DOI QR코드

DOI QR Code

A Systematic Review of Flipped Learning Research in Domestic Engineering Education

국내 공학교육에서의 플립러닝 연구에 대한 체계적 고찰

  • Lee, Jiyeon (Bangmok College of General Education, Myongji University)
  • 이지연 (명지대학교 방목기초교육대학)
  • Received : 2021.05.03
  • Accepted : 2021.05.24
  • Published : 2021.05.31

Abstract

Flipped learning, which involves listening to lectures at home and performing dynamic group-based problem-solving activities in the classroom, is recently evaluated as a learner-centered teaching method, and interest and applications in engineering education are increasing. Therefore, this study aims to provide practical guidelines for successful application through empirical research analysis on the use of flipped learning in domestic engineering education. Through the selection criteria and keyword search, a systematic review of 36 articles was conducted. As a result of the analysis, flipped learning research in engineering education has increased sharply since 2016, focusing on academic journals and reporting its application cases and effects. Most of the research supported that flipped learning was effective not only for learners' learning activities(e.g., academic achievement, satisfaction, engagement, learning-flow, interaction), but also for individualized learning and securing sufficient practice time. It was often used in major classes with 15 to less than 50 students, especially in computer-related major courses. Most of them consisted of watching lecture videos, active learning activities, and lectures by instructors, and showed differences in management strategies for each class type. Based on the analysis results, suggestions for effective flipped learning management in future engineering education were presented.

