DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Classification Education Using WebDewey: Based on Learning Outcomes and Learner Satisfaction Survey by DDC Medium Type

웹듀이를 활용한 분류 교육에 대한 연구 - DDC 매체 유형별 학습성과와 학습자 만족도 조사를 바탕으로 -

  • 백지원 (숭의여자대학교 문헌정보과) ;
  • 최예진 (이화여자대학교 사회과학연구원)
  • Received : 2021.08.02
  • Accepted : 2021.08.27
  • Published : 2021.09.30

Abstract

The study was carried out for the purpose of identifying implications that should be considered in educating DDC through online within Library and Information Science curriculum. Followed by operating a NCS-based educational course utilizing printed matter and web version of DDC, two tests and survey were conducted to analyze learning outcomes, satisfaction, and preferences by learning tools. The result showed that differences in educational medium do not correlate to educational performance significantly. However, during the learning process, the mainly used medium affects the usefulness, preference and future utilization of the medium. Based on the research results, when designing DDC education using WebDewey in the future, compared to the printed version, relative understanding for utilizing the structure and its items of DDC classification, built numbers and education for understanding Web Dewey interface and function are required.

본 연구는 문헌정보학 전공 분류 수업에서 향후 온라인 매체로만 제공되는 DDC와 관련된 교육을 준비함에 있어 적용할 수 있는 시사점을 파악하고자 하는 목적으로 수행되었다. 이를 위해 DDC의 인쇄본과 웹 버전을 활용한 NCS 기반의 교육과정을 운영한 후, 2차에 걸친 직무능력평가를 통해 매체별 학습성과를 분석하였으며, 매체별 활용 기능, 만족도와 선호도를 분석하기 위한 설문조사를 수행하였다. 분석 결과, 교육 매체의 차이는 학습성과에 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 그러나 학습 시 주로 사용한 매체는 매체에 대한 유용성과 선호도, 그리고 향후 매체 활용도에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 연구 결과에 기초하여 향후 웹듀이를 활용한 DDC 교육 설계 시, DDC 인쇄본과 비교하여 DDC의 구조와 분류 항목에 대한 이해와 활용을 위한 교육, 웹듀이 인터페이스와 기능에 대한 교육, 전조합 번호에 대한 상대적인 이해와 학습이 필요하다는 점 등을 제안하였다.

Keywords

References

  1. Hider, P. (2004). Learning to classify: online versus printed Dewey. Malaysian Journal of Library & Information Science, 9(2), 15-25.
  2. Hudon, M. (2011). Teaching classification in the 21st century. Knowledge Organization, 38(4), 342-351. http://doi.org/10.7152/nasko.v3i1.12791
  3. OCLC (2021, August 25). OCLC Dewey Services: DDC timeline. OCLC. Available: https://www.oclc.org/en/dewey/resources/timeline.html
  4. Taylor, A. G. (2006). Teaching the dewey decimal classification System. Cataloging and Classification Quarterly, 42(3/4), 97-117. https://doi.org/10.1300/J104v42n03_03
  5. Velluci, S. L. (1997). Cataloging across the curriculum: a syndetic structure for teaching cataloging. Cataloging and Classification Quarterly, 24(1/2), 35-59. https://doi.org/10.1300/J104v24n01_04