DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on College Mathematics Education in Untact DT Era

언택트(Untact) 디지털 전환(DT) 시대의 대학수학교육 사례

  • Lee, Sang-Gu (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University) ;
  • Ham, Yoonmee (Department of Mathematics, Kyonggi University) ;
  • Lee, Jae Hwa (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University) ;
  • Park, Kyung-Eun (Department of Mathematics Education, Sungkyunkwan University)
  • Received : 2020.05.18
  • Accepted : 2020.08.11
  • Published : 2020.09.30

Abstract

In December 2019, new coronavirus (COVID-19) which was started from Wuhan caused a dramatic changes in college mathematics education around the world from the spring semester 2020. All classes in college was switched to online classes at once. As a result, many efforts were made to keep the quality of mathematics education in college. We have discussed the situation that we did experience and discussed a possible changes that future mathematics education and research can face in the post-corona era (after coronavirus, AC era). Finally, we discussed an evaluation method for student activities that can be used in online class evaluation.

2019년 12월 중국 우한(武漢)으로부터 발생한 신종 코로나바이러스(COVID-19)는 전 세계적으로 급속하게 퍼지며 대학수학교육 환경을 대면 방식에서 비대면(Untact, 비접촉) 방식으로 전환시키고 있다. 이로 인해 대부분의 수학 연구자와 교수자들은 2020년 봄부터 인터넷을 활용한 온라인 화상 회의와 온라인 교육 등 새로운 방식을 사용하고 있다. 본 논문에서는 이러한 과정에서 발생한 난점과 이를 극복한 방법들을 소개하고, 비대면 환경에서 교육의 질을 보장하는 대학수학교육의 다양한 사례를 통하여 체득한 노하우(Know-How)를 공유하고자 한다. 이를 통하여 코로나 이후(After Corona, AC) 시대의 대학수학교육과 연구 환경의 변화 가능성에 대하여 논한다. 특히 갑작스런 전면 비대면 방식의 온라인 교육을 진행하면서 교육의 질을 보장하기 위하여 취한 다양한 테크놀로지 활용 및 학생과의 소통에 대하여 언급한다. 마지막으로 비대면 교육환경의 교수·학습에서 당면한 문제에 대한 해결책과 특히 학생의 학습 활동과 학습과정에 기반한 평가의 구체적인 안을 제시하고 언택트 교육의 사각지대에 대하여 논한다.

Keywords

References

  1. Park, K.-E. & Lee, S.-G. (2016). Flipped Learning teaching model design and application for the University's Linear Algebra, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 30(1), 1-22.
  2. Lee, S.-G., Lee, J. H., & Park, K.-E. (2017). Linear Algebra Teaching in the Digital Age, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 31(4), 367-387.
  3. Lee, S.-G., &, Lee, J. H. (2019). Student-Centered Discrete Mathematics Class with Cyber Lab, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 33(1), 1-19.
  4. Lee, S.-G., Lee, J. H., & Ham, Y. (2020). Artificial Intelligence and College Mathematics Education, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 34(1), 1-15.
  5. Hwang, H., Choi, S., Cho, S., & Park, J. (2019). New theories in mathematics education 2, Moonumsa.
  6. Zimmermann, P. et al. (2018). Computational Mathematics with SageMath, SIAM. http://sagebook.gforge.inria.fr/english.html (2020.5.15.)

Cited by

  1. 양방향 온라인 수업의 문제 지점과 개선 방안 연구 vol.20, pp.6, 2020, https://doi.org/10.7236/jiibc.2020.20.6.137