DOI QR코드

DOI QR Code

A Development of a Curriculum of Robotics Process Automation Education for Digital Transformation

디지털 전환을 위한 대학교 로보틱스 프로세스 자동화 교육과정 개발

  • 박종진 (청운대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2020.12.07
  • Accepted : 2021.01.14
  • Published : 2021.02.28

Abstract

In this paper, a university curriculum of Automation Robotics Process(RPA) among several goals for digital transformation of companies was developed. In the process of the development of ICT technology and the 4th industrial revolution, the existing analog information has changed through the stages of digitization, digitalization, and digital transformation. Recently, digital transformation has been cited as an essential survival strategy following a disruptive revolution that changes the paradigm of existing industrial systems and business. It is defined as a continuous process by which a company adapts to or promotes disruptive changes in customers and markets by using digital capabilities to create new business models, products and services. To this end, process automation in companies or organizations is an important factor. Accordingly, the need for a curriculum of robotics processes automation in universities has been raised according to these changes, and the related education contents, which have been centered on companies, have been redesigned to introduce the curriculum for universities. Education contents are composed to help students to attain certificates of essential or advanced of AA.

본 논문에서는 기업의 디지털 전환을 위한 여러 목표 중에서 로보틱스 프로세스 자동화를 위한 대학 교육과정을 개발한다. ICT 기술의 발전과 4차 산업혁명의 과정에서 기존의 아날로그 정보들은 이산화, 디지털화, 디지털 전환의 단계를 거쳐 변화해 왔다. 최근 디지털 전환은 기존의 산업 시스템과 비즈니스의 패러다임을 변화시키는 파괴적 혁명에 따른 필수적인 생존 전략으로 언급되고 있다. 이는 기업이 새로운 비즈니스 모델, 제품 및 서비스를 창출하기 위해 디지털 역량을 활용함으로써 고객 및 시장의 파괴적인 변화에 적응하거나 이를 추진하는 지속적인 프로세스로 정의되고 있는데 이를 위해 기업이나 단체의 프로세스 자동화가 중요한 요소로 자리 잡고 있다. 따라서 이러한 변화에 따른 대학에서의 로보틱스 프로세스 자동화를 위한 교육과정의 필요가 제기되고 있어 기업체를 중심으로 이루어져 왔던 관련 교육 내용을 대학교를 위한 교육과정으로 도입하기 위해 재설계하였다. 교육과정은 수강생들이 오토메이션 애니웨어의 이센셜 또는 고급 자격증을 취득할 수 있도록 구성되었다.

Keywords

References

  1. http://digitaltransformation.co.kr/
  2. Mckinsy Global Institute, Skill shift-Automation and the future of the workforce, May, 2018.
  3. The Future of Work:Digital Workforce, Automation Anywhere, 2020.
  4. https://www.ciokorea.com/news/39027
  5. Park, K. J., Kang, Mary, "4th Industrial Revolution & Core Skills", dongmunsa, 2020.
  6. Eun-ji Yang, Su-jin Kang, So-ei Kwon, Da-yeon Kim, Ji-won Kim, Yu-jeong Lee, Hye-jeong Hwang and Young-hyun Chang, Analysis of Autonomous Driving Vehicle and Korea's Competitiveness Strategy, ", The Journal of the Convergence on Culture Technology(JCCT), Vol.3 No.2, pp.49-54, 2017. https://doi.org/10.17703/JCCT.2017.3.2.49
  7. Park, J. J. and Moon, B. S., "Character Development and Leadership", dongmunsa, 2018
  8. Jong-Jin Park and Robert W. Cobb, A Character Development Program in University based on 49 Character Qualities, International journal of advanced culture technology(IJACT), Vol.4 No.4, pp.51-56, 2016. https://doi.org/10.17703/IJACT.2016.4.4.51
  9. Kim, Sunyoung, Design Learning Environment based on Affordance Concept for Convergent Design Education, International Journal of Advanced Culture Technology(IJACT), Vol.8 No.1, pp.199-206, 2020. https://doi.org/10.17703/IJACT.2020.8.1.199