DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristics of Elementary Students' System Thinking in Learning of Water Cycle

물의 순환 학습 상황에서 초등학생의 시스템 사고의 특징

  • Received : 2020.08.01
  • Accepted : 2020.08.21
  • Published : 2020.08.31

Abstract

The purpose of this study is to explore the characteristics and the level of fourth grade elementary students' system thinking when they learn the unit of "Journey of Water" in terms of four key elements of system thinking such as understanding of the structure of a system, non-linearity and cyclic features, inter-relations and feedback between system properties, and temporal and invisible aspects of a system. Data included students' worksheets and their responses to a set of Likert-scaled and written assessment items on water cycle. The results showed that the level of students' system thinking did not have any hierarchy in relation to the key elements of water cycle system. In addition, the aspects of individual student's system thinking on its sub-elements were different from each other. Also, there were core ideas of system thinking which were intensively considered according to a given context to understand a complex systemic subject. When students learn water cycle, understanding of non-linearity and inter-relations were weaker compared with other key elements of system thinking. Therefore, if these two factors are taught in advance, it can promote understanding of whole system of water cycle.

Keywords

References

  1. 고수진(2009). 초등학교 과학영재 학생들의 지구계에 대한 이해. 경북대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 교육부(2018). 3-4학년군 과학 교사용 지도서: 4-2. 서울: (주) 천재교육.
  3. 김윤지, 정진우(2009). 지구계 교육과 소재로서 순환에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 29(8), 951-962.
  4. 김윤지, 정진우, 위수민(2009). 대학생들이 인식하는 지구계 순환의 구성 개념 분석. 한국과학교육학회지, 29(8), 963-977.
  5. 문병찬(2014). 초등과학교육에서 지구시스템 인식강화를 위한 시스템사고 교육 프로그램 개발 및 적용효과. 대한지구과학교육학회지, 7(3), 313-326. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2014.7.3.313
  6. 문병찬, 송진여(2012). 초등학생들의 시스템사고 교수 - 학습 효과. 한국시스템다이내믹스 연구, 13(4), 81-99.
  7. 문병찬, 정진우, 경재복, 고영구, 윤석태, 김해경(2004). 예비교사들의 탄소 순환에 대한 지구시스템의 관련개념과 시스템 사고의 적용. 한국지구과학회지, 25(8), 684-696.
  8. 성연선(2013). 구인 모델링 방식을 적용한 초등학교 4-6학년 학생들의 물의 순환에 대한 학습 발달과정. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 송진여, 문병찬, 김종희(2015). 초등과학 수업에서 시스템사고 학습을 위한 교수-학습 프로그램 개발 및 적용. 대한지구과학교육학회지, 8(3), 318-331. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.3.318
  10. 안현복(2009). 초등학교 5학년 학생들의 물 순환 구성요소와 물 순환 과정에 대한 이해. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 오헌석, 성은모(2013). 융합인재역량 분석 - k대학교 공과대학 신기술융합학과 대학원 사례를 중심으로. 아시아교육연구, 14(4), 201-228.
  12. 이경현, 한문현, 김희백(2016). 생태계의 단계적 외적 표상화 과정에서 나타난 고등학생들의 시스템 사고 발달. 생물교육, 44(3), 447-462.
  13. 이동은, 정진우, 김윤지(2008). 고등학생들의 물 순환 과정과 구성 요소에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 28(1), 24-31.
  14. 이현동(2014). 고등학생의 시스템 사고 척도 개발 및 타당화. 경북대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 이효녕, 전재돈, 이현동(2018). 학생들의 시스템 사고 수준 측정을 위한 Framework와 rubric의 개발. 한국과학교육학회지, 38(3), 355-367. https://doi.org/10.14697/JKASE.2018.38.3.355
  16. 정진우, 김윤지(2008). 물의 순환에 대한 초등 예비 교사들의 지구 시스템적 인식. 초등과학교육, 27(4), 319-327.
  17. 한국과학창의재단(2019). 미래세대 과학교육표준: 모든 한국인을 위한 과학적 소양. 한국과학창의재단.
  18. Ben-Zvi-Assaraf, O., & Orion, N. (2005). Development of system thinking skills in the context of earth system education. Journal of Research in Science Teaching, 42(5), 518-560. https://doi.org/10.1002/tea.20061
  19. Ben-Zvi-Assaraf, O., & Orion, N. (2010). System thinking skills at the elementary school level. Journal of Research in Science Teaching, 47(5), 540-563. https://doi.org/10.1002/tea.20351
  20. Covitt, B. A., Gunckel, K. L., & Anderson, C. W. (2009). Students’ developing understanding of water in environmental systems. Journal of Environmental Education, 40(3), 37-51. https://doi.org/10.3200/JOEE.40.3.37-51
  21. Kali, Y., Orion, N., & Eylon, B. S. (2003). Effect of knowledge integration of the earth’s crust as a cyclic system. Journal of Research in Science Teaching, 40(6), 545-556. https://doi.org/10.1002/tea.10096
  22. National Research Council (2010). Exploring the intersection of science education and 21st century skills: A workshop summary. Washington, DC: The National Academies Press.
  23. NGSS Lead States (2013). Next generation science standards. Washington, DC: The National Academies Press.
  24. Schaffer, D. L. (2013). The development and validation of a three-tier diagnostic test measuring pre-service elementary education and secondary science teachers' understanding of the water cycle. Unpublished doctoral dissertation, University of Missouri-Columbia.
  25. Sheehy, J. W., Wylie, J. W., Mcguinness & Orchard, G. (2000). How children solve environmental problems: Using computer simulations to investigate systems thinking. Environmental Education Research, 6(2), 109-126. https://doi.org/10.1080/713664675
  26. Stave, K., & Hopper, M. (2007). What constitutes systems thinking? An proposed taxonomy. Proceedings of the 25th International Conference of the System Dynamics Society. Boston, MA.
  27. Sibley, D. F., Anderson, C. W., Heidemann M., Merrill, J. E., Parker, J. M. and Szymanski, D. W. (2007) Box diagrams to assess students’ systems thinking about the rock, water and carbon cycles. Journal of Geoscience Education, 55(2), 138-146. https://doi.org/10.5408/1089-9995-55.2.138