DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Silk Knits and Modern Hanbok Products Inspired by Traditional "Ra(羅)"

전통 라(羅)를 모방한 실크 편물 및 현대 한복 제품 개발

  • 김정민 ((재) 중앙화동재단 온지음) ;
  • 이경선 ((재) 중앙화동재단 온지음) ;
  • 강서영 (이화여자대학교 의류산업학과)
  • Received : 2024.08.30
  • Accepted : 2024.09.12
  • Published : 2024.09.30

Abstract

Korea has preserved a highly sophisticated silk fabric culture throughout its history. Among these fabrics, Ra (羅) was considered to be a premium gauze fabric that required advanced skill and dedication to utilize. Ra is a complex gauze fabric in which four warp threads are twisted together and intersect with the weft to form intricate holes. This unique structure gives Ra its distinctive transparency and elasticity among silk textiles. It was widely used for veils, garments, and various items from the Three Kingdoms period to the Joseon Dynasty. However, its complex weaving process limited production efficiency, leading to its decline. Today, Ra has become obsolete. This study focuses on the elastic characteristics of Ra, where intersecting warp threads create net-like structured holes. This stucturre was emulated by developing a silk knit using a Raschel knitting machine. The developed product consists of three types: one replicating the alternating complex structure present in the traditional patterns of Munra (紋羅), another reproducing the distinctive hexagonal holes of the 4-end complex gauze, and the last expressing the hexagonal holes with the weft passing through them. Inspired by Ra's traditional uses in clothing and everyday items, various products were designed and produced. These include a women's coat with Akjureum, a 17th-century Joseon-style women's Jeogori, a modern market-style Jeogori, and a envelope inspired by a Goryeo Dynasty pouch artifact. These items confirm the potential and applicability of the developed silk knit as a material for modern Hanbok products. This study underscores the significance of developing new textiles that incorporate traditional materials, highlighting how tradition can be preserved in diverse ways.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (No. 2022M3C1C5A02094018).

References

  1. 경기도박물관. (2003). 동래정씨 묘 출토 조사 보고서 서울 사당동 흥곡공파 일가. 용인 : 경기도박물관 
  2. 經國大典, 工匠 
  3. 경기도박물관. (2014). 조선 왕실 선성군 母子의 특별한 외출. 용인 : 경기도박물관, 민속원. 
  4. 高麗史, 卷22, 世家. 
  5. 高麗史, 卷80, 志 卷第39. 
  6. 舊唐書, 권 199, 上, 高麗. 
  7. 舊唐書, 권 199, 上, 百濟. 
  8. 국립문화재연구소. (2020). 고구려 고분벽화 : 천상의 문양예술. 대전 : 국립문화재연구소. 
  9. 국립부여박물관. (2011). (유물 속에 숨은 유물) 고대직물. 대전 : 국립부여박물관, 중앙문화재연구원. 
  10. 권진. (2018). 현대 패션의 경편니트 활용에 관한 연구. 패션과 니트, 16(2). 92-101. 
  11. 금다운. (2024). 한국 羅 직물의 제직 기법 변천과 쓰임. 한국전통문화대학교 대학원 박사학위논문. 
  12. 김영란. (2010). 高句麗 冠帽 羅織의 復原 硏究 -나직물의 유형과 날실4올꼬임라의 실물 복원 -. 동양예술, 15, 235-272. 
  13. 민길자. (1995). 韓國傳統織物의 組織에 대한 考察 III - 羅, 紗의 分類와 命名. 국민대학교 교육연구소, 14, 93-114. 
  14. 三國史記, 卷 33, 雜志 第2 
  15. 심연옥. (2001). 사(紗), 라(羅)직물의 제직 기술에 관한 연구. 한국복식, 19, 7-45. 
  16. 심연옥. (2002). 한국직물 오천년. 서울 : 고대직물연구소 출판부. 
  17. 남북역사학자협의회. (2013). (세계문화유산) 고구려 고분벽화. 서울 남북역사학자협의회. 
  18. 두산백과. (n.d.). 세리신. 자료검색일 2024. 8. 1, 자료출처 https://terms.naver.com/entry.naver?docId=1113013&cid=40942&categoryId=32315 
  19. 박성실, 조효숙, 이은주. (2005). (한국복식명품) 조선시대 여인의 멋과 차림새. 서울: 단국대학교출판부, 2005. 
  20. 飜譯朴通事, 卷上. 
  21. 불교문화재연구소. (2009). 안동 보광사 목조관음 보살좌상. 대전 : 문화재관리국 ; 서울 : 불교문화재연구소. 
  22. 서긍. (1124). 선화봉사고려도경, 23. 자료검색일 2024. 3. 2, 자료출처 https://db.itkc.or.kr/dir/item?itemId=BT#/dir/node?dataId=ITKC_BT_1369A_0240_010_0080&solrQ=query%E2%80%A0%E6%96%87%E7%BE%85$solr_sortField%E2%80%A0$solr_sortOrder%E2%80%A0$solr_secId%E2%80%A0BT_AA$solr_toalCount%E2%80%A031$solr_curPos%E2%80%A017$solr_solrId%E2%80%A0BD_ITKC_BT_1369A_0240_010_0080 https://db.itkc.or.kr/dir/item?itemId=BT#/dir/node?dataId=ITKC_BT_1369A_0240_010_0080&solrQ=query%E2%80%A0%E6%96%87%E7%BE%85$solr_sortField%E2%80%A0$solr_sortOrder%E2%80%A0$solr_secId%E2%80%A0BT_AA$solr_toalCount%E2%80%A031$solr_curPos%E2%80%A017$solr_solrId%E2%80%A0BD_ITKC_BT_1369A_0240_010_0080 
  23. 섬유정보센터. (n.d.). 라셀기. 자료검색일 2024. 3. 20, 자료출처 https://www.textopia.or.kr/contents/site/selectPageIntroView.do?menuId=316 
  24. 이황조. (2007). 조선시대 腋注音의 조형적 특징 연구. 단국대학교 대학원 석사학위논문.