DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study on the Factors Affecting Continuance Intention to Use of Online Distance Learning of Airline Department Collegue Students : Focused on Post-Acceptance Model

항공과 대학생들의 실시간 온라인 원격수업의 지속사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 후기수용모델을 중심으로

  • Received : 2020.09.02
  • Accepted : 2020.10.17
  • Published : 2020.10.31

Abstract

Due to spread of covid-19, which began in December 2019, the usage of online distance learning has expanded within colleges. However, because of the lack of readiness for running online distance learning, professors and students had to experience a lot of inconvenience. In the near future, the usage of online distance learnig is expected to more expand, thus, it seems that there should be a strategies for sustainable online learning operations. This study aims to investigate which factors have impact on the continuance intention to usage of online distance learning of airline department students, focused on Post-Acceptance Model. For the empirical analysis, this study utilized a structural equation model after collecting 136 survey data. The results is as follow; First, user interface has positive impact on confirmation and confirmation has positive impact on satisfaction of online distance learning. Seconds, confirmation has positive impact on perceived usefulness, flow and social presence. Third, social presence has positive impact on satisfaction of online distance learning, but perceived usefulness and flow didn't have statistically meaningful impact on satisfaction. Finally, statisfaction of online distance learning has huge positive impact on continuance intention to usage. It is expected that the implications of this study enable colleges effectively to run online distance learning in preparation for the post-covid 19 era.

