DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on "Yi" in Ancient Calligraphy and Painting Theory

고대(古代) 서화론(書畫論)에서의 '일(逸)'에 대한 연구

  • 황혜핑 (경기대학교 글로벌파인아트학과) ;
  • 등작인 (경기대학교 글로벌파인아트학과) ;
  • 이재우 (경기대학교 글로벌파인아트학과)
  • Received : 2022.12.30
  • Accepted : 2023.01.09
  • Published : 2023.01.31

Abstract

The research object of this paper is "Yi" and "Yi" in ancient calligraphy theory, as an aesthetic category with oriental characteristics, from Laozhuang philosophy of pre-Qin Dynasty to literature field of literature.The second chapter describes the emergence and development of the concept of "Yi", which has evolved into two concepts in ancient calligraphy and painting theory, namely, the concept of "Yi".In the third chapter, "Yi" is mainly used as an adjective to describe the speed, power and strength of writing, and in the fourth chapter, "Yi" is used to describe the writer's character.Based on the study of ancient sages' calligraphy, this paper attempts to explore the inner spirit of "Yi" and to systematically analyze and summarize the theory of calligraphy and painting.

이 연구는 역대의 문헌 기록에 근거한다. 제2장에서는 '일(逸)'의 개념 및 그의 변천에 대한 전반적인 이해를 도모했다. 그 다음으로 '일'의 고대 서화론에서 용필기법 측면과 필묵성정(筆墨性情) 측면, 두 가지 다른 개념으로 발전하였음을 고찰했다. 제3장은 '일'의 용필기법 측면에서 '일'은 서사(書寫)를 완성할 때의 속도, 서세(書勢), 필력 같은 기교를 말하는 형용사로 주로 사용됨을 확인하였다. 제4장은 '일'의 필묵성정 측면에서 '일'은 서화의 품격의 고하 대신에 작가, 화가의 인품 고하를 평가하는 용어로서 그들의 뛰어난 품성을 가리킴을 고찰하였다. 이 연구는 고대 성현의 서예론 연구를 바탕으로 '일'의 핵심적인 정신을 탐색하면서 '일'로부터 파생된 서화론의 관점을 체계적으로 정리하고 분석하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2022년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2022S1A5A8055242).

References

  1. Lao Tzu's Translation Notes, China Books, 2016, 197.
  2. Laozi's Translation Notes, China Books, 2016, 142(4).
  3. Chinese Books and Arts, Commercial Press, 1995, 49(4).
  4. 'Qin Xiangming, Can Ruo Shu Jin, Zhong Xixian, ethereal and elegant.' Li Sizhen (Tang), The Back of Books, Selected Calligraphy Thesis, Shanghai Calligraphy and Painting Publishing House, 2014, 136쪽.
  5. Feng Xiaolin, "Introduction to the Classical Painting Theory of All Ages", Northeast Normal University Press, 100쪽.
  6. Yu Anyi, "Collection of Fine Arts and Classics of Chinese Past Years", Tianjin Ancient Books Publishing House, 1997, 298-299(4).
  7. Yu Shao - Song, "Calligraphy and Painting Bibliography Problem Solving", Beijing Library Publishing House, 2003, 319.
  8. Feng Xiaolin, 'Introduction to the Classical Painting Theory of All Ages', Northeast Normal University Press, 285.
  9. Cui Yuan, "Cursive Power", Selected Calligraphy Thesis of Past Years, Shanghai Calligraphy and Painting Publishing House, 2007, 17(3).
  10. Zhang Huaiguan, Pan Yunjiao, "Book Broken", Selected Calligraphy Thesis of Past Years, Hunan Fine Arts Publishing House, 2007, 180(3).
  11. Yu Shinan, On the Essays of Pencils, Selected Calligraphy Theses of Past Years, Shanghai Calligraphy and Painting Publishing House, 1979, 113