DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Application of Comic Panel Direction in VR Animation - Focusing on <Mescaformhill: Missing Five>

만화의 칸 연출을 적용한 VR 애니메이션 연구 - <Mescaformhill: Missing Five>를 중심으로

  • 박수경 (부산대학교 디자인학과) ;
  • 이태구 (부산대학교 디자인학과) ;
  • 최수현 (부산대학교 디자인학과)
  • Received : 2023.05.15
  • Accepted : 2023.07.05
  • Published : 2023.07.31

Abstract

In comics, panels serve a variety of dramatic purposes, including controlling the flow of the story through the size, placement, and order of panels; directing the eye to where characters or specific actions take place; expressing the passage or sequence of time; and using backgrounds, lighting, and color to emphasize emotion and convey mood. When applied to VR animation, these comic panels can give users a more immersive experience of the cartoon world in the VR space. In the VR animation "Mescaformhill: Missing Five," produced in 2022, the comic panels directing is very important to guide the viewer's attention, and in the VR space, the camera angle can be freely changed to realize various visual effects, and the physical interaction brings the comic panels directing to life. This can open up new ways of storytelling in VR animation and contribute to its successful expansion into new mediums.

만화의 칸 연출은 칸의 크기와 배치, 순서 등을 통해 이야기의 흐름을 제어하고, 캐릭터나 특정 행동이 일어나는 곳으로 시선을 유도하며, 시간의 경과나 순서를 표현하며, 배경, 조명, 색상 등을 사용하여 감정을 강조하고 분위기를 전달하는 등 다양한 연출적 요소로 작용한다. 이러한 칸 연출을 VR 애니메이션에 적용하면 사용자는 VR 공간에서 만화 속의 세계에 더욱 몰입감 있는 체험을 할 수 있다. 2022년에 제작된 VR 애니메이션 <Mescaformhill: Missing Five>에 나타난 만화의 칸 연출은 시청자의 시선을 유도하는 연출적 요소가 매우 중요하며, VR 공간에서는 카메라의 각도를 자유롭게 바꾸어 다양한 시각적 효과를 구현할 수 있으며, 물리적 상호작용은 만화의 칸 연출에추가적인 생동감을 부여한다. 이러한 연출들은 VR 애니메이션에서 새로운 스토리텔링 방식을 제시하고, 새로운 매체로의 성공적인 확장에 기여할 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임. (NRF-2021S1A5A2A01064555)

References

  1. C.H. Kim and Y. H, "Application of Interactive Digital Comics Directing for Comics FrameManner", The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 8, No. 7, pp.153-160, July 2008.  https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.7.153
  2. Scott McCloud and N.H. Kim, Understanding Comics, vizandbiz, p.75, 2002. 
  3. Y.N. Lee, J.Y. Ha and K.W. Park, "Type of narrative space expansion in content converted from webtoon to virtual reality cartoon", Journal of Digital Contents Society(JDCS), Vol. 20, No. 5, pp.907-916, May 2019. DOI : 10.9728/dcs.2019.20.5.907 
  4. T.G. Kim and S.K. Park, "A Study of Direction of VR Animation <Goodbye Mr Octopus>", The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol. 9, No. 1, pp.135-140, January 2023. DOI : 10.17703/JCCT.2023.9.1.135 
  5. J.O. Park, "A study on Mise-en-Scene and Spatio-Temporal Changes in Toons Applying the Virtual and Augmented Reality", Journal of Digital Contents Society(JDCS), Vol. 20, No. 11, pp.2291-2300, November 2019. DOI : 10.9728/dcs.2019.20.11.2291 
  6. https://www.ecuad.ca/news/2022/edward-madojemu-mescaform-hill-tribeca 
  7. E.J. Kim, "A study on VR Contents using Cartoon elements Focusing on <Tales of Wedding Rings VR>", Cartoon & Animation Studies, No. 60, pp.1-23, September 2020. 
  8. Y.H. Tack, "A Study of Frame Construction in a Cartoon", Master's Degree, The Graduate School of Performing Arts Sejong Universityty, pp.1-44, June 2004. 
  9. S.K. Oh, "A Study on the Split Screen (Column Division) Found in a Cartoon", Jounal of Cultural Product&Design, Vol. 71, pp.121-131, December 2022. DOI : 10.18555/kicpd.2022.71.011 
  10. S.J. Kim, "A Study on the Page Devision of Epic Cartoons", Master's Degree, The Graduate School of Art & Design Sangmyung University, pp.1-133, July 2008. 
  11. S.C. An, "Cartoon direction. I can do it", nomad books, pp.1-413, 2008. 
  12. Y.S. JO, "A study of how messages are organized in print comics and comic book movies.", Cartoon & Animation Studies, No.3, pp.400-431, April 1999.