DOI QR코드

DOI QR Code

생성 AI와 AI 창작물 저작권에 대한 사용자의 인식 연구: 사용자 그룹의 차이를 중심으로

Understanding User Perception of Generative AI and Copyright of AI-Generated Outputs: focusing on differences by user group

  • 최다혜 (연세대학교 정보대학원 UX트랙, LG유플러스 LSR/UX센터) ;
  • 김정용 (연세학교 정보대학원 UX트랙 ) ;
  • 한다은 (연세학교 정보대학원 UX트랙) ;
  • 오창훈 (연세대학교 정보대학원 UX트랙 )
  • 투고 : 2022.12.30
  • 심사 : 2023.01.13
  • 발행 : 2023.01.31

초록

생성 AI의 시스템의 발전과 다양화로 인해 해당 기술의 결과물의 활용도가 높아질 것으로 예상된다. 이에 생성 AI를 활용하여 창작한 결과물을 어떻게 받아들여야 할지에 대한 사용자의 인식과 태도에 대한 이해가 중요하다. 본 연구는 생성 AI의 추후 활용도를 높이고 발생 가능한 논란에 대비하기 위해 사용자 조사를 진행하였다. 일반 사용자 집단과 디자인 관계자 집단이 참여하였으며, 사용자 관점에서 생성 AI에 대한 태도와 생성 AI를 활용한 창작물의 저작권 인식을 주제로 디자인 워크샵을 진행하였다. 정성 분석 결과, 일반인 집단은 전반적으로 생성 AI 사용에 대해 긍정적인 반면, 디자인 관계자 집단은 부정적인 인식을 갖는 것으로 나타났다. 사용자들은 생성 AI의 결과물의 표절과 도용, 저작권 보호 법제화의 현실 가능성에 대한 우려를 표출했다. 한편, 생성 AI 결과물을 활용할 가능성이 높은 그룹일수록 창작자의 저작권 소유를 주장하였으며, 직장인 그룹이 생성 AI의 실무 활용 가능성을 더 높게 평가하였다. 생성 AI 결과물의 개별 만족도와 체감 관여도는 저작권에 직결되는 영향을 주지 않았다.

Generative AI systems are expected to be more widely utilized. However, relatively little attention has been paid to understanding how users perceive and accept generative AI results. To identify strategies for increasing the future use of generative AI and prepare for potential issues, we organized design workshop for the general user group and the designer group. They created artwork utilizing Novel AI and semi-structured interview was followed to evaluate their attitudes toward generative AI and its copyright. Results indicate that the general public views generative AI positively, while the design-related group views it quite negatively. The participants expressed concerns as to the misuse the system, specifically related to copyright issues. People who are likely to utilize generative AI outcomes have insisted more strongly that copyrights should be their own. Those working in the design field highly evaluated the possibility of using generative AI in their work. Copyright perceptions were not significantly influenced by users' satisfaction or their level of involvement in the creation process. We discuss design implications for interfaces using generative AI based on the findings.

키워드

참고문헌

  1. K. Roose, "An A.I.-Generated Picture Won an Art Prize. Artists Aren't Happy," The New York Times, 2022. 
  2. K. Roose, "A.I.-Generated Art Is Already Transforming Creative Work," The New York Times, 2022. 
  3. C. Vallance, "Art is dead Dude - the rise of the AI artists stirs debate," BBC.com, 2022. 
  4. R. Abbott, "I Think, Therefore I Invent: Creative Computers and the Future of Patent Law," Boston College Law Review, Vol. 57, No. 4, pp 1079-1126, 2016. DOI: 10.2139/ssrn.2727884 
  5. S. Son, "Copyright Protection on Artificial Intelligence(AI) generated Works," Journal of Korea Information law, Vol. 20, No. 3, pp 83-110, 2017. 
  6. P. B. Hugenholtz & J. P. Quintais, "Copyright and Artificial Creation: Does EU Copyright Law Protect AI-Assisted Output?," IIC-International Review of Intellectual Property and Competition Law, Vol. 52, No. 9, pp 1190-1216, 2021. DOI : 10.1007/s40319-021-01115-0 
  7. G. Franceschelli & M. Musolesi, "Copyright in generative deep learning," Data & Policy, Vol. 4, 2022. DOI: 10.1017/dap.2022.10 
  8. E. Bonadio & L. McDonagh. "Artificial intelligence as producer and consumer of copyright works: evaluating the consequences of algorithmic creativity," Intellectual Property Quarterly, Vol. 2, pp 112-137, 2020. SSRN: https://ssrn.com/abstract=3617197 
  9. Y. Sun, "AI Works Protected by the Laws of the International Situation and Enlightenment," 7th International Conference on Humanities and Social Science Research, Atlantis Press, pp 835-837, 2021. DOI: 10.2991/assehr.k.210519.166 
  10. H. Kim, "Shadow Regulation of Online Copyright Protection and Its Implications," The journal of the convergence on culture technology, Vol. 5, No. 4, pp 289-294, 2019. DOI : 10.17703/JCCT.2019.5.4.289 
  11. H. H. Lee, "A Study on the Improvement for Problems of ICT-related laws system in Korea," International Journal of Advanced Culture Technology, Vol. 7, No. 2, pp 7-12, 2019. DOI : 10.17703/IJACT.2019.7.2.7