A Study on the Minimum Safe Distance Under the Low Speed Sailing of T.S. HANBADA

실습선 한바다호의 저속 항해시 최소안전 이격거리에 관한 연구

  • Park Young-Soo (Trainging Center of Ship Operation, National Korea Maritime University) ;
  • Ji Sang-Won (Division of Marine Transportation Science, National Korea Maritime University) ;
  • Lee Yun-Sok (Trainging Center of Ship Operation, National Korea Maritime University) ;
  • Jung Chang-Hyun (Trainging Center of Ship Operation, National Korea Maritime University)
  • 박영수 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 지상원 (한국해양대학교 해사수송과학부) ;
  • 이윤석 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 정창현 (한국해양대학교 한바다호)
  • Published : 2005.10.01

Abstract

T.S. HANBADA will navigate to maintain the adequate distance between own ship and other ships safely for about 17 hours on the about 2 kts. On the above situation, M broadcasting station requires to maintain the distance from 100m to 500m between ships. This paper aims to calculate the minimum safe distance between ships, the distance is assessed by using ES Model which is a quantitative model for evaluating the difficulty of shiphandling. After marine traffic flow simulation, minimum safe distance for HANBADA on the 2kts is about 260m based ES value. On this paper, the result was compared about its distance to the actual navigating distance.

실습선 한바다호는 M 방송국 행사를 지원하기 위하여 선박의 속력이 약 2노트인 선박군과의 적절한 거리를 유지하면서 17시간 이상 안전하게 항행하고자 한다. M 방송국은 한바다호에 방송의 원활한 송수신을 위하여 약 2노트로 이동하는 행사지원 선박군과의 이격거리를 $100m\~500m$로 유지해 달라고 요청하였다. 이에 대하여 한바다호는 약 2노트의 속력을 맞추기 위하여 최소 속력인 극미속 전진($5\~6$노트)과 기관정지를 반복하여 적절한 거리를 유지하고자 한다. 한바다호가 약 2노트로 저속 항해시 행사진원 선박군과의 안전한 최소 이격거리의 검토에 대하여 해상교통류 시뮬레이션을 이용$\cdot$ 평가하여 선박 운항자에게 조선곤란성 등 위험 정보를 사전에 제공하여 안전운항에 도움을 주고자 하였다. 또한, 실제 운항된 한바다호와 지원 선박군과의 이격거리를 조사하여 계산된 최소안전 이격거리와 비교$\cdot$분석하였다.

Keywords