Keywords

References

  1. 고일상, 최수정, 정경호, "웹 기반 원격교육에서 학습자 몰입의 영향요인과 학습효과에 관한 연구", 인터넷전자상거래연구, 제6권, 제1호, 2006, 83-108.
  2. 김광용, "인터넷을 이용한 효과적인 원격수업의 운영", 경영정보학연구, 제8권, 제1호, 1998, 125-144.
  3. 김동심, 이명화, "고등교육 교수자의 온라인교육 인식 : A 대학을 중심으로", 학습자중심교과교육연구, 제19권, 제13호, 2019, 845-867.
  4. 김영택, 오종철, 홍상진, "개인형 커뮤니티 사이트 사용자의 후기수용모형에 관한 연구", 대한경영학회지, 제19권, 제6호, 2006, 2215-2235.
  5. 김인석, 김봉규, "원격화상 영어수업 활용이 고등학생의 영어학습 만족도에 미치는 영향", 중등영어교육, 제7권, 제1호, 2014, 89-111.
  6. 남창우, 이영태, "포스트 코로나 공학교육에 대한 소고(小考) 포스트 코로나 교육의 대전환을 위한 공학교육의 중단기적 계획", Ingenium, 제27권, 제2호, 2020, 31-33.
  7. 서울경제, " '원격강의 부실에 정부는 나몰라라' 교수 강사들도 한숨", 2020, Available at https://www.sedaily.com/NewsVIew/1Z1F5MA45G (Accessed August 25. 2020).
  8. 김태웅, "온라인 토론 환경에서 교수자의 피드백 형태가 토론 참여도와 만족도에 미치는 효과", 공학교육연구, 제13권, 제6호, 2010, 24-32.
  9. 도재우, "면대면 수업의 온라인 수업 전환과정에서 발생하는 설계 장애물에 대한 탐색", 교육문화연구, 제26권, 제2호, 2020, 153-173. https://doi.org/10.24159/JOEC.2020.26.2.153
  10. 서구원, "온라인 강의 만족도와 추천의도에 영향을 미치는 요인", 사이버교육연구, 제5권, 제2호, 2011, 159-178.
  11. 유일, "웹기반 원격교육의 학습효과에 영향을 미치는요인에관한연구", Korea Business Review, 제6권, 제2호, 2003, 7-27.
  12. 윤철호, 김상훈, "R을 이용한 PLS 구조방정식모형 분석 튜토리얼: 예시 연구모형및데이터를중심으로", Information Systems Review, 제16권, 제3호, 2014, 89-112. https://doi.org/10.14329/isr.2014.16.3.089
  13. 이미혜, "항공사 서비스품질이 가치, 만족 및 충성도에 미치는 영향", 관광연구, 제25권, 제5호, 2010, 101-122.
  14. 이영희, 박윤정, 윤정현, "COVID-19 대응 대학 원격강의 운영 사례 분석을 통한 유형 탐색", 열린교육연구, 제28권, 제3호, 2020, 211-234.
  15. 이종기, "이러닝 시스템품질과 협동학습이 이러닝만족에 미치는 영향", 전산회계연구, 제14권, 제2호, 2016, 59-78.
  16. 이주희, 고경아, 하대권, "1인 미디어 이용자들의 라이브 스트리밍 방송 시청 동기 및 사용자 반응에 관한 연구 : 후기 수용 모델(PAM)을 중심으로", 한국광고홍보학보, 제20권, 제2호, 2018, 178-215.
  17. 이한나, "면세점 어플리케이션 서비스의 지속사용의 도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 후기수용모델(PAM)을 기반으로", 숭실대학교 일반대학원 박사학위 논문, 2019.
  18. 이혜정, 임상훈, 강수민, "4차 산업혁명 시대 대학교육 혁신 방안 탐색 : 미네르바스쿨 사례를 중심으로", 평생학습사회, 제15권, 제2호, 2019, 59-84.
  19. 임철일, 김혜경, 김동호, "글로벌 공학교육의 원격화상강의에 대한 학습자 만족도 분석", 공학교육연구, 제15권, 제4호, 2012, 66-75. https://doi.org/10.18108/JEER.2012.15.4.66
  20. 최진, 이승호, "4년제 대학 항공서비스 관련 학과의 교과과목 분석", 한국항공경영학회 춘계학술 발표논문집, 2019, 1-16.
  21. 하영자, 임연욱, "이러닝 성인학습자의 내재적 가치와 학업적 자기효능감에 따른 학습지속의향, 만족도, 학업성취도의 예측", 역량개발학습연구, 제5권, 제4호, 2010, 49-67.
  22. 한국대학신문, "코로나19 전 세계 강타... 원격수업 급부상", 2020, Available at http://news.unn.net/news/articleView.html?idxno=227785 (Accessed August 19. 2020)
  23. 한순미, "대학생을 위한 자기주도적 학습전략 프로그램의 개발 및 효과", 아시아교육연구, 제7권, 제3호, 2006, 1-30.
  24. Appleton, J.J., S.L. Christenson, D. Kim, and A.L. Reschly, "Measuring cognitive and psychological engagement : Validation of the Student Engagement Instrument", Journal of School Psychology, Vol.44, No.5, 2006, 427-445. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.002
  25. Aragon, S.R., "Creating social presence in online environments", New Directions for Adult and Continuing Education, No.100, 2003, 57-68. https://doi.org/10.1002/ace.119
  26. Bhattacherjee, A., "Understanding information systems continuance : an expectation-confirmation model", MIS Quarterly, Vol.25, No.3, 2001, 351-370. https://doi.org/10.2307/3250921
  27. Cho, V., T.E. Cheng, and W.J. Lai, "The role of perceived user-interface design in continued usage intention of self-paced e-learning tools", Computers & Education, Vol.53, No.2, 2009, 216-227. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.01.014
  28. Davis, F.D., "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, Vol.13, No.3, 1989, 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  29. de Greef, H.P., W.A. IJsselsteijn, and J.W. Wesselink, "Social presence and emotional attitude in the PhotoShare tele-application", IPO Annual Progress Report, Vol.35, 2000, 29-37.
  30. DeLone, W.H. and E.R. McLean, "Information systems success : The quest for the dependent variable", Information Systems Research, Vol.3, No.1, 1992, 60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  31. Gilham, C. and B.A. Moody, "Face to face : Video conferencing creates opportunities for incarcerated youth", Journal of Correctional Education, Vol.52, No.1, 2001, 29-31.
  32. Hair Jr, J.F., M.C. Howard, and C. Nitzl, "Assessing measurement model quality in PLSSEM using confirmatory composite analysis", Journal of Business Research, Vol.109, 2020, 101-110. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.11.069
  33. Hu, S. and G.D. Kuh, "Being (dis) engaged in educationally purposeful activities : The influences of student and institutional characteristics", Research in Higher Education, Vol.43, No.5, 2002, 555-575. https://doi.org/10.1023/A:1020114231387
  34. Husman, J., W.P. Derryberry, H.M. Crowson, and R. Lomax, "Instrumentality, task value, and intrinsic motivation : Making sense of their independent interdependence", Contemporary Educational Psychology, Vol.29, No.1, 2004, 63-76. https://doi.org/10.1016/S0361-476X(03)00019-5
  35. Karahanna, E., D.W. Straub, and N.L. Chervany, "Information technology adoption across time : a cross-sectional comparison of preadoption and post-adoption beliefs", MIS Quarterly, Vol.23, No.2, 1999, 183-213. https://doi.org/10.2307/249751
  36. Kumar, R.L., M.A. Smith, and S. Bannerjee, "User interface features influencing overall ease of use and personalization", Information & Management, Vol.3, No.41, 2004, 289-302.
  37. Moore, M.G. and G. Kearsley, Distance education : A systems view of online learning. Cengage Learning, Boston, 2011.
  38. Oghuma, A.P., C.F. Libaque-Saenz, S.F. Wong, and Y. Chang, "An expectation-confirmation model of continuance intention to use mobile instant messaging", Telematics and Informatics, Vol.33, No.1, 2016, 34-47. https://doi.org/10.1016/j.tele.2015.05.006
  39. Oliver, R.L., "A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions", Journal of Marketing Research, Vol.17, No.4, 1980, 460-469. https://doi.org/10.1177/002224378001700405
  40. Pearce, J.M., M. Ainley, and S. Howard, "The ebb and flow of online learning", Computers in Human Behavior, Vol.21, No.5, 2005, 745-771. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(04)00036-6
  41. Prior, D.D., J. Mazanov, D. Meacheam, G. Heaslip, and J. Hanson, "Attitude, digital literacy and self efficacy : Flow-on effects for online learning behavior", The Internet and Higher Education, Vol.29, 2016, 91-97. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2016.01.001
  42. Solomon, M.R., C. Surprenant, J.A. Czepiel, and E.G. Gutman, "A role theory perspective on dyadic interactions : the service encounter", Journal of Marketing, Vol.49, No.1, 1985, 99-111. https://doi.org/10.1177/002224298504900409
  43. Stewart, B.L., C.E. Goodson, S.L. Miertschin, M.L. Norwood, and S. Ezell, "Online student support services : A case based on quality frameworks", Journal of Online Learning and Teaching, Vol.9, No.2, 2013, 290-303.
  44. Trowler, V., "Student engagement literature review", The Higher Education Academy, Vol.11, No.1, 2010, 1-15.
  45. Uyanga, U.U., "Factors influencing students unrest in institutions of higher learning and its implications on the academic performance of students in University of Uyo, Akwa Ibom State, Nigeria", Research in Pedagogy, Vol.6, No.1, 2016, 27-42. https://doi.org/10.17810/2015.21