DOI QR코드

DOI QR Code

Aesthetic Strategies in Steina and Woody Vasulka's Video Art

비디오아티스트 슈테이너 바술카와 우디 바술카의 미적 전략

  • Lim, Shan (Dept. of Curatorial Studies, Dongduk Womens' Univ)
  • 임산 (동덕여자대학교)
  • Received : 2020.06.28
  • Accepted : 2020.08.14
  • Published : 2020.08.31

Abstract

As pioneers of the early video art, Steina Vasulka(1940-) and Woody Vasulka(1937-2019) had lead not only their own experimental arts, but also entire changes of contemporary avant-garde performance, music, and visual art. Two artists invented and developed electronic machines for video image-processing by collaborating with engineers, and performed creative experiment on transformation of digital image. For them, video art is not just a means of documentation. The Vasulkas' artistic practices were not bounded by conventional canons and rules in art world, and preferably were parts of active aesthetic strategies for coexistence of vision of human and vision of machine. Particularly, their video art recognized the video as the key medium in an era where media technology began to dominate the system of communication, and established artist's authority over manipulation of moving image electronically without depending on video camera. In that regard, we can value on their video art. Therefore, the paper reflects on the Vasulkas' art and life which have not yet been studied, and suggests academic interests in the context of their artistic activities and aesthetic strategies.

슈테이너 바술카(1940-)와 우디 바술카(1937-2019) 부부는 초기 비디오아트의 선구자로서 그들 특유의 실험적 예술을 비롯해 동시대의 아방가르드 퍼포먼스와 음악, 시각예술 세계 전반의 변화를 이끌어 냈다. 두 예술가는 디지털 수단들에 의해 변화하는 비디오이미지 프로세싱 작업을 위하여 엔지니어와 협업하며 기계장치를 개발하거나 응용하여 디지털이미지 변형 실험을 수행했다. 그들에게 비디오아트는 단순한 기록의 수단이 아니었다. 바술카 부부의 예술적 실천은 예술의 전통적인 규범이나 비평적 담론에 얽매이지 않고, 인간의 시각과 기계의 시각을 공존하게 하는 적극적인 미적 전략의 일환이었다. 특히 그들의 비디오아트는 미디어 테크놀로지가 커뮤니케이션 체계를 지배하기 시작한 시대에 비디오를 핵심적 미디어로 인식하고, 비디오카메라에 의존하지 않으면서도 움직이는 이미지를 전자적으로 조작할 수 있는 예술가의 권위를 개척했다는 점에서 더욱 그 가치를 부여할 수 있겠다. 이에 본고는 그 동안 국내에서는 아직 연구되지 않은 바술카 부부의 지난 예술의 여정을 되돌아보고, 그들의 비디오아트가 지닌 시대적 맥락과 미적 전략에 대한 학문적 관심을 제안한다.

Keywords

References

  1. Dick Higgins, "Intermedia," Leonardo, Vol.34, No.1, pp.49-54, The MIT Press, February 2001. https://doi.org/10.1162/002409401300052514
  2. Halldor Bjorn Runolfsson, "The Kitchen-An Offspring of Steina and Woody Vasulka," in Tania Orum and Jesper Olsson (eds.), A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1950-1975, Deiden: Brill Rodopi, p.88, 2016.
  3. Doug Hall and Sally Jo Fifer (eds.), Illuminating Video: An Essential Guide to Video Art, New York: Aperture, p.54, 1990.
  4. Marita Sturken, "Steina and Woody Vasulka: In Dialogue with the Machine," in Steina and Woody Vasulka: Machine Media, San Francisco: San Francisco Museum of Modern Art, p.38, 1996.
  5. Johanna Gill, Video: State-of-the-Art, New York: Rockefeller Foundation, p.49, 1976.
  6. David Dunn and Woody Vasulka, "Digital Space: A Research Proposal," Ars Electronica, Virtuelle Welten, Band II, Linz, p.273, 1990.
  7. Shan Lim, "A Medium of Art as the Relational Circuit: Paul Ryan's Video Art," The Journal of Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol.5, No.3, p.81, 2019.
  8. "The Vasulkas: Interview with Video Artists Woody and Steina Vasulka," Cantrills Filmnotes: Report from USA, No.13, pp.10-17, Melbourne, April 1973,
  9. David L. Shirey, "Video Art Turns to Abstract Imagery," The New York Times, July 4, 1972.
  10. Lucinda Furlong, "Notes Toward a History of Image-Processed Video: Steina and Woody Vasulka," Afterimage, p.14, December 1983.