DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Micro-Mobility Pattern Analysis using Public Bicycle Rental History Data

공공자전거 임대내역 데이터를 활용한 마이크로 모빌리티 패턴분석 연구

  • 조재희 (광운대학교 소프트웨어융합대학 정보융합학부) ;
  • 백가은 (광운대학교 시공간데이터분석랩)
  • Received : 2021.09.08
  • Accepted : 2021.09.29
  • Published : 2021.12.31

Abstract

In this study, various usage patterns were analyzed after establishing a data mart for micro mobility analysis based on the rental history of public bicycles in Seoul. Rental history data is origin-destination data that includes the rental location and time, and the return location and time. About 1500 rental locations were classified according to the characteristics of the location to create a 'station type' dimension. We also created a 'path type' dimension that displays whether the rental location and return location are the same. In addition, a derived variable called speed, which is obtained by dividing the distance used by the time used, is added, and through this, the characteristics of the riding area and the reason for the rental can be estimated. Meanwhile, administrative district link, administrative neighborhood link, and station type link were created to apply network analysis. Through this analysis, the roles and proportions of administrative districts, public facilities, and private facilities engaged in micro-mobility services were visualized. 49.9% of rentals occur at rental offices near transportation facilities, and half of them occur at rental offices near subway stations. The number of rentals during the evening rush hour is more than double that of the morning rush hour. When the path type is unidirectional, there is a fixed destination, so the distance and time used are short, and the movement speed tends to be high. In the case of round-trip, the purpose of use is exercise or leisure, so the distance and time used are long, and the movement speed is slow. It is expected that the results of the analysis can be used as reference materials for selecting new rental locations, providing convenient services for users, and developing user-specialized products.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 과학기술정보통신부 및 정보통신기획평가원의 대학ICT연구센터육성지원사업의 연구결과로 수행되었음(IITP-2021-2016-0-00288). 이 논문은 2021년도 광운대학교 연구년에 의하여 연구되었음.

