Abstract
Based on Korea's Hydrogen Economy Activation Roadmap, an annual supply of 5.26 million tonnes of hydrogen is required by 2040. But if the hydrogen production from byproduct, extraction, and electrolysis of water is not able to meet the target which is 50% of total production, it would be necessary to increase the portion of imported hydrogen. Therefore, it is essential to secure a variety of sources for overseas production. In this technical report, hydrogen production/transportation policies, current condition, and future prospects of Canada, a major supply candidate, is examined and an example of blue hydrogen project which is considered the most realistic hydrogen supply method is introduced.
한국의 수소경제 활성화 로드맵에 의하면 2040년 526만톤의 연간 수소공급이 필요하며 이 중 해외 생산부분이 50%를 담당해야 할 것으로 설정하였으나 부생, 추출, 수전해 방식의 수소공급이 원활하지 않을 경우 해외 생산 비중이 당초 계획보다 증가될 수 있다. 따라서 국외 생산분에 대해 다양한 공급원의 확보가 필수적이며, 본 기술보고에서는 주요 공급후보국인 캐나다의 수소생산/수송 정책, 현황, 향후 전망에 대해 살펴보고 가장 현실적인 수소공급 방법으로 여겨지는 블루수소 프로젝트의 사례를 소개하고자 한다.