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A Study on the Document viewer optimized for VR environment

VR 환경에 최적화 된 문서 뷰어에 관한 연구

  • Joo, Yong-Ho (Dept. of Management Information System, Sogang University) ;
  • Kim, Sang-Mok (Dept. of Management Information System, Sogang University) ;
  • Cho, Ok-Hue (Dept. of Animation, Sangmyung University)
  • 주용호 (서강대학교 경영학과) ;
  • 김상목 (서강대학교 경영학과) ;
  • 조옥희 (상명대학교 애니메이션 전공)
  • Received : 2020.12.31
  • Accepted : 2021.05.20
  • Published : 2021.05.28

Abstract

Through this study, we intend to study user satisfaction in order to verify whether there is a need for full-scale research, development and commercialization of document viewers in a VR environment. VR content consists of realistic 3D graphics and 360-degree video, and provides a synesthesia experience and immersion. We developed and tested a VR document viewer prototype that can utilize this concept as a document viewing system. It can act as a viewer that provides an interactive viewing environment according to the user's body interaction and the direction of the field of view, and it can be said that the feature of VR document viewer is that it can draw the user's high level of immersion and concentration when using the viewer. The developed prototype was tested in a test group consisting of 100 VR experiences and device owners for about 1 hour and 3 days a day, and then a questionnaire survey in the form of a fixed selection question was conducted. This study is a prototype study of a document viewer suitable for a virtual reality environment, and can lead to a sense of immersion when reading a document, and suggest a new document viewer direction that is effective for visual fatigue and visual perception of the document.

우리는 본 연구를 통해 VR 환경에서 문서 뷰어가 본격적인 연구·개발과 상용화의 필요성이 있는지를 검증하기 위하여 사용자의 사용만족도를 연구하고자 한다. VR 콘텐츠는 사실적인 3D 그래픽과 360도 비디오로 구성되어 있으며, 공감각적인 경험과 몰입을 제공한다. 이러한 개념을 PDF나 PPT, Word, CAD 등의 문서를 보는 시스템으로도 활용할 수 있는 VR 문서뷰어 프로토 타입을 개발 및 테스트하였다. 사용자의 신체 인터랙션에 따라, 시야의 방향에 따라 인터랙티브한 뷰 환경을 제공하는 뷰어로써 작용할 수 있으며, 뷰어를 이용할 시 사용자의 높은 몰입도와 집중도를 이끌어낼 수 있는 것이 VR 문서뷰어의 특징이라고 할 수 있다. 개발된 프로토 타입을 100명의 VR 경험자 및 디바이스 소유자들로 이루어진 테스트 군에 하루에 약 1시간, 3일 동안 테스트를 진행한 후 고정선택 질문의 형태 설문조사를 진행하였다. VR에 최적화된 시스템으로 개발한다면 문서뷰어를 통해 볼 수 있는 다양한 데이터에 모두 적용될 수 있으며 2D와 3D를 아우르는 뷰어 환경을 제공하여 기존의 문서뷰어를 뛰어넘는 새로운 시스템으로 사용자를 만족할 수 있을 것이라는 결론을 도출했다. 문서 뷰어에서 중요한 것은 사용자 만족과 지속 사용의도와 관련된 집중도이다. 본 연구는 가상현실 환경에 맞는 문서 뷰어의 프로토 타입 연구로써, 문서를 읽을 시 몰입감을 이끌어내고 시각적인 피로도와 문서의 시각적 인지에 효과적인 새로운 문서 뷰어의 방향을 제시해 줄 수 있을 것이다.

Keywords

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