Design of simulation system using DGPS when the ship coming alongside the pier

DGPS를 이용한 선박 접안 시뮬레이션 시스템의 설계

  • 최재석 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 모수종 (한국해양대학교 대학) ;
  • 정성훈 (한국해양대학교 대학) ;
  • 윤희철 (한국해양대학교 대학) ;
  • 임재홍 (한국해양대학교 전파ㆍ정보통신공학부)
  • Published : 2004.04.01

Abstract

The present system of medium and large size ship when that's ship came alongside the pier, are not systemic. The steersman only depend on radio-communication, not visuality. This treatise bridge a gap of current system from development of simulation program The main-server get a distance from ship to peer and ship's direction using longitude and latitude, heading, rate. The steersman of main ship and tug will see all situation with PDA client program. The PDA client program directly display a location information from main-server. And ship's most suitable path be calculated simulation program using database system. This method will induce more detail situation information and the most suitable path when the ship coming alongside the pier.

선박의 접안 시 현재 중ㆍ대형 선박은 체계화된 접안 시스템 없이 주선박의 선수와 선미 및 예인선에서 무전기를 이용한 통신에 의존하여 선박을 접안하고 있다. 본 논문에서는 이를 보완하고자 DGPS를 이용한 선반접안 시뮬레이tus 시스템을 설계하고자 한다. 주선박의 서버는 경ㆍ위도 좌표 값, 헤딩, 속도 등의 정보를 이용하여 선박과 부두와의 거리, 진행방향등을 구하고, 예인선과의 실시간 위치정보의 공유를 통한 정밀측정으로 안전하게 접안을 유도한다. 주 선박 및 예인선의 조타수는 PDA의 클라이언트 프로그램으로 실시간 전송되는 선박의 상태 및 각종 정보를 통해 진행상황을 알 수 있다. 또한, 시뮬레이션 프로그램으로 계산된 선박의 유도경로 데이터를 데이터베이스화하여 최적의 접안 경로를 제시함으로써, 기존의 접안환경보다 정밀한 상황 판단의 방법을 제시하였다.

Keywords