DOI QR코드

DOI QR Code

Alternative Ideas of Publicness in Contemporary Public Art: Focusing on the Artworks of Freee Art Collective

동시대 공공미술의 대안적 공공성: 프리이 예술 콜렉티브를 중심으로

  • Lim, Shan (Dept. of Curatorial Studies, Dongduk Women's University)
  • 임산 (동덕여자대학교)
  • Received : 2021.06.26
  • Accepted : 2021.07.31
  • Published : 2021.08.31

Abstract

This paper focuses on the situation in which, as pluralistic democracy spreads globally from the mid-20th century, the concept of publicness, the reason for the existence of traditional public art, is not limited to the physicality of occupying public space or the conditions for creation by public funds, but is seeking a new direction and examine the social significance of these changes. For this purpose, the main body of this paper analyzes the major public art projects of Freee Art Collective who were active in the UK in the early 2000s. Freee performed various public art projects in which individuals constituting a community critically reflect on political, social, and economic issues related to public goods and provide a discourse space for democratic discussion. Their practice suggested a methodology for socially-engaged public art that resists the "Third Way" cultural policy of the New Labour administration. Therefore, this paper argues that Freee's public art seeks alternatives to publicness in that it allows one to resistively think about problematic aspects of hegemonic cultural production of neoliberal cultural policy that pursues political consensus and social harmony. This research about Freee's public art would be significant in that it can serve as an opportunity for critical reflection on the contemplative form and public role of contemporary public art.

본고는 20세기 중반 이후 다원적 민주주의의 전지구적 확산으로 인하여 전통적인 공공미술의 존재 이유라고 할 수 있는 '공공성' 개념이 공적 공간 점유의 물리성이나 공적기금에 의한 창작조건 등에 제한되지 않는 새로운 대안적 방향성을 모색하는 상황에 주목하고, 그것의 사회적 의미를 검토하고자 한다. 이를 위하여 본문에서는 2000년대 초반 영국에서 활동한 프리이 예술 콜렉티브의 주요한 공공미술 프로젝트 사례들을 분석한다. 프리이는 공동체를 구성하는 개개인이 공적 재화와 연관되는 정치적·사회적·경제적 문제들을 비판적으로 성찰하고 민주적인 토론의 담화적 공간을 제공하는 공공미술 프로젝트를 수행하였다. 이들의 실천은 신노동당 정부의 '제3의 길' 문화정책에 저항하는 사회 참여적 공공미술의 방법론을 제시하였다. 그러므로 본고는 프리이의 공공미술이 정치적 의견 일치와 사회적 화합을 추구하는 신자유주의 문화정책이 지닌 헤게모니적 문화생산의 문제적 측면들을 저항적으로 사유할 수 있는 예술적 형식을 제공하였다는 점에서, 프리이의 프로젝트로부터 공공성의 대안을 모색할 수 있다고 주장한다. 프리이의 공공미술에 대한 연구는 동시대 공공미술의 관조적 형식과 공적 역할에 대한 비판적 성찰의 계기가 될 수 있다는 점에서 그 의의가 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년도 동덕여자대학교 학술연구비 지원에 의하여 수행된 것임

References

  1. W. J. T. Mitchell (ed.), Art and the Public Sphere, Chicago: The University of Chicago, 1992.
  2. Jurgen Habermas, The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society, Cambridge: The MIT Press, 1962.
  3. Andrew Hewitt, Art and counter-publics in Third Way cultural policy, Ph.D Thesis, University of the Art London, 2012.
  4. Melanie Jordan, Art, its function and its publics: Public sphere theory in the work of the Freee art collective 2004-2010, Ph.D Thesis, Loughborough University, 2014.
  5. Great Art for Everyone 2008-2011, Arts Council England. https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160204122558/http://www.artscouncil.org.uk/advice-and-guidance/browse-advice-and-guidance/great-art-everyone-2008-2011-london.(accessed 28 May 2021)
  6. Kim Sae-Mee, "The Matter of Diversity and Excellence in British Cultural Policy," Journal of European Union Studies, Vol.46, 2017, 150-151. http://dx.doi.org/10.18109/jeus.2017.46.133
  7. John Holden, Democratic Culture: Opening up the arts to everyone, London: Demos, 2008, p.29.
  8. David Bell and Kate Oakely, Cultural Policy, New York: Routledge, 2014, p.16.
  9. Stuart Hall, Stuart Hall: Selected Political Writings, London: Lawrence & Wishart, 2016.
  10. Will Bradley, "Can I Examine Your Purpose?" in Collective 1984-2009, Revolver publishing, Berlin, 2009, pp.115-119.
  11. Yoonho Bae, "A Study on Placeness and Memory of Modern Space with Focus on , , ," The Journal of Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol.1, No.2, 2015, 1-19. https://doi.org/10.17703/JCCT.2015.1.2.1
  12. Kim Charnley, "Dissensus and the politics of collaborative practice," Art & the Public Sphere 1:1, 2011, 37-53. https://doi.org/10.1386/aps.1.1.37_1