DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Role of the College to Foster Student Entrepreneurship Contents - Focused on the case of Y College of Dept. Fashion Indestry

학생 창업콘텐츠 육성을 위한 전문대학교의 역할 - Y전문대학교 패션산업과 사례를 중심으로

  • Received : 2021.01.25
  • Accepted : 2021.03.05
  • Published : 2021.03.31

Abstract

The purpose of this study is to find out whether the many start-up support programs provided by a college can actually help students start a business, and to discuss what role colleges should have as facilitators of student entrepreneurship. To this end, a qualitative study was conducted with seven students who wished to start a business by utilizing start-up education and support programs provided by College Y. As a result of the study, the participants first mentioned parallel and administrative inefficiency in entrepreneurship and the entrepreneurship programs. Second, the implications for the role of colleges in fostering start-up content are systematic planning and guidance for start-up programs operated by the college, concise administrative procedures, mentoring in various start-up items, and securing a test market. It can be said that the concept of a common office in which students can work together is necessary. The study is significant in that it can help to establish a start-up support plan by suggesting what role colleges should play in relation to entrepreneurship, but its limitation is that its scope includes only one specific major.

본 연구는 대학교에서 수행하고 있는 많은 창업 지원들이 대학생들의 창업에 실제적으로 도움이 되는지를 파악해 보고 이를 토대로 전문대학이 학생 창업의 조력자로 어떤 역할을 수행해야 하는지 논의해 보는데 목적이 있다. 이를 위한 연구 방법으로 Y전문대학에서 제공하고 있는 창업 교육 및 지원 프로그램을 활용하여 창업을 희망했던 패션산업과 학생 7인을 대상으로 질적 연구를 수행하였다. 연구 결과 첫째, 연구 참가자들은 창업과 창업 프로그램을 병행하는 것과 행정적 비효율성을 언급하였다. 창업의 성공 요인으로는 수업시간부터 단계별로 아이디어를 구체화하고 대학에서 제공하는 각종 지원을 잘 이용했기 때문이라고 답했으며 창업 실패의 요인으로 창업 프로그램 지원동기부터 자금조달이나 지역적인 한계도 드러났다. 둘째, 대학생 창업콘텐츠 육성을 위해 전문대학교의 역할에 대한 함의점은 대학에서 운영하는 창업 프로그램에 대한 체계적인 계획과 안내, 간결한 행정적 절차, 다양한 창업 아이템에 맞는 멘토 구성, 테스트 마켓 확보, 창업을 준비하는 학생들이 함께 할 수 있는 '활동의 공유오피스' 같은 개념이 요구된다고 할 수 있다. 본 연구는 전문대학 내 창업 교육 및 지원 전반을 경험한 학생들의 창업 준비 과정을 관찰함으로써 전반적인 지원 실태를 분석하고 창업과 관련해 전문대학이 어떤 역할을 해야 하는지 제시하여 이를 토대로 창업지원계획 수립에 도움이 될 수 있다는 점에서 의미를 찾을 수 있으나 특정 학과의 사례에 국한된 것이 그 한계이다.

Keywords

References

  1. S. Heo, H. Jang, J. Lee, "Exploring the government policy for promoting university startups in Korea", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 18, No.1 pp.76, Jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.1.75
  2. O. Jun, The effects of start-up education satisfaction to start-up educationon the entepreneurial intention: Focusing the mediating role of start-up information, Ph.D dissertation, Mokpo University, Mokpo, Korea, 2015.
  3. A. Kwon, Effects of entrepreneurship education and institutional support on entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial intention, Ph.D dissertation, Chun-Ang University, Seoul, Korea, 2016.
  4. T. Ahn, The influence of university entrepreneurship education's creativity capacity to the career preparation behavior: The mediation effect of entrepreneurship and self-efficacy, Ph.D dissertation, Seoul University of Science and Technology, Seoul, Korea, pp.3-4, 2017.
  5. J. Kim, A study on the Effect of Startup Educational Standard on Corporate Performance, Master's thesis, Seoul University of Science and Technology, Seoul, Korea, 2019.
  6. J. Son, A study on the success factors of youth start-up and entrepreneurship strategies, Ph.D dissertation, Paichai University, Daejeon, Korea, 2016.
  7. J. Lee, Preference research of government support for start-up company, Master's thesis, Dankook University, Kyungkido, Korea, 2018.
  8. S. Park, A study on the factors affecting the performance of start-up by the start-up support of each support projects, Master's thesis, Gyeongnam National University of Science and Technology, Junju, Korea, 2021.
  9. 2020 government start-up support project integrated announcement [Internet]. Ministry of SMEs and Startups, [cited 2019 Jan. 2], Available From: https://www.mss.go.kr/site/smba/ex/bbs/View.do?cbIdx=126&bcIdx=1016185&parentSeq=1016185&searchRltnYn=A (Accessed Oct. 10, 2020)
  10. Consulting&consult, 2018University Startup Statistics Survey Result Report, Korea Institute of Startup& Entrepreneurship Development, Korea, pp.1-76.
  11. Academyinfo, Public Announcement of University Information, Status of vocational college start-up support [cited n.d.], Available From: https://www.academyinfo.go.kr/search/search.do (accessed Jan. 5, 2021)
  12. D. Im, "Qualitative methodology: Approach and application", Journal of Governmental Studies, Vol. 15, No.1 pp.166, 2009.