A Study on Shipper's Strategic Shifts to Cope with Changing LNG Shipping Market's Environment

LNG 해운시장의 변화와 하주의 전략적 대응

  • Lee, Seung (Tongyoung LNG Terminal Construction Office, Korea Gas Corporation) ;
  • Ahn, Ki-Myung (Division of Shipping Management, Korea Maritime University) ;
  • Kim, Hyun-Duk (Institute of International Maritime Affairs, Korea Maritime University)
  • 이승 (한국가스공사 통영기지건설사무소) ;
  • 안기명 (한국해양대학교 해운경영학부) ;
  • 김현덕 (국제해양문제연구소)
  • Published : 2004.04.01

Abstract

This paper describes not only the complexities of LNG business including shipping sector but also its own current environmental changes. Furthermore, system dynamics (VENSIM analysis) as a methodology is introduced to analyze the potential LNG shipping market in the future. As a result of the VENSIM analysis, potentiality of the spot LNG shipping market is systematically established in connection with embodiment of the spot LNG market. This paper suggests three methods, which are centered on newbuildings of ships, for the shippers to prepare for the spot LNG shipping market on the basis that maritime economics can make a direct contribution to the shippers' business decision-making.

본 논문에서는 변화하는 LNG 해운환경에 의한 3∼5년 이내의 Spot 시장 등장 가능성을 시스템다이내믹스 방법으로 분석하고, 이러한 가능성에 대한 하주인 가스공사의 전략적 대응방안을 모색하였다. 즉, 하주와 해운선사가 상호 협력하여 국제적이고 자본집약적인 해운 및 조선 산업의 특징을 최대로 활용하면서 치열한 국제시장에서 모두가 발전하고 미래의 LNG 및 LNG선 Spot시장을 선점할 수 있는 전략과 이에 대응하기 위하여 필요한 선박 확보 방안으로 i) 하주가 직접 참여하는 방안, ii) 하주가 자회사를 통하여 참여하는 방안 그리고 iii) 하주가 컨소시엄을 통하여 참여하는 방안을 제시하였다.

Keywords