Keywords

References

  1. 강철구(2018). 제어공학의 플립드러닝 및 이러닝 강좌를 통한 공학교육 사례 연구. 대한기계학회 논문집, 6(1), 17-25.
  2. 김경아.김지심.안유정(2021). 비대면 환경에서 플립러닝 기반 프로그래밍 수업 설계. 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 29(1), 301-302.
  3. 김경애(2016). 플립러닝과 전략적 텍스트를 활용한 이공계 글쓰기 교육 방법모색. 공학교육연구, 19(1), 21-30.
  4. 김동률(2018). 대학교양수학의 플립러닝과 플립PBL 효과성연구. 한국융합학회논문지, 9(6), 209-215. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.6.209
  5. 김보경(2014). 교직수업을 위한 역진행 수업모형 개발. 교육종합연구, 12(2), 25-56.
  6. 김성빈.조민진.김재엽(2020). 혁신 교수법을 적용한 건축시공학습용 애플리케이션 개발 방안. 한국건축시공학회 학술발표대회 논문집, 20(2), 293-299.
  7. 김연.안창선(2016). 시스템 모델링 및 제어 수업의 플립드 러닝(Flipped Learning)의 적용 및 그 효과에 관한 연구. 공학교육연구, 19(5), 72-77.
  8. 김옥분 외(2020). 공과대학 플립드러닝 수업 적용 사례: 사고, 창의성 및 문제해결능력 중심으로. 교육문화연구, 26(4), 187-212. https://doi.org/10.24159/JOEC.2020.26.4.187
  9. 김옥분.조영복(2018). AI 쳇봇을 활용한 플립러닝 기반의 대학교육의 변화. 한국정보통신학회논문지, 22(12), 1618-1624. https://doi.org/10.6109/jkiice.2018.22.12.1618
  10. 김은경(2016). 데이터베이스 교과목에서 플립러닝 적용 사례. 한국정보통신학회논문지, 20(4), 847-856. https://doi.org/10.6109/jkiice.2016.20.4.847
  11. 김재엽(2019). 플립러닝과 디자인씽킹을 적용한 건축공학종합설계 교육과정 개발. 대한건축학회연합논문집, 21(1), 89-95.
  12. 노주성.임형은.김재엽(2018). 팀기반학습과 플립러닝을 적용한 건축시공 학습모형. 한국건축시공학회 학술발표대회 논문집, 18(2), 69-70.
  13. 도현미.김민정(2019). 대학 전공 영역별 플립러닝의 교실수업 활동 유형 분석. 학습자중심교과교육연구, 19(14), 1061-1085.
  14. 민숙(2019). 대학 미적분학 플립드 수업에서 팀프로젝트 탐구. 수학교육논문집, 33(2), 47-66.
  15. 송창용(2016). 플립드 러닝 적용을 위한 트리즈 분석과 공학수업에서 적용사례 연구. 지식경영연구, 17(3), 207-225. https://doi.org/10.15813/kmr.2016.17.3.010
  16. 신명희 외(2018). 교육심리학(4판). 학지사.
  17. 유재하(2017). 신호처리 교과목에 대한 플립러닝 적용사례. 실천공학교육논문지, 9(2), 125-132. https://doi.org/10.14702/jpee.2017.125
  18. 윤성호(2019). 공과대학의 고체역학 교과목에 플립러닝의 적용사례. 공학교육연구, 22(3), 68-77. https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.3.68
  19. 이성혜.김은희(2019). 플립러닝 기반 공학수업 개선 방안 연구 - 국내 C대학 공학수업 운영 사례를 중심으로. 공학교육연구, 22(2), 3-15. https://doi.org/10.18108/JEER.2019.22.2.3
  20. 이승민.이지연(2017). 퀴즈를 활용한 이공계열의 플립드러닝 수업사례 연구. 교육정보미디어연구, 23(3), 397-431.
  21. 이예경.윤순경(2017). 학습자의 경험을 통한 플립 러닝의 재해석. 공학교육연구, 20(1), 53-62.
  22. 이은선.임희석(2020). 공과대학 전공기초과목에서의 플립러닝 수업이 학업성적에 미치는 영향 연구. 컴퓨터교육학회 논문지, 23(3), 59-64.
  23. 임경화, 김태현(2014). 공학전공수업에서 플립드 러닝(Flipped Learning) 적용을 위한 설계모형 탐색. 실천공학교육논문지, 6(2), 77-84. https://doi.org/10.14702/JPEE.2014.077
  24. 임경화.안정현(2016). 공학생의 문제해결력 향상을 위한 질문 생성 전략 활용 플립러닝 수업 설계. 실천공학교육논문지, 8(2), 75-81. https://doi.org/10.14702/JPEE.2016.075
  25. 임정훈(2016). 대학교육에서 플립러닝(Flipped Learning)의 효과적 활용을 위한 교수학습 전략 탐색: 사례연구. 교육공학연구, 32(1), 165-199.
  26. 임지영.김세영(2019). 공학교육에서 교수 으뜸원리를 적용한 플립러닝 모델 및 교수전략에 관한 연구. 공학교육연구, 22(1), 39-47.
  27. 장성진(2017). 플립러닝을 적용한 알고리즘 이론교과목의 효과적인 교수학습방법 설계. 한국정보통신학회논문지, 21(5), 1042-1048. https://doi.org/10.6109/jkiice.2017.21.5.1042
  28. 장희숙(2020). 플립러닝 교수법을 응용한 수치해석 수업 사례 연구. 인터넷전자상거래연구, 20(1), 117-130.
  29. 정성희.곽민정(2017). 이공계형 플립러닝 모델이 학습자 인식, 자율성, 수업 흥미도 향상에 미치는 연구. 학습자중심교과교육연구, 17(22), 353-376.
  30. 정성희.곽민정(2018). 학습자 중심에서 본 이공계형 플립러닝수업 곤란도 해결방안 연구. 학습자중심교과교육연구, 18(10), 519-541.
  31. 정성희.김주연(2018). 학습자 자율성 향상 건축 전공 수업 모델 연구. 학습자중심교과교육연구, 18(18), 767-792.
  32. 최정빈.김은경(2015). 공과대학의 Flipped Learning 교수학습모형 개발 및 교과 운영사례. 공학교육연구, 18(2), 77-88.
  33. 한수민(2020). 학습자 중심 교육을 위한 플립러닝에서의 학습 구동력에 관한 연구. 실천공학교육논문지, 12(2), 293-299. https://doi.org/10.14702/JPEE.2020.293
  34. 한수민.임경화(2020). 비대면 플립러닝 수업 방안에 관한 연구. 대한기계학회 춘추학술대회, 1281-1284.
  35. 한수민.임경화.성상만(2021). 대학의 비대면 플립러닝 수업설계 및 적용 방안. 실천공학교육논문지, 13(1), 19-27. https://doi.org/10.14702/JPEE.2021.019
  36. 한지영(2019). '창의적문제해결방법론' 교과목의 플립러닝 수업 설계에 관한 연구. 공학교육연구, 22(1), 22-28. https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.1.22
  37. 허준영.한수민(2016). 공학전공기초실습에 플립러닝 적용사례. 실천공학교육논문지, 8(2), 83-89. https://doi.org/10.14702/JPEE.2016.083
  38. 허지훈.한승연(2021). 플립러닝과 메이커교육을 연계한 확률과 통계 수업 효과성 연구. 교육연구, 43(1), 23-44.
  39. 황인아(2017). 플립드 러닝을 기반으로 한 대학수학 클리닉 수업의 효과 분석. 교사교육연구, 56(3), 227-246.
  40. Alamri, H. et al.(2020). Using personalized learning as an instructional approach to motivate learners in online higher education: Learner self-determination and intrinsic motivation. Journal of Research on Technology in Education, 52(3), 322-352. https://doi.org/10.1080/15391523.2020.1728449
  41. Bates, S., & Galloway, R.(2012). The inverted classroom in a large enrolment introductory physics course: A case study. Paper presented at HEA STEM Conference, London, United Kingdom. Apr 12-13.
  42. Bergmann, J., & Sams, A.(2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Washington, DC: Internal Society for Technology in Education.
  43. Bishop, J. L., & Verleger, M.(2013). The flipped classroom: A survey of the research. Paper presented at Proceedings of 120th ASEE Annual Conference & Exposition, 30, 1-17. Atlanta, GA. June 23-26.
  44. Elliott, R.(2014). Do students like the flipped classroom? An investigation of student reaction to a flipped undergraduate IT course. Paper presented at the Proceedings of 2014 IEEE Frontiers in Education Conference, 1-7. Madrid, Spain, Oct. 22-25.
  45. Enfield, J.(2013). Looking at the impact of the flipped classroom model of instruction on undergraduate multimedia students at CSUN. Tech Trends, 57(6), 14-27. https://doi.org/10.1007/s11528-013-0698-1
  46. Karabulut-Ilgu, A., Cherrez, N. J., & Jahren, C. T.(2018). A systematic review of research on the flipped learning method in engineering education. British Journal of Educational Technology, 49(3), 398-411. https://doi.org/10.1111/bjet.12548
  47. Kim, O., Cho, Y., & Yoo, H.(2019). Analysis of differences in learning flow, thinking, and creativity before and after participating in flipped learning classes for engineering. International Conference on Future Information & Communication, Engineering, 11(1), 361-364.
  48. Liberati, A. et al.(2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate healthcare interventions: Explanation and elaboration. BMJ, 339: b2700. https://doi.org/10.1136/bmj.b2700
  49. Walkington, C., & Bernacki, M.(2018). Personalizing algebra to students' interests: How student funds of knowledge moderate outcomes. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 29(1), 58-88. https://doi.org/10.1007/s40593-018-0168-1
  50. Warter-Perez, N., & Dong, J.(2012), Flipping the classroom: How to embed inquiry and design projects into a digital engineering lecture. In Proceedings of 2012 ASEE/PSW Section Conference, Califonia, Polytechnic State University, San Luis Obispo.