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Nomad Thinking Implied in Duchamp's Readymades

뒤샹의 레디메이드에 함의된 노마드적 사유

  • Received : 2021.06.30
  • Accepted : 2021.07.31
  • Published : 2021.08.31

Abstract

Duchamp chose readymades mainly for his denial of retinal painting and his desire and fluid thinking for changes inside him. His thinking is well presented in his readymade works. One of his early readymades, Bicycle Wheel, expresses correlations between beings and capital. Its essence is capital and the desire of beings. It is connected to Desire or Desire-Machine proposed as a social reform and creation model by Gilles Deleuze and Félix Guattari. Bicycle Wheel does not simply end in desire relations between capital and beings, though. When the desire of beings is converted into positive desire, it can keep inventing and creating something that is repetitive, fluid, and new. Duchamp tried to convey this positive desire through his readymade Fountain. Duchamp created a ready-made article toilet into a work of art in Fountain, being driven by desire flowing inside him. This is connected to the attributes of nomads that refused to settle down and continue to flow in search of new landscapes. This way of his thinking is clearly reflected in his Box in a Valise. He was motivated to create this work by his fluid thinking. In this work, various situations can unfold often according to the directions of two elements, place and arrangement. Here, place guarantees fluidity, and arrangement variability or desire. According to Gilles Deleuze and Félix Guattari, fluidity represents nomads with the characteristics of flow and variation, and desire represents productivity or production or creation. Box in a Valise represents nomads themselves. The nomads defined by Gilles Deleuze and Félix Guattari keep flowing and create a new world. They are in line with the thinking of Duchamp that refused to settle down at one place and escape from the old order to create a new artistic world. This type of nomads can be called revolutionists or creators that acknowledge differences and create. Nomads also contain the concept of resistance to the old order. Deleuze and Guattari proposed a war machine as a model of this resistance. Duchamp and his readymades can thus be called war machines.

뒤샹이 레디메이드를 선택한 주요 요인은 망막적 회화의 부정, 그리고 그의 내면에 자리하고 있는 변화에 대한 욕망과 유동적 사유 때문이었다. 뒤샹의 그러한 사유는 레디메이드 작품에서 잘 드러난다. 그의 레디메이드 초기 작품 <자전거 바퀴> 는 존재자들과 자본과의 상관관계를 표현한 것으로 그 본질은 자본과 존재자들의 욕망을 염두에 둔 것이다. 이것은 질 들뢰즈와 펠릭스 가타리가 사회의 변혁과 창조적 모델로 제시하였던 욕망 또는 욕망기계와도 연관된다. 그런데 <자전거 바퀴> 가 단순하게 자본과 존재자들의 욕망 관계로 끝나는 것은 아니다. 존재자들이 지닌 욕망이 긍정적 욕망으로 전환했을 때는 그것이 끊임없이 반복적이고 유동적이며 새로운 것을 창안·창조한다. 뒤샹은 이러한 긍정적 욕망을 레디메이드 <샘> 을 통해 전달하고자 했다. 뒤샹이 변기라는 기성품을 <샘> 이라는 개념으로 창조시켰던 것은 그에게 유동하는 욕망 자리하고 있기 때문이며, 이것은 정착하지 않고 끊임없이 유동하면서 새로운 풍경을 찾아다니는 노마드의 속성과 연관된다. 이러한 그의 사유는<여행 가방 속 상자>라는 작품에서 확연하게 드러난다. 뒤샹이 <여행 가방 속 상자> 작품을 제작하게 된 동기는 그의 유동적 사유가 주요했다. 그런데 이 작품은 장소와 배치라는 두 가지 요소의 향방에 따라 다양한 상황이 수시로 전개될 수 있다. 여기서 장소는 유동성, 배치는 가변성 또는 욕망을 담보하고 있다. 유동성은 질 들뢰즈와 펠릭스 가타리에 의하면 흐름과 변주(變奏)의 특성을 지닌 노마드인 것이며, 욕망은 생산성 즉 생성 또는 창조라 할 수 있다. 따라서 <여행 가방 속 상자> 는 노마드 그 자체라 할 수 있다. 질 들뢰즈와 펠릭스 가타리의 노마드는 끊임없이 유동하면서 새로운 세계를 창조하는 특성을 가지고 있다. 이것은 한곳에 정착하기를 거부했었던 그리고 기존 질서로부터 탈주하여 새로운 예술세계를 창조했었던 뒤샹의 사유와 부합한다. 이 노마드는 혁명가, 차이를 긍정하고 생성을 만들어 내는 창조자라는 할 수 있다. 노마드는 기존 질서에 대한 저항의 개념도 담고 있다. 들뢰즈와 가타리는 이 저항의 모델로 전쟁기계라는 것을 제시하였다. 그러므로 뒤샹과 그의 레이메드 작품 등은 모두 전쟁기계로 볼 수 있다.

Keywords

References

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