References

  1. 강경희, 정진우, "사회 네트워크 분석을 통한 서울시 공공자전거 따릉이 이용 특성 및 대여소의 특성에 대한 연구: 중구 32개 대여소를 중심으로", 기초조형학연구, 제20권, 제6호, 2019, 1-14.
  2. 곽희준, 장찬범, "서울시 공공자전거서비스에 따른 시설물디자인에 관한 연구: 'Hi-Seoul Bike' 프로젝트를 중심으로", 기초조형학연구, 제9권, 제6호, 2008, 465-469.
  3. 김승호, 김수홍, 김주연, "개인형 이동수단의 자전거도로 사용을 위한 도로환경디자인에 관한 연구", 한국공간디자인학회 논문집, 제15권, 제3호, 2020, 149-160.
  4. 김행범, "김해시 자전거 이용 활성화 방안", 김해발전연구, 제2권, 제1호, 1998, 311-372.
  5. 심형욱, 이영인, "네트워크 중심성 기반 서울시 공공자전거 서비스의 이용률 개선 방안 연구: 서울시 종로구 사례를 중심으로", 대한교통학회지, 제37권, 제2호, 2019, 124-134.
  6. 윤상오, 이윤아, "도시재생을 위한 공공자전거 도입방안 연구: 천안시 사례를 중심으로", 한국공공관리학보, 제35권, 제1호, 2021, 199-223. https://doi.org/10.24210/KAPM.2021.35.1.009
  7. 이병현, 최일영, 김재경, "도시특성에 기반한 공유 자전거 이용 패턴의 소셜 네트워크 분석 연구: 서울시 데이터 사례 분석", Information Systems Review, 제22권, 제1호, 2020, 147-165. https://doi.org/10.14329/isr.2020.22.1.147
  8. 이성호, 정원렬, 황재훈, 심민규,. "국내 코로나 확진자 데이터 분석을 통한 지역 간 감염 전파 시뮬레이션 연구", 한국생산관리학회지, 제32권, 제2호, 2021, 105-122.
  9. 이은탁, 손봉수, 이용수요 기반의 서울시 공공자전거 재배치전략 도출", 대한교통학회지, 제37권, 2019, 27-38.
  10. 장재민, 김태형, 이무영, "서울시 공공자전거 이용특성에 관한 연구", 서울도시연구, 제17권, 제4호, 2016, 77-91.
  11. 정하영, 이태헌, 김재권, 김외정, 김찬영, "공공자전거의 쏠림현상 해소를 위한 동적 재배치 라우팅 모형: 창원시 누비자 사례", 한국데이터정보과학회지, 제32권, 2021, 75-95.
  12. 조재승, "자전거 이용 문화 확산을 위한 공공시설물 디자인 사례연구", 한국디자인문화학회지, 제20권, 제4호, 2014, 647-655.
  13. 조재희, 백의영, "다트판형 공간분할 기법을 이용한 서울지역 지하철 역세권 분석", 한국IT서비스학회지, 제17권, 제4호, 2018, 139-150. https://doi.org/10.9716/KITS.2018.17.4.139
  14. 최석준, "공공공간디자인으로서 자전거도로 및 보관 시설물 디자인 개선 방안 연구", 한국디자인문화학회지, 제17권, 제2호, 2011, 599-611.
  15. 김재중, "서울시 '자전거하이웨이' 구축... 두바퀴 혁명이 시작된다", 국민일보, 2020.06.16.
  16. 정지혜, "청계천 '자전거 하이웨이' 타고 씽씽 달린다", 세계일보, 2021.06.01.
  17. 서울시 자전거정책과, 서울시, 코로나19에도 안심... 따릉이 이용 전년 대비 약67%↑, 2020.04.08.
  18. Cheng, Y.H. and Y.C. Lin, "Expanding the effect of metro station service coverage by incorporating a public bicycle sharing system", International Journal of Sustainable Transportation, Vol.12, No.4, 2018, 241-252. https://doi.org/10.1080/15568318.2017.1347219
  19. Garcia-Palomares, J.C., J. Gutierrez, and M. Latorre, "Optimizing the location of stations in bike-sharing programs: A GIS approach", Applied Geography, Vol.35, No.1-2, 2012, 235-246. https://doi.org/10.1016/j.apgeog.2012.07.002
  20. Ji, Y., Y. Fan, A. Ermagun, X. Cao, W. Wang, and K. Das, "Public bicycle as a feeder mode to rail transit in China: The role of gender, age, income, trip purpose, and bicycle theft experience", International Journal of Sustainable Transportation, Vol.11, No.4, 2017, 308-317. https://doi.org/10.1080/15568318.2016.1253802
  21. Li, X., Y. Zhang, M. Du, and J. Yang, "Social factors influencing the choice of bicycle: Difference analysis among private bike, public bike sharing and free-floating bike sharing in Kunming, China", KSCE J. Civ. Eng, Vol.23, No.5, 2019, 2339-2348. https://doi.org/10.1007/s12205-019-2078-7
  22. Lin, J.J., N.L. Wang, and C.M. Feng, "Public bike system pricing and usage in Taipei", International Journal of sustainable transportation, Vol.11, No.9, 2017, 633-641. https://doi.org/10.1080/15568318.2017.1301601
  23. Lopez-Valpuesta, L. and A. Sanchez-Braza, "Going a long way? On your bike! Comparing the distances for which public bicycle sharing system and private bicycles are used", Applied Geography, Vol.71, 2016, 95-105. https://doi.org/10.1016/j.apgeog.2016.04.003
  24. Lyu, C., Y. Liu, Z. Liu, X. Wu, and X. Yang, "Exploring multi-scale spatial relationship between built environment and public bicycle ridership", Journal of Transport and Land Use, Vol.13, No.1, 2020, 447-467. https://doi.org/10.5198/jtlu.2020.1568
  25. Midgley, P., "Bicycle-sharing schemes: Enhancing sustainable mobility in urban areas", United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Vol.8, 1-12, 2011.
  26. Rahman, M.S.U., "Public bike-sharing schemes (PBSS): Prospects in Bangladesh", Transportation research part A: policy and practice, Vol.142, 2020, 207-224. https://doi.org/10.1016/j.tra.2020.09.022
  27. Zhang, Y., T. Thomas, M. Brussel, and M. Van Maarseveen, "Exploring the impact of built environment factors on the use of public bikes at bike stations: Case study in Zhongshan, China", Journal of Transport Geography, Vol.58, 2017, 59-70. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2016.11.014