DOI QR코드

DOI QR Code

The Study on Evaluation Indicators and Validity of Major Courses - Focusing on the Case of the H University

전공교육과정 점검 지표 개발 및 타당화 - H대학교 사례를 중심으로

  • Choi, Yoon Hee (Center for Education Quality Management, Hanbat National University) ;
  • Yun, Rin (Department of Mechanical Engineering, Hanbat National University)
  • 최윤희 (한밭대학교 교육품질관리센터) ;
  • 윤린 (한밭대학교 기계공학과)
  • Received : 2021.04.14
  • Accepted : 2021.05.24
  • Published : 2021.05.31

Abstract

The purpose of this study is to develop indicators to establishing the education system, focusing the curriculum in each department of H University for quality management of the curriculum. The indicator was developed based on previous studies and cases studies of other universities, and the validation of them was confirmed by the Delphi survey method. The Delphi surveys were conducted by two times, and 16 and 15 people participated for the first and second survey, respectively. We derived the following major results through developing the indicator. First, in order to conduct an education inspection of major courses, , , , , and are required. Second, the checking factors should be evaluated based on the contents in each stage, and can be regarded as a core activity in the curriculum. Accordingly, the checking factors becomes the basis for the establishment of the indicator to establishing the education system, and the indicator can be an expression method that represents the basis data for determining the factors to be evaluated.

Keywords

References

  1. 강경희(2020). CIPP 모형을 활용한 대학 융복합 교육과정의 효과성 분석. 한국융합학회논문지, 11(9), 135-142. https://doi.org/10.15207/JKCS.2020.11.9.135
  2. 강지혜.이병길.권승아(2019). 대학 역량기반 교육과정에서 교육목표-교육과정-평가의 유기적인 연계를 위한 설계 전략의 탐색. 교육공학연구, 35(2), 527-549.
  3. 구유영 외(2019). 대학생 전공-교양 교과목 이수 특성에 나타난 교육과정 구조와 이수체계의 문제. 교양교육연구, 13(2), 369-396.
  4. 김석우.이대용(2012). CIPP 모형 적용을 통한 2009 개정 중학교 교육과정 평가지표 개발. 교육평가연구, 25(2), 145-166.
  5. 김옥남(2006). 사범대학 교육과정 평가 영역 및 준거 개발 연구. 박사학위논문. 고려대학교 교육학과.
  6. 김옥주(2019). PDCA기반 CIPP 모형을 적용한 전문대학 유아교육과 교육과정 질 관리 방안 연구. 한국융합학회논문지, 10(1), 215-226. https://doi.org/10.15207/jkcs.2019.10.1.215
  7. 박경옥.장윤정.강진아.(2013). 델파이기법을 활용한 완화의료전문인력 교육과정 평가지표 개발. HRD연구(구 인력개발연구), 15(1), 107-134.
  8. 박민정(2008). 대학교육의 기능과 역할 변화에 따른 대안적 교육과정 담론:역량기반 교육과정의 교육적 함의. 교육과정연구, 26(4), 173-197.
  9. 박일수(2010). 학교교육과정 평가모형 개발. 박사학위논문. 한국교원대학교 교육과정 전공.
  10. 박혜림(2007). 대학 교양교육과정의 평가 영역 및 준거 개발 연구. 박사학위논문. 고려대학교 대학원 교육학과.
  11. 손동현(2010). 교양교육과 전공교육의 균형과 수렴에 관해. 교양교육연구, 4(2), 19-27.
  12. 성태제(2017). 현대교육평가. 서울: 학지사.
  13. 신정철 외(2011). 우리나라 대학 전공교육과정의 구조적 특징분석. 아시아교육연구, 12(1). 69-91.
  14. 유현숙 외(2013). 대학 교수학습 질 제고 전략 탐색 연구(1). 연구보고 RR 2013-13. 한국교육개발원.
  15. 이은해.이미리.박소연(2007). 아동 연구방법의 이해. 서울: 학지사.
  16. 이종승(2009). 현대교육평가. 서울: 교육과학사.
  17. 최정윤 외(2017). 대학의 교수학습 질 제고 전략 탐색 연구(IV). 연구보고 RR 2016-17. 한국교육개발원.
  18. 조성희.강소연(2012). 공학교육인증평가가 교육과정에 미친 영향 연구. 공학교육연구, 15(4), 58-65. https://doi.org/10.18108/JEER.2012.15.4.58
  19. 차봉은.손민호(2020). CIPP 평가모형을 적용한 의과대학 교육과정 운영 평가지표 타당화. 교육문화연구, 26(5), 105-130. https://doi.org/10.24159/JOEC.2020.26.5.105
  20. 한국교육개발원 대학역량진단센터(2019). 대학기본역량진단세부추진계획(일반대학). (2019.10.1). http://uce.kedi.re.kr/down/2.Announcement(190820).pdf.
  21. 한홍련.김석우(2010). CIPP모형을 적용한 중학교 방과후학교 프로그램 평가지표 개발. 교육과학연구, 41(1), 151-182.
  22. 홍후조(2016). 알기 쉬운 교육과정. 서울: 학지사.
  23. 황진영(2015). 의예과 교육과정 평가준거 개발 연구. 석사학위논문. 서울대학교.
  24. Hakan, K. & Seval, F.(2011). CIPP evaluation model scale : development, reliability and validity. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 595-599.
  25. Zhang, G. et al.(2011). Using the Context, Input, Process, and Product Evaluation Model(CIPP) as a Comprehensive Framework to Guide Planning, Implementation, and Assessment of Service-learning Programs. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 15(4), 57-83.