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Estimation Study of Willingness to Pay for Low-Floor Seat Buses Introduction

저상 좌석버스 도입에 대한 지불의사금액 추정 연구

  • Dong Jun Choi (Department of Transportation Engineering, Ajou University) ;
  • Yongju Yi (TOD-based Sustainable Urban and Transportation Research Center, Ajou University) ;
  • Jeong Ah Jang (TOD-based Sustainable Urban and Transportation Research Center, Ajou University)
  • 최동준 (아주대학교 교통공학과) ;
  • 이용주 (아주대학교 TOD기반 지속가능 도시.교통연구센터) ;
  • 장정아 (아주대학교 TOD기반 지속가능 도시.교통연구센터)
  • Received : 2023.10.30
  • Accepted : 2023.11.20
  • Published : 2023.12.31

Abstract

The government recently implemented policies to improve transportation for the disabled passengers. On the other hand, metropolitan public transport still lacks adequate services for these individuals. Many new cities lack urban rail lines and focus on high-floor buses for expansion. Wheelchair users can only access to double-decker low-floor seat express buses for intercity travel. This study examined the necessity and rationale for introducing low-floor seat buses by estimating the user's willingness to pay through a contingent valuation method. Two methods for eliciting the willingness to pay were adopted: open-ended and dichotomous choice questions. The binomial logit model was used to estimate the willingness to pay. The results indicated that the general public is willing to pay an additional 126.7 Korean won, while the disabled passengers are willing to pay an additional 117.5 Korean won. When translated into annual economic benefits, this amounts to approximately 35 billion Korean won.

최근 정부는 교통약자의 이동권 보장 및 증진을 위한 다양한 정책들을 시행하고 있다. 하지만 광역 대중교통 관점에서 바라본 교통약자의 이동권은 아직 미흡한 상황이다. 현재 대부분의 신도시 지역은 도시철도 노선이 부족하고, 고상 버스 중심의 광역교통망 확충이 이루어지고 있으며, 휠체어 이용자의 지역 간 이동을 위한 버스는 현재 2층 저상 좌석버스가 유일하다. 이에 본 연구에서는 저상 좌석버스 도입에 대한 사업의 필요성과 당위성 제시를 목표로 이용자의 지불의사금액을 조건부가치측정법을 통해 추정하였다. 지불의사 유도방법에는 개방형과 양분선택형 질문방식을 채택하였다. 지불의사금액 추정을 위해 이항로짓모형을 활용하였으며, 그 결과 일반인은 126.7원, 교통약자는 117.5원을 추가 지불할 의사가 있는 것으로 분석되었고, 이를 연간 경제적 편익으로 환산 시 약 350억원으로 산출되었다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 국토교통부 자동차전용도로 주행이 가능한 저상 좌석버스 표준모델 개발 사업의 연구비 지원(과제번호 RS-2023-00253588)에 의해 수행되었습니다.

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