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A Study on the Online Study Platform Using Gamification's Badge Rewards and Storytelling Method

게이미피케이션의 배지 보상과 스토리텔링 방식을 활용한 온라인 스터디 플랫폼 연구

  • Chang, Ye-Jun (Dept. of Media Interaction Design, Ewha Womans University) ;
  • Choe, Jong-Hoon (Dept. of Media Interaction Design, Ewha Womans University)
  • 장예준 (이화여자대학교 영상디자인전공) ;
  • 최종훈 (이화여자대학교 영상디자인전공)
  • Received : 2021.07.12
  • Accepted : 2021.10.20
  • Published : 2021.10.28

Abstract

The trend of learning as an online study platform continues, and motivation of learners for continued use of the platform is also becoming important. In addition to learning, various services use gamification techniques that excite users for continued use. This study analyzes successful service cases and proposes guidelines applicable to learning platforms to present ways to increase learners' interest and efficiency in online study platforms using reward systems and storytelling techniques among gamification elements. Based on the three guidelines drawn through this study, it can contribute to the digitization of educational infrastructure by increasing the immersion of learners within the online study platform that will be more commercialized in the future.

온라인 스터디 플랫폼으로 학습하는 시간이 증가하며 플랫폼의 지속적인 이용을 위한 학습자들의 동기유발 또한 중요해지고 있다. 학습뿐 만이 아닌 다양한 서비스들에서도 사용자들의 지속적인 이용을 위해 흥미를 유발하는 게이미피케이션 기법을 활용하고 있다. 본 연구에서는 게이미피케이션 요소들 중에서도 보상시스템과 스토리텔링 기법을 사용하여 온라인 스터디 플랫폼에서 학습자들의 흥미와 능률을 높일 수 있는 방법을 제안하기 위해 성공적인 서비스 사례들을 분석한 후 학습 플랫폼의 성격에 알맞게 가이드라인을 제시한다. 본 연구를 통해 도출한 세 가지 가이드라인을 바탕으로 향후에는 더욱 상용화 될 온라인 스터디 플랫폼 내에서 학습자들의 몰입도를 높여 교육 인프라 디지털화에 기여할 수 있다.

Keywords

References

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