DOI QR코드

DOI QR Code

Literary Significance and Cultural Character of 'Personal Narrative'

'체험이야기'의 문학적 의의와 문화적 성격

  • Received : 2023.07.27
  • Accepted : 2023.09.01
  • Published : 2023.09.30

Abstract

The origin of texts we refer to as literary or artistic may be imagination, but many are based on experiences. In fact, experiences can be the source of artistic imagination since imagination often builds upon experiences. Therefore, the act of verbalizing human experiences using them as raw material can become a great form of art. Transforming past experiences into stories and infusing them with vitality inevitably requires a creative process of reconstruction, which is essentially a literary process. As such, 'Personal Narrative' holds significance as a literary process that weaves facts into stories and shapes them into forms. Individual experiences are stored as personal memories, and these 'personal memories' continuously generate stories. Collections of individual stories are stored as multiple memories, which gradually form 'collective memories' with distinct social and cultural inclinations through the passage of time and invisible yet potent societal and cultural censorship. The problem lies in the fact that individuals may tend to align their own memories with the inclinations of collective memory rather than simply recalling what they personally experienced. In the context of actual history, personal memories and collective memories communicate with each other, producing non-fictional content close to reality and sometimes manifesting as fiction content enriched with imagination. 'Personal Narrative' holds a significant genre as one genre of non-fiction content within our culture.

우리가 문학적 또는 예술적이라고 칭하는 텍스트들의 근원은 상상일 수도 있지만, 경험에 바탕을 두는 경우도 많다. 오히려 경험이 상상의 바탕이 되므로 예술적 상상력의 근원은 경험이라고도 할 수 있다. 그러므로 인간의 경험을 원재료로 하여 그것을 말로 풀어내는 행위는 하나의 훌륭한 예술이 될 수 있다. 과거의 경험은 그것을 이야기로 엮고 생명력을 부여하는 작업에 필연적으로 창조적 재구성의 과정, 곧 문학적 과정이 필요하다. 따라서 체험이야기는 사실을 이야기로 엮고 형상으로 옮기는 문학적 과정으로서 의의가 있다. 개인의 체험은 개인의 기억으로 저장되고, 이런 '개인의 기억'은 이야기를 지속적으로 생산한다. 개인의 이야기들이 모인 복수의 이야기들은 또 다른 복수의 기억으로 저장되고 이런 복수의 기억들은 차츰 시대와 정세 그리고 보이지 않지만 강렬한 사회·문화적인 검열을 거쳐 점점 사회적으로 고착된 어떤 경향을 띤 '집단의 기억'을 형성하게 된다. 문제는 개개인이 자신이 겪은 것을 회상하여 이야기하는 것이 아니라, 집단의 기억에 자신의 기억을 짜맞추는 경향을 보일 수 있다는 점이다. 개인의 기억과 집단의 기억은 실제 역사를 기반으로 사실에 가까운 논픽션 콘텐츠를 양산하기고 하고, 상상력이 가미된 픽션 콘텐츠로 드러나기도 한다. 본 논의에서 다루는 '체험이야기'는 우리의 문화 내의 논픽션 콘텐츠 중에서 매우 중요한 장르를 차지하고 있다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2021S1A5A2A01061483)

References

  1. S.H. Han, "Literary Boundaries and Recognition of Experience story -Focused on 'Doggaebi stories'-", Journal of Namdo Folklore, Society of Namdo Folklore, Vol.40, pp.193-2319, 2020. https://doi.org/10.46247/NF.40.7
  2. K.S. Kim, "Significance and Oral Narrative Aspects on Sijipsali-Narrative as Women's Life-story", J ournal of Korean National Language and Literature, The Society of Korean National Language and Literature, Vol.48, pp.5-35, 2012.
  3. H.S. Chun, "An Analysis of Oral-Narrative and Meaning of Women's Stories", Journal of Korean Oral Literature, The Society Of Korean Oral Literature, Vol.4, pp.71-87, 1997.
  4. H.S. Chun, "A Study on Rural Women's Life Stories: the themes and the women's perception of their own Lives", Journal of Korean Classical Woman Literature, Vol.2, The Society Of Korean Classical Woman Literature, pp.227-267, 2001.
  5. S.N. Kim, "Methodology of Feminist Oral History", J ournal of the Korean Cultural Anthropology, Vol.35, No.2, Korean Society for Cultural Anthropology, pp.31-64, 2002.
  6. Y.S. Kim, "The discourse Strategy of 'Life Stories'", The Research of the Korean Classic, Vol.19, The Research of the Korean Classic, pp.279-300, 2009.
  7. J.K. Kim,, "A Study on the Oral poetics of Self narration", Korean Literary Theory And Criticism, Vol 44, The Association Of Korean Literary Theory And Criticism, pp.177-207, 2009.
  8. J.K. Kim, "A study on ways of signifying self-Life showed in self narrative", Journal of Korean Classical Woman Literature, Vol 21, The Society Of Korean Classical Woman Literature, pp.291-318, 2010. https://doi.org/10.17090/kcwls.2010..21.291
  9. K.S. Kim, "A Study on the Oral Characteristics in Personal Narrative Storytelling", The Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol.8, No.4, pp.143-150, 2022.
  10. Richard Bauman, Story.Performance and Event:Contextual studies of oral narrative, Cambridge Univ. Press, pp. 9-11, 1986.
  11. D.H. Shin, "A Study of the Literary Charater of Personal-Narrative", Journal of Korean Oral Literature, The Society Of Korean Oral Literature, Vol.4, pp.157-182, 1997.
  12. Sandra Dolby Stahl, Literary Folkloristics and Personal Narrative, Indiana Univ. Press, pp. 12~13, 1989.
  13. Beverly J. Stoeltje & Richard Bauman, "The Semiotics of Folkloric Performance", The Semiotic Web, edited by Thomas A. Sebeok and Jean Umike-Sebeok, Mouton de Gunyter, p. 585-587, 1987.
  14. John Fiske, Introduction to Communication Studies, New York: Routledge, 1990.
  15. W.O. Choi, "A Study on the Process, Possibilities and Limitations of Making Stories from Women's Life Stories", J ournal of Korean Oral Literature, The Society Of Korean Oral Literature, Vol.32, pp. 37-72, 2011.
  16. Maurice Hallbwachs, On Collective Memory, The University of Chicago Press, p.189, 1992.