DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Reliability of Peer-evaluation for Team Members' Contributions and Incorporating Method into Grades - Focusing on the Capstone Design -

팀원 기여도에 대한 동료평가의 신뢰성과 성적 반영 방법에 대한 연구 -종합설계교과목을 중심으로-

  • Chang, Hyunjae (School of Architectural Engineering, Hongik University)
  • 장현재 (홍익대학교 건축공학부)
  • Received : 2023.11.13
  • Accepted : 2024.01.26
  • Published : 2024.01.31

Abstract

The capstone design classes in the College of Engineering are often team project-oriented, and teamwork skills are reported to positively impact problem-solving abilities. While team project courses have various advantages, they also come with challenges such as social loafing and issues related to free riders, which consistently hinder the positive effects of team project courses. To prevent these issues, there is a need to provide a clear evaluation-reward system for team members' contributions. In this study, we examined the reliability of peer evaluation scores for team members' contributions and reviewed methods to incorporate them into team project grades. The review results indicated that peer evaluation scores are deemed to have considerable reliability from a qualitative perspective. However, due to the relatively small team size in team project courses (3 to 6 members per team), using the arithmetic mean of peer evaluation scores is statistically challenging. As a complementary approach, this study proposes limiting the reflection ratio of peer evaluation scores and applying a more macroscopic processing method, not the arithmetic mean, to incorporate peer evaluation scores for team contributions into grades.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021학년도 홍익대학교 학술연구진흥비에 의하여 지원되었음.

References

  1. 김상균(2011). 조별과제 동료평가의 역효과 해결을 위한 직무배정 수업 기법. 한국산학기술학회논문지, 12(6), 2543-2547. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.6.2543
  2. 김성자(2019). 문제중심학습(PBL)에서 팀 기여도 중심의 자기평가.동료평가의 관계 및 평가 준거: 대학 역사교육 전공 수업의 사례. 교육연구, 제74집, 71-94. https://doi.org/10.17253/SWUERI.2019.74..004
  3. 김수연.김민정(2022). 자기평가와 동료평가의 일치유형에 따른 팀 구성원의 역할과 갈등 발생에 대한 인식 차이. 敎育方法硏究, 34(2), 343-370.
  4. 박종혁(2013). 팀프로젝트 무임승차 방지 방안에 관한 연구. 한국컴퓨터정보학회, 18(2), 141-147. https://doi.org/10.9708/JKSCI.2013.18.2.141
  5. 박혜리.장시영(2015). 팀프로젝트 학습활동에서의 대학생 동료평가 사례연구-경영전공개설과목 '인터넷 비즈니스 모델' 수업을 중심으로-. 교육방법연구, 27(1), 151-176. https://doi.org/10.17927/TKJEMS.2015.27.1.151
  6. 배성아.옥승용.노수림(2019). 공과대학생의 팀워크역량이 문제해결능력에 미치는 영향: 창의적 인성의 매개효과. 공학교육연구, 22(3), 32-40. https://doi.org/10.18108/JEER.2019.22.3.32
  7. 배수정.박주용(2016). 대학 수업에서 누적 동료평가 점수가를 활용한 성적 산출. 인지과학, 27(2), 221-245. https://doi.org/10.19066/COGSCI.2016.27.2.002
  8. 배정임 외(2011). 학생들의 평가 믿을만한가? 체육수업 구르기 활동에 대한 교사와 학생주도 평가 비교. 한국체육측정평가학회지, 13(1), 45-56. https://doi.org/10.21797/KSME.2011.13.1.005
  9. 신태섭(2018). 조별 과제 동료평가 행동기준평정척도 개발 및 타당화 연구. 공학교육연구, 21(5), 32-39. https://doi.org/10.18108/JEER.2018.21.5.32
  10. 안정용(2008). e-Learning 환경에서 동료평가 기법의 적용에 관한 사례연구. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 2(1), 27-32.
  11. 한국공학교육인증원(2023). 인증기준 3, 4 판정가이드 및 자체평가보고서 작성 안내. 2024년 EAC/CAC 인증설명회.
  12. 황순희(2016). 공과대학생의 팀 기반 수업에서 동료평가와 자기평가의 관계. 공학교육연구, 19(5), 3-12. https://doi.org/10.18108/JEER.2016.19.5.3
  13. Abernethy, M.A. & W.L. Lett.(2005). YouAre Fired! A Method to Control and Sanction Free Riding in Group Assignments. Marketing Education Review, 15(1), 47-54. https://doi.org/10.1080/10528008.2005.11488891
  14. Goltz, S. M. et al.(2008). Teaching Teamwork and Problem Solving Concurrently. Journal of Management Education, 32(5), 541-562.
  15. Jarvenpaa, S.L. & Leidner, D.E.(1998). Communication and trust in global virtual teams. Journal of Computer Mdeiated Communication, 3(4), 1-36.
  16. Kilpatrick, D.J. et al.(2001). Procedural justice and the development and use of peer evaluations in business and accounting classes. Journal of Accounting Education, 19(3), 225-246. https://doi.org/10.1016/S0748-5751(01)00021-5
  17. Kulkarni, C. et al.(2013). Peer and Self Assessment in Massive Online Classes, Stanford University; Coursera, Inc. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 9(4), Article 39.
  18. Mefoh, P.C. & C.L. Nwanosike(2012). Effect of Group Size and Expectancy of Reward on Social Loafing, Ife Psycholoia, 20(1), 229-240.
  19. Saavedra, R. & Kwun, S.K.(1993). Peer evaluation in self managing work groups. Journal of Applied Psychology, 78(3), 450-462. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.3.450