DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Performance Improvement of Rotor Structure Modifications in Single-Phase Motors for Compressor Applications

압축기용 단상 전동기의 회전자 자계구조 변경에 따른 성능에 관한 연구

  • Tae-Uk Jung (Dept. of Electrical Engineering, Kyungnam University)
  • 정태욱 (경남대학교 전기공학과)
  • Received : 2024.01.31
  • Accepted : 2024.02.26
  • Published : 2024.04.30

Abstract

Contemporary power systems demand efficient and sustainable technologies. Single-phase induction motors, while widely used, face efficiency challenges due to inherent rotor losses. Proposed solutions include the Line-start Permanent Magnet Synchronous Motor (LSPMSM), leveraging permanent magnets for enhanced energy density but facing demagnetization and cost issues. Alternatively, the Line-start Synchronous Reluctance Motor (LSRM) operates as a hybrid motor without permanent magnets, reducing rotor losses and potentially improving efficiency. This paper focuses on designing an LSRM rotor for air conditioner compressors, analyzing start-up characteristics and efficiency through finite element analysis. A comparative study with single-phase induction motors provides insights for future motor technology selection, balancing efficiency and other requirements.

Keywords

Acknowledgement

이 연구결과물은 2020학년도 경남대학교 학술진흥연구비 지원에 의한 것임.

References

  1. 강규홍, 남혁, 홍정표, "단상영구자석형 유도동기기의 정상상태 특성해석", 대한전기학회논문집, vol. 52B, no. 2, pp. 53-60, 2003.
  2. 정대성, 김승주, 이진헌, 최재학, 이주, "단상 유도형 동기전동기(LSPM)의 특성해석에 관한 연구", 한국조명전기설비학회 논문지, vol. 21, no. 3, pp. 125-131, 2007.
  3. 이중호, "가전용 340W급 동기형 릴럭턴스 전동기 설계 및 효율특성 실험", 대한전기학회논문집, vol. 52B, no. 2, pp. 39-52, 2003.
  4. 심장호, 주정훈, 엄상준, "Compressor용 단상유도전동기의 부하 Matching 설계", 대한전기학회 하계학술대회 논문집 B, pp. 807- 809, 2003.
  5. 정태욱 외, "LSRM의 기동 안정성 개선을 위한 도체바 설계", 대한전기학회 하계학술대회 논문집 B, pp.1168-1170, 2005.