Abstract
This study compared and reviewed the recognition determinants by applying the OECMs criteria, focusing on old big trees, plant of natural monument that are natural heritage under the national heritage system of the Cultural Heritage Administration, and the results are as follows. First, among the protected areas designated and managed by government agencies according to each protection purpose, it is necessary to actively introduce new conservation measures, OECMs, to fulfill the Biodiversity strategy for 2030 while the land area is already saturated. Second, the OECMs are geographically defined areas(CBD, 2018), not currently recognized as a protected areas, governed and managed in a way that achieves positived sustained and effective contribution to in situ conservation of biodiversity. Since the selection of term, the scope of application criteria, and the context of interpretation are inevitably different, it is necessary to separately legislate and establish related laws of the OECMs suitable for each country's situation. Third, as a result of reviewing the OECMs criteria for plant of natural monument, the final 58 potential resources were recognized. Important elements among the OECMs criteria are that buffer zones should be spaced apart from designated zones to secure a certain area, and that economic activities through commercial production should not occur and meet biodiversity standards. Among the potential candidates, 23 areas were analyzed to be geographically isolated and independent, such as Forest of Oriental Arborvitae in Do-dong, Daegu, and forest types such as Carstor Aralia of Gungchon-ri, Samcheok and Forest of Common Camellias in Maryang-ri, Seocheon. As a result of reviewing the application of OECMs criteria for plant of natural monument, it was confirmed that the functions as a traditional uses were specialized among the values of biodiversity, and ecosystem services and cultural and spiritual values were inherited through Korea's unique culture of old big trees and Dangsan ritual. In terms of biodiversity criteria, it can be used as an important factor in connecting human and natural ecosystem networks without the discovery of new species.
본 연구는 문화재청의 국가유산 체계상 자연유산에 해당하는 천연기념물 식물 노거수를 중심으로 OECMs 관련 지정기준을 적용하여 발굴결정인자를 비교 검토하였고 그 결과 다음과 같다. 첫째, 정부기관에서 각 보호목적에 따라 지정·관리되는 보호지역들 가운데 이미 육상지역은 포화상태로 2030 생물다양성목표를 이행하기 위해서는 새로운 보전수단인 OECMs을 적극 도입할 필요가 있다. 둘째, OECMs은 현재 내 보전의 긍정적이고 지속적인 장기성과를 달성하는 방식으로 통치되고 관리되는 보호지역이 아닌 지리적으로 정의된 지역(CBD, 2018)으로 지정기준의 단어선택이나 적용기준의 범위, 해석의 맥락은 각기 다를 수 밖에 없으므로 이를 극복하기 위해서는 각 나라의 상황에 맞는 OECMs의 관련 법령을 따로 제정하고 정착시키는 것이 필요하다. 셋째, 천연기념물 식물의 OECMs 지정기준 검토 결과 최종 58개소가 발굴되었고. OECMs지정 기준 중 중요한 요소는 완충구역은 지정구역과는 어느 정도 이격되어 일정의 면적을 확보하고 있어야 하며 상업생산을 통한 경제활동이 일어나지 않고 생물다양성의 기준을 만족해야 한다는 것이다. 잠재자원 중 대구 도동 측백나무숲과 같이 지형적으로 격리되어 독립적으로 존재하는 지역과 삼척 궁촌리 음나무와 서천 마량리 동백나무숲과 같은 수림지 유형처럼 완충구역의 생물다양성이 확보될 수 있는 완전성이 보장된 경우로 총 23개소로 분석되었다. 천연기념물 식물의 OECMs 적용기준 검토 결과 생물다양성의 충족가치 중에 전통용도로서의 기능이 특화되어 있었으며 생태계 서비스와 문화·영적인 가치를 한국의 독특한 문화인 노거수와 당산제 문화를 통해 계승하고 있었다. 이는 생물다양성 지정기준 측면에서 새로운 생물종의 발굴없이도 인간과 자연의 생태계 네트워크 연결에 중요한 요소로 활용 될 수 있을 것이다.