directly affect the experience intention, the magnitude of influence appeared in the order of cognitive factors > social factors > emotional factors > mooring factors. Second, mooring factors have negative(-) effects on experience intention. Third, Trust has been partially influenced by factors of attraction, cognitive, emotional, and social. Fourth, there are significant statistical differences between men and women in cognitive and mooring factors in the path differences. Fifth, Social factors and mooring factors differed significantly in the composition of the household. Social factors with significant differences in path analysis have also been statistically demonstrated. The results of this study are academically verified that the cognitive, emotional, and social factors have an important influence on the experience intention in the 6th industry experience and the Schmitt's experience model proposed in this study is useful framework of analysis. In practical terms, it could provide implications for what factors should be strategically and marketingly focused to activate the 6th industry experience.

본 연구는 6차 산업 체험에 영향을 미치는 요인에 관한 연구이다. 연구 모형은 Schmitt 체험이론을 기반으로 재구성한 새로운 변수들을 추가하여 사용하였다. 이를 기반으로 이론적 배경과 선행 연구를 바탕으로 독립 변수, 종속변수에 6차 산업 맥락에 맞게 변수를 추가해서 모델을 확장해서 사용하였다. 독립 변수는 6차 산업 체험에 있어 체험을 하게 하는 유인 요인인 인지적 요인, 정서적 요인, 사회적 요인으로 또한, 체험을 결정하지 못하게 하는 계류 요인을 사용하였다. 매개 변수는 신뢰성을 사용하였다. 조절 변수는 체험에 있어 중요한 성별, 가구 구성을 사용하였다. 종속변수에는 체험 의향으로 설정하였다. 가설은 다음과 같이 설정하였다. Schmitt 체험이론을 바탕으로 유인 요인인 인지적 요인, 정서적 요인, 사회적 요인은 체험 의향에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 또한, 계류 요인은 체험 의향에 부(-)의 영향을 미칠 것이다. 신뢰성은 6차 산업 체험 의향에 있어 매개를 할 것이다. 성별과 가구 구성은 조절 효과가 있을 것이다. 설정된 연구 모형의 실증적인 검정 및 연구 결과의 일반화를 위해서 6차 산업 체험자 및 잠재 이용자를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 총 314부의 유효한 응답을 분석의 대상으로 삼았다. 통계분석은 SPSS 24, AMOS 23 통계 패키지를 활용하였으며, 이를 통해 연구 가설을 검정하였다. 연구 결과 첫째, 유인 요인인 인지적, 정서적, 사회적 요인은 체험 의향에 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 계류 요인은 체험 의향에 부(-)의 영향을 미쳤다. 셋째, 신뢰성은 유인 요인인 인지적, 정서적, 사회적 요인에 부분 매개를 하였다. 넷째, 남녀 간에 경로 차이에서 인지적 요인과 계류 요인은 남녀 간 통계적인 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 다섯째, 사회적 요인과 계류 요인은 가구 구성에 있어 유의한 차이가 있었다. 이러한 연구 결과는 학술적으로는 6차산업 체험에 있어서 기존의 유인 요인 위주의 분석에서 나아가 심리적 요인인 계류 요인도 체험 의향에 중요한 영향을 미친다는 것을 검정하였고, 본 연구에서 응용된 Schmitt의 체험 모형이 유용한 분석의 틀이 될 수 있음을 검정하였다. 실무적으로는 6차산업 체험을 위해 어떠한 요소에 전략적으로나 마케팅적으로 집중해야 하는지에 대한 시사점을 제공할 수 있었다.

Keywords

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