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Development of Studio Lectures to Develop Systematic Model Making Skills in Industrial Design Engineering Major

디자인공학전공에서의 체계적 모형 제작 스킬 함양을 위한 스튜디오 강의 개발

  • Sungjoon Kim (Dept. of Industrial Design Engineering, Korea Univ. of Technology and Education)
  • 김성준 (한국가술교육대학교 디자인공학과)
  • Received : 2023.05.17
  • Accepted : 2023.07.01
  • Published : 2023.07.31

Abstract

The process of verifying design concepts and ideas by producing real or equivalent model is essential in the product development process. Against this background, the purpose of this study is to consider the case of developing subjects that can systematically cultivate the ability to produce model from the basic stage to a certain level or higher, focusing on design engineering majors. As a theoretical consideration for this, prior studies related to making such as modeling or prototyping in related areas and majors such as industrial design are considered, followed by Bloom's revised taxonomy model and Hioshi Ishikawa's industrial design program as a methodological consideration for curriculum development. Finally, by applying this, we propose a new course that includes a lecture plan corresponding to the 16th week of learning, which is a general semester of university education. As a result of the study, it was confirmed that producing a physical model was still essential for the development of a new design, and accordingly, it was also necessary to establish a systematic curriculum suitable for the major area. Since the scope of this study extends to the development of subjects, in subsequent studies, it is necessary to consider the contents such as verification and reflection of the utility as competency education through actual application and suggestion of improved subject design.

실물 또는 그에 준하는 모형을 제작하여 디자인 아이디어를 검증하는 과정은 제품 개발 과정에 있어 필수적이다. 이러한 배경에서 본 연구는 디자인공학 전공을 중심으로 기초 단계부터 일정 수준 이상까지의 모형 제작 역량을 체계적으로 함양할 수 있는 교과목 개발 사례를 고찰하는데 목적이 있다. 이를 위한 이론적 고찰로서 산업디자인 등 유관 영역 및 전공에서의 모형 또는 프로토타이핑 등 메이킹 관련 선행연구들을 고찰하고, 이어서 커리큘럼 개발을 위한 방법론적 고찰로 블룸의 개선된 택사노미 모델과 석천홍의 공업디자인 프로그램 모델을 살핀다. 최종적으로는 이를 적용하여 대학 교육의 일반적 한 학기인 16주차 학습에 대응하는 강의 계획이 포함 된 신설 교과목을 제안한다. 연구의 결과, 여전히 물리적 모형을 제작하는 일은 새로운 디자인 개발에 있어 필수적이란 사실을 확인할 수 있었으며, 그에 따라 전공 영역에 맞는 체계적 교육 과정의 수립도 요구된다는 점을 확인하였다. 본 연구의 범위가 교과목 개발까지인 관계로, 후속 연구에서는 실제 적용을 통한 역량 교육으로서의 효용성 검증 및 성찰과 개선된 교과 설계제안 등의 내용이 고찰 될 필요가 있다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2022학년도 한국기술교육대학교 연구연간제 연구비 지원에 의하여 연구되었음.

